Ce lanțuri mari de hoteluri vor investi în industria turistică din România circa 200 de milioane de euro în următorii doi ani

Florel Manu 03/06/2019 | 13:56 Companii
Ce lanțuri mari de hoteluri vor investi în industria turistică din România circa 200 de milioane de euro în următorii doi ani

De mai bine de zece ani, jucătorii din industria turismului spun că vor să crească numărul vizitatorilor străini. Însă întrebarea obligatorie este dacă avem și destule hoteluri în care să-i primim.

Acest articol a apărut în numărul 66 (27 mai – 9 iunie 2019) al revistei NewMoney

Summitul Uniunii Europene de la Sibiu, din 9 mai, a dus la creșterea traficului pe aeroportul de lângă oraș cu 300%. Spațiile de cazare din hoteluri au fost și ele rezervate cu câteva luni în avans, iar prețurile au crescut de câteva ori, potrivit repre­zen­tanților Federației Industriei Hoteliere din România. Cum doar 30 din totalul de 126 de unități de cazare din Sibiu sunt ho­teluri, după cum arată datele Institutului Național de Statistică, ofertele pentru zo­na de business sunt relativ limitate, astfel că o parte dintre însoțitorii participanților la summit au fost nevoiți să se cazeze inclusiv la pensiunile din zona adiacentă orașului.

Criză de spații de cazare în hoteluri nu este însă doar la Sibiu, fiind o problemă la nivelul întregii țări. „În București, tarifele la cazare sunt mai mari ca la Budapesta“, spunea în timpul unei discuții informale legate de potențialul României de a atrage turiști străini fondatorul agenției de turism Paralela 45, Alin Burcea, care este și proprietar al hotelului Stil din nordul Capitalei. Și tot el explica prețurile mai mari ale serviciilor de cazare din Bu­cu­rești prin faptul că Budapesta are de trei ori mai multe hoteluri, ceea ce permite o flexibilitate a tarifelor. „Ca să poți face un circuit la Sibiu ori la Cluj-Napoca, în septembrie-octombrie-noiembrie, re­zervarea o faci cu un an înainte, pentru că nu găseşti hoteluri“, completa Burcea.

ÎN (RE)CONSTRUCȚIE. În acest context, hotelierii locali au anunțat pentru urmă­torii doi ani investiții de aproximativ 200 de milioane de euro în structuri de cazare noi. Concret, până în 2021, ar urma să fie inaugurate 25 de noi hoteluri, majorita­tea, de trei sau patru stele, cu un total de 3.000 de camere, dintre care 1.500 doar în București. „Este o adevărată efervescență pe piața hotelieră în ultimii ani, mai ales că numărul turiștilor care ajung în România crește de la un an la altul“, explică pre­­ședintele Federației Industriei Hoteliere din România, Călin Ile.

Potrivit acestuia, hotelierii au prins curaj să investească și pentru că fiscalitatea este mai permisivă în acest domeniu, în comparație cu anul trecut. Numai Accor și partenerul său strategic în Ro­mânia, Orbis Group, au anunțat că în pe­rioada ce urmează vor fi deschise zece noi hoteluri, în Timișoara, Sibiu și Bucu­rești. „Competiția pe piața ospitalității (din România, n.r.) este în creștere și face parte din joc“, remarcă Frank Reul, director de dezvoltare pentru Europa de Est al companiei Orbis & Accor, grup francez sub umbrela căruia sunt operate hotelurile Pullman, Novotel, Mercure, ibis și ibis Style.

Investiții de amploare în zona de hoteluri există inclusiv în stațiunile turistice, nu doar în marile orașe. Una dintre cele mai spectaculoase, deja în derulare, este re­configurarea complexului Amfiteatru-Panoramic-Belvedere din Olimp. Anun­țată inițial la 15 milioane de euro, inves­tiția totală va ajunge la circa 40 de mili­oa­ne de euro, după ce omul de afaceri Mohammad Murad va include în pro­iectul Amfiteatru-Panoramic-Belvedere și hotelurile Craiova și Majestic, întregul resort de patru stele urmând să aibă nu mai puțin de 1.200 de camere.

„Putem compara azi orice unitate hote­lieră din România de trei-patru stele cu altele din Franța, Germania, Olanda, pot spune, din toată Europa“, consideră Mohammad Murad, referindu-se la gradul de confort la care s-au construit sau renovat hotelurile pe plan local. În privința complexului de la Olimp, antreprenorul spune că este convins că investiția sa se va ri­dica la nivelul de confort al resort-urilor din Turcia, Grecia sau Croația.

CU PAȘI MĂRUNȚI. Dezvoltarea sectorului hotelier e totuși lentă, spun antrepre­norii din turism, investițiile fiind influen­țate de politica la nivel de industrie a au­to­­rităților. „Fără stimulente fiscale, un an­­treprenor este mai atras să constru­iască un bloc de apartamente pe care îl poate vinde repede“, explică Alin Burcea.

Pe acest fond, investițiile în industria hotelieră au fost făcute de oameni de afa­ceri cu experiență în domeniu ori de grupuri străine. Și asta, pentru că infrastructura locală nu ține pasul cu investițiile. Luând ca exemplu investițiile din ultimii patru ani de pe litoralul românesc, se re­marcă o serie de antreprenori care au rea­bilitat hoteluri de două sau de trei stele, pe care le-au ridicat la un grad de confort de patru stele.

Cea mai vizibilă investiție este cea înce­pută de discreții antreprenori din Mioveni, Nicolae și Mariana Movileanu – cu afaceri în industria componentelor auto –, care din 2015 au investit în refacerea ho­telurilor Cocor, Pajura și a unui complex de vile din stațiunea Venus. Noile structuri turistice au început să fie ope­rate sub brandul Mera, valoarea totală a investiției ridicându-se la aproximativ 12 milioane de euro. În 2016, cei doi soți au pre­luat de la omul de afaceri Josef Goschy hotelurile Onix și Safir, din Cap Aurora, pe care le-au redeschis anul trecut, în urma unei investiții estimate la 10-12 milioane de euro.

Jucătorii din turism apreciază acest tip de investiții, însă spun că industria hote­lieră ar putea fi mai valoroasă dacă s-ar construi unități de cazare noi. După cum ar mai fi nevoie de încă ceva. „Ne lipsesc investițiile publice în stațiunile turistice“, completează Mohammad Murad, care spune că primul lucru de care se lovesc antreprenorii din turism este atitudinea administrației locale.

O ALTĂ VIZIUNE. Printre plusuri și minu­suri, investițiile în hoteluri au devenit atractive și pentru operatorii cei mai im­portanți din această industrie. Una dintre cele mai mari agenții de turism din Cons­tanța, cu afaceri orientate către litoralul ro­mânesc, Paradis Vacanțe de Vis, a intrat recent și pe piața hotelieră, după ce a închiriat hotelul Royal din Constanța. Acesta fusese închis anul trecut, după ce foștii proprietari nu și-au putut plăti datoriile către Marfin Bank, care a preluat astfel hotelul.

Amplasat în apropierea plajei și a Delfi­nariului din Constanța, hotelul va fi redes­chis în luna iunie a acestui an sub numele de New Royal. „Este un hotel de oraș și îl vom îndrepta către zona de business“, spune Aurelian Marin, proprietarul agen­ției Paradis Vacanțe de Vis, cu precizarea că în această vară îl va introduce și în cir­cuitul turistic pentru litoral. Marin spune că a preluat hotelul pentru că a sesizat că economia este destul de activă, iar companiile au bugete tot mai mari pentru eve­nimente și activități curente. Hotelul e cla­sificat la patru stele, va fi deschis tot anul și va fi structurat astfel încât să răs­pundă cerințelor de business travel. De altfel, aceasta este și zona din care vin cei mai mulți clienți pentru hotelurile aflate în orașe.

Un alt jucător din industria hotelieră, Nicolae Căpușan, proprietarul Sungarden Golf & Spa Resort, de lângă Cluj-Napoca, spune că un astfel de complex este (și) destul de greu de administrat. „Cons­truc­ția unui hotel de la patru stele în sus pare grea. Dar nu este. Cel mai greu este să con­struiești echipa pentru el“, spune Ni­colae Căpușan. Antreprenorul, care a intrat pe piața hotelieră în 2005, spune că efortul financiar pentru administrarea unui hotel de patru sau de cinci stele este foarte mare și începe de la pregătirea ma­nagerilor, a recepționerilor și chiar a personalului de serviciu. Iar responsabilitatea este mult mai mare când te adresezi clientelei din zona de business.

Nicolae Căpușan se află și el printre an­trepre­norii care au în derulare o investiție în zona hotelieră, însă în domeniul bal­near. În 2017, a preluat hotelul Decebal din Băile Herculane, pentru care a plătit puțin peste un milion de euro la o licitație a Fiscului. Construit în 1865, hotelul era într-o stare avansată de degradare, iar Căpușan estimează că investițiile vor de­păși patru milioane de euro. Lucrările de renovare a hotelului Decebal au început între timp, după mai bine de un an de aler­­gătură pentru obți­nerea avizelor și a autorizațiilor necesare.

Și cum cazul hotelului Decebal nu este unic în industria turismului din România, antreprenorii sunt optimiști și așteaptă ziua în care și autoritățile locale vor aprecia oportunitatea investițiilor în acest sector.

 

Mai mulți musafiri  

Datele statistice arată că turismul a înregistrat creș­teri continue în ultimii patru ani, atât în privința vi­zitatorilor locali, cât și a celor străini.

 

  • MAJORARE. Anul trecut, sosirile în unitățile de cazare din România au crescut cu 6,4% față de 2017.
  • STRUCTURĂ. Din cei peste 12,8 milioane de turiști înre­gistrați în 2018, 78% au fost români, iar 22% − străini.
  • Top 3. Bucureștiul a fost cea mai vizitată destinație din România în 2018. În Ca­pi­tală au fost înregistrați peste 2 milioane de turiști, în Brașov − 1,36 milioane, iar în Constanța − 1,31 milioane.
  • Pondere. Cei mai mulți turiști străini au venit anul trecut din Germania (311.900), Israel (255.000), Italia (224.700), Franța (161.700) și SUA (157.400).
  • Dezvoltare. Anul trecut, numărul de camere din uni­tă­țile de cazare a crescut astfel: cu 1.901 în pensiunile agroturistice, cu 797 în hoteluri, cu 605 în vilele turistice, cu 469 în pensiunile turistice, cu 169 în hostel-uri.

FOTO: Mediafax

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.