Ce impact va avea asupra pieței locale a carburanților repornirea rafinăriei Petromidia după explozia din 2 iulie

Mihai Nicuț 14/10/2021 | 10:10 Energie
Ce impact va avea asupra pieței locale a carburanților repornirea rafinăriei Petromidia după explozia din 2 iulie

În sfârșit, după mai bine de trei luni în care a fost oprită din cauza unui accident, Petromidia Năvodari, cea mai mare rafinărie din România și una dintre cele mai moderne din zona Mării Negre, își va relua treptat activitatea în luna octombrie. Efectele opririi ei s-au văzut în toată piața de carburanți.

„Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International, a finalizat mare parte din lucrările de revizie a unită­ților de producție de pe platforma Petromi­dia și efectuează ultimele verificări tehnice în vederea repornirii activității de produc­ție de benzină și motorină în condiții de maximă siguranță. Instalațiile tehnologice vor fi repornite etapizat și se preconizează că vor atinge, până la finele lunii octom­brie, randamentele optime de funcționare“, a informat recent piața KMG International (Grupul Rompetrol), într-un comunicat de presă.

Amintim că pe fondul incidentului survenit pe data de 2 iulie 2021 – o explozie ur­mată de un incendiu – în instalația de Hi­drofinare Petrol Motorină (HPM), activi­tă­țile de producție au fost sistate și au fost dispuse lucrări pentru refacerea instala­țiilor afectate.

Reparațiile

„Echipele de specialiști din cadrul companiei, împreună cu cei din Ro­min­serv și susținuți de companii cu exper­tiză, au reușit, în perioada iulie-septem­brie, să verifice, să repare și să testeze acti­vele de producție, toate fiind în linie cu obiectivul de a ne îmbunătăți constant performanțele tehnice și de siguranță în exploatare. Le mulțumim colegilor și par­te­nerilor pentru efectuarea corespunză­toare a acestor operațiuni. Împreună avem o mare responsabilitate în protejarea an­ga­jaților, a comunității și a mediului încon­jurător, dar și în aprovizionarea cu produse petroliere a României și a țărilor din regiunea Mării Negre“, spune Felix Crudu Tesloveanu, directorul general al Rompe­trol Rafinare.

Graficul de lucrări necesare pentru repornirea rafinăriei de la Năvodari presupus un volum mare de ac­ți­uni, cu număr semnificativ de conducte verificate, remediate sau înlocuite, iar toate celelalte echipamente au fost verificate și remediate, unde a fost necesar, mai arată compania.

Totodată, cablurile de in­strumentație și cele electrice au fost înlocuite, în fiecare instalație au fost verificate toate elemen­tele și echipamentele care țin de siguranța în operare, iar personalul ope­rator al rafi­năriei a fost reinstruit și recertificat.

Pe parcursul lucrărilor au fost implicate peste 20 de companii, iar numărul total de oameni care au muncit pentru repunerea în funcțiune a instalațiilor a fost de aproximativ 1.000 (angajații Rompetrol Rafinare, Rominserv și specialiști din companiile contractate).

De ce e importantă Petromidia

Rafinăria deținută de Grupul Rompetrol la malul Mării Negre este cea mai mare din Ro­mânia, cu o capacitate de rafinare de șase milioane de tone pe an.

Rafinează în general țiței kazah, transportat prin Marea Neagră și descărcat în propriul terminal marin de la Midia, și produce carburanți standard euro 5, pe care îi vinde atât pe piața din Ro­mânia, cât și pe piețele din jur, mai ales în țările unde are propria rețea de distri­buție – Georgia, Bulgaria, Moldova.

Amintim că Rompetrol Downstream, di­vizia de retail a grupului, operează o rețea de peste 1.000 de puncte de alimentare în România, iar brandul Rompetrol este pre­zent și în țări precum Georgia, Bulgaria și Republica Moldova, unde funcționează, însumat, peste 240 de stații de carburanți.

Așadar, pe de o parte, Petromidia este unul dintre actorii care asigură alimentarea cu carburanți a clienților persoane fizice și juridice pe piața noastră și pe cele din jur – în Moldova este chiar lider de piață.

În primele șase luni ale anului în curs, deci în care rafinăria a funcționat normal, vânzările de carburanți ale grupului au fost de circa un milion de tone, doar prin propria rețea operată de Rompetrol Downstream, peste nivelul de dinaintea pandemiei: în primele șase luni din 2019 se vân­duseră 946.000 de tone de benzină și motorină, potrivit rapoartelor companiei, consultate de noi. Așadar, înainte de neno­rocirea din iulie, compania a onorat cere­rea în creștere a pie­ței, apărută odată cu redeschiderea economiei, afectată de res­tric­țiile pandemice.

Pe de altă parte, nu trebuie uitat că Pe­tro­midia este cel mai mare exportator al României din rândul companiilor petroliere și este pe locul 15 în totalul exporturilor țării, într-un an normal, potrivit datelor statistice. Reluarea activității ar urma să mai atenueze din deficitul balanței comerciale a României.

A fost afectată piața de carburanți de oprirea celui mai mare furnizor de pe piață? Despre asta a vorbit chiar concu­rența, în­trebată dacă în piață există deficit de apro­vizionare cu carburanți, după acci­dentul de la Petromidia.

„În primul rând, ca operatori în această industrie de petrol și gaze, nu putem să nu fim afectați de ceea ce s-a întâmplat. Pe partea de diesel wholesale, am văzut o creș­tere de 60%, pe care am acoperit-o din producție internă și din achiziția de la terțe părți. În ceea ce privește jetul pentru aviație, am crescut producția de trei ori pentru a acoperi acest deficit. În privința benzinei, am direcționat fluxurile care erau prevăzute pentru export către piața internă“, a declarat, la aproape o lună de la accident, Radu Căprău, directorul diviziei downstream oil al OMV Petrom, cea mai mare companie petrolieră a țării, dar a că­rei rafinărie, Petrobrazi Ploiești, este mai mică în termeni de capacitate de rafinare de­cât cea de la malul mării.

Este o provocare pentru toată industria, în contextul în care vedem creșterea cererii pentru toate produsele, iar în acest moment facem tot ce putem să acoperim acest deficit neprevăzut pe zona de apro­vi­­zionare“, a spus oficialul Petrom.

S-a văzut și la „firul ierbii“, adică la nivelul consumatorilor, că piața a fost influen­țată. „Din cauza exploziei de la Petromidia, furnizorii de motorină nu pot să mai ono­reze comenzile de care noi avem nevoie acum, în timpul recoltatului și al pregătirii terenului. Chiar am discutat cu furnizorul meu și mi-a spus că are mașinile la mai multe stații de încărcare și nu îmi garan­tează că îmi poate livra motorina pentru că abia după cinci zile a reușit să încarce. Este o incertitudine totală în ceea ce pri­vește livrarea de motorină.“ Aceasta era mărturia unui fermier de la jumătatea lui iulie, făcută pentru publicația specializată AgroIntel.

O ușoară ieftinire

Este de așteptat ca reintrarea în producție a rafinăriei Petromidia să conducă la o ușoară reducere a prețurilor la carburanții auto.

Acum, Rompetrol își onorează contractele cu clienții mari și aprovizionează stațiile cu carbu­ranți cumpărați preponderent din import, după terminarea stocurilor. Or, inclusiv din motive logistice, carburanții din import au costuri ceva mai mari decât cei produși local.

Eficiență

Petromidia este cea mai modernă și cea mai com­plexă rafinărie a grupului KazMunayGas.

  • RANDAMENT. Potrivit chiar datelor grupului-mamă din Kazahstan, KazMunayGas, chiar în 2020, an marcat de efectele profunde ale pandemiei, Petromidia a fost cea mai eficientă rafinărie a grupului. Este vorba despre ceea ce industria numește „refining depth“, care în­seamnă de fapt procentul de produse petroliere rafinate obținut din cantitatea de petrol procesată. La Petromidia, acest indicator, care în română s-ar traduce prin­tr-un randament de rafinare, a fost de 95% în 2020, superior celorlalte rafinării ale grupului.
  • COMPLEXITATE. Petromi­dia rafinează țiței cu conți­nut ridicat de sulf, dar produce exclusiv carburanți standard euro 5 și ca atare este și una dintre cele mai complexe din toată zona, cu un indice Nelson – un indicator global al industriei, de 11,4.