Ce lanțuri mari de hoteluri vor investi în industria turistică din România circa 200 de milioane de euro în următorii doi ani

Florel Manu 03/06/2019 | 13:56 Companii
Ce lanțuri mari de hoteluri vor investi în industria turistică din România circa 200 de milioane de euro în următorii doi ani

De mai bine de zece ani, jucătorii din industria turismului spun că vor să crească numărul vizitatorilor străini. Însă întrebarea obligatorie este dacă avem și destule hoteluri în care să-i primim.

Acest articol a apărut în numărul 66 (27 mai – 9 iunie 2019) al revistei NewMoney

Summitul Uniunii Europene de la Sibiu, din 9 mai, a dus la creșterea traficului pe aeroportul de lângă oraș cu 300%. Spațiile de cazare din hoteluri au fost și ele rezervate cu câteva luni în avans, iar prețurile au crescut de câteva ori, potrivit repre­zen­tanților Federației Industriei Hoteliere din România. Cum doar 30 din totalul de 126 de unități de cazare din Sibiu sunt ho­teluri, după cum arată datele Institutului Național de Statistică, ofertele pentru zo­na de business sunt relativ limitate, astfel că o parte dintre însoțitorii participanților la summit au fost nevoiți să se cazeze inclusiv la pensiunile din zona adiacentă orașului.

Criză de spații de cazare în hoteluri nu este însă doar la Sibiu, fiind o problemă la nivelul întregii țări. „În București, tarifele la cazare sunt mai mari ca la Budapesta“, spunea în timpul unei discuții informale legate de potențialul României de a atrage turiști străini fondatorul agenției de turism Paralela 45, Alin Burcea, care este și proprietar al hotelului Stil din nordul Capitalei. Și tot el explica prețurile mai mari ale serviciilor de cazare din Bu­cu­rești prin faptul că Budapesta are de trei ori mai multe hoteluri, ceea ce permite o flexibilitate a tarifelor. „Ca să poți face un circuit la Sibiu ori la Cluj-Napoca, în septembrie-octombrie-noiembrie, re­zervarea o faci cu un an înainte, pentru că nu găseşti hoteluri“, completa Burcea.

ÎN (RE)CONSTRUCȚIE. În acest context, hotelierii locali au anunțat pentru urmă­torii doi ani investiții de aproximativ 200 de milioane de euro în structuri de cazare noi. Concret, până în 2021, ar urma să fie inaugurate 25 de noi hoteluri, majorita­tea, de trei sau patru stele, cu un total de 3.000 de camere, dintre care 1.500 doar în București. „Este o adevărată efervescență pe piața hotelieră în ultimii ani, mai ales că numărul turiștilor care ajung în România crește de la un an la altul“, explică pre­­ședintele Federației Industriei Hoteliere din România, Călin Ile.

Potrivit acestuia, hotelierii au prins curaj să investească și pentru că fiscalitatea este mai permisivă în acest domeniu, în comparație cu anul trecut. Numai Accor și partenerul său strategic în Ro­mânia, Orbis Group, au anunțat că în pe­rioada ce urmează vor fi deschise zece noi hoteluri, în Timișoara, Sibiu și Bucu­rești. „Competiția pe piața ospitalității (din România, n.r.) este în creștere și face parte din joc“, remarcă Frank Reul, director de dezvoltare pentru Europa de Est al companiei Orbis & Accor, grup francez sub umbrela căruia sunt operate hotelurile Pullman, Novotel, Mercure, ibis și ibis Style.

Investiții de amploare în zona de hoteluri există inclusiv în stațiunile turistice, nu doar în marile orașe. Una dintre cele mai spectaculoase, deja în derulare, este re­configurarea complexului Amfiteatru-Panoramic-Belvedere din Olimp. Anun­țată inițial la 15 milioane de euro, inves­tiția totală va ajunge la circa 40 de mili­oa­ne de euro, după ce omul de afaceri Mohammad Murad va include în pro­iectul Amfiteatru-Panoramic-Belvedere și hotelurile Craiova și Majestic, întregul resort de patru stele urmând să aibă nu mai puțin de 1.200 de camere.

„Putem compara azi orice unitate hote­lieră din România de trei-patru stele cu altele din Franța, Germania, Olanda, pot spune, din toată Europa“, consideră Mohammad Murad, referindu-se la gradul de confort la care s-au construit sau renovat hotelurile pe plan local. În privința complexului de la Olimp, antreprenorul spune că este convins că investiția sa se va ri­dica la nivelul de confort al resort-urilor din Turcia, Grecia sau Croația.

CU PAȘI MĂRUNȚI. Dezvoltarea sectorului hotelier e totuși lentă, spun antrepre­norii din turism, investițiile fiind influen­țate de politica la nivel de industrie a au­to­­rităților. „Fără stimulente fiscale, un an­­treprenor este mai atras să constru­iască un bloc de apartamente pe care îl poate vinde repede“, explică Alin Burcea.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.