Ce idei de afaceri mai are antreprenorul Dragoș Anastasiu, pe lângă investițiile pe care le va continua în complexul Green Village din Deltă

Florel Manu 12/05/2021 | 10:08 Oameni
Ce idei de afaceri mai are antreprenorul Dragoș Anastasiu, pe lângă investițiile pe care le va continua în complexul Green Village din Deltă

După ce a vândut divizia de turism a gru­pului Eurolines către operatorul ger­man Dertour, omul de afaceri Dra­goș Anastasiu (56 de ani) a continuat să inves­tească în transporturi și în servicii de cazare. De anul acesta se așteaptă să aibă și rezultate pozitive.

Pentru Dragoș Anastasiu, 2021 a început cu o investiție – în prima parte a lunii apri­lie a achiziționat campingul Green Dolphin din satul Sfântu Gheorghe, aflat în apro­pierea resortului Green Village, pe care îl cumpărase încă din 2015. Achiziția a fost făcută de la compania Tudori, în­ființată de omul de afaceri Sorin Marin, unul dintre primii parteneri ai lui Dinu Patriciu în afacerea Rompetrol.

Grupul Eurolines a operat Green Dolphin și înainte de finalizarea tranzacției, însă Anastasiu a decis să achiziționeze în­tregul domeniu turistic de la Sfântu Gheorghe, care se întinde pe o suprafață de aproximativ 50.000 de metri pătrați. Green Village și Green Dolphin sunt asociate de iubitorii de film cu festivalul de pro­fil Anonimul, a cărui primă ediție a avut loc în 2003. „Festivalul va continua și de acum înainte, în același loc“, îi asi­gură acum antreprenorul pe spectatorii tradiționali ai festivalului.

După tranzacție, Anastasiu promite mai multe investiții pentru a ridica gra­dul de confort al spațiilor de cazare. „Deocam­dată, luăm lucrurile pe rând și pre­co­nizăm investiții de circa un milion de euro spre toamna acestui an“, spune omul de afaceri.

Un alt început pentru Dragoș Anastasiu

În prezent, întregul com­­plex turistic, adică resortul Green Village și campingul Green Dolphin, are o ca­pacitate de circa 90 de locuri de cazare, iar an­treprenorul intenționează să o mă­rească în perioada următoare. În acest sens, are în vedere mansardarea unor con­strucții, pre­cum și renovarea unor căsuțe. În majo­ri­tatea lor, acestea sunt construite din lemn și stuf, iar investițiile în întreținerea lor sunt continue. Complexul mai dispune de trei cinematografe în interior, unul la ex­terior, patru restaurante, piscină, spa și alte spații de recreere. Investițiile au înce­put deja anul acesta cu modernizarea com­plexului de cinematografe și a unei săli de relaxare, dar și cu refacerea piscinei.

Omul de afaceri speră să ajungă astfel la un grad de ocupare mai ridicat al comple­xului turistic în lunile considerate mai slabe pentru turismul din Deltă, adică aprilie, octombrie, noiembrie și decembrie. Cu toate că anul trecut a fost unul foarte slab pentru turism, din cauza restricțiilor de cir­culație, Anastasiu spune că de la jumă­ta­tea lui iu­nie și până aproape de octom­brie, când a început valul al doilea de contaminare, com­plexul turistic de la Sfântu Gheorghe a fost ocupat aproape la întreaga sa capa­citate.

Antreprenorul este mulțumit și de cum a început anul acesta. În aprilie, de exemplu, gradul de ocupare a fost de peste 50%, procent destul de bun pentru o destinație scumpă prin definiție și căutată doar de un anume tip de turiști, în special cei atrași de explorare și aventură. „Nu este un turism de masă. Delta e un produs turistic special“, confirmă și proprietara agenției de turism Mistral, Corina Martin.

Delta este o destinație scumpă pentru că aprovizionarea se face în cea mai mare parte pe apă. În plus, din cauza condițiilor meteo și a reliefului din această parte a Do­brogei, costurile de operare ale unui busi­­ness în turism sunt și ele mai mari, iar per­so­nalul este și el greu de găsit, în unele ca­zuri fiind adus de la distanțe mari, tot pe apă. În ceea ce-l privește pe Dragoș Anastasiu, în complexul său lucrează aproximativ 50 de angajați din Sfântu Gheorghe, un sat pescăresc cu circa 700 de locuitori, aflat la vărsarea Dunării în mare.

Revenirea la normal

Dragoș Anastasiu spune că anul trecut nu a fost unul chiar dezastruos pentru afacerile sale din domeniul hotelier. Atât complexul Green Village, cât și resortul Valea Verde din satul Cund (județul Mureș) au mers aproape de capacitatea maximă. În octombrie, când al doilea val al pandemiei era la înce­put, le-a propus corporațiilor sistemul work from hotel, cu pachete de servicii destinate an­ga­jaților care lu­crau deja de acasă.

În privința complexului din Deltă, Anastasiu spune că „am ajuns undeva aproape de trei milioane de euro, cu 10% mai puțin față de 2019, și am fost și pe pro­fit opera­țio­nal“. Pe de altă parte, la ni­ve­lul întregului grup Eurolines – din care fac parte și businessurile de transport cu autocarul și rent-a-car –, pierderile din 2020 s-au ridicat la aproape un milion de euro. Anastasiu speră că, de anul acesta, lucrurile vor re­veni încet-încet la normal. Inclusiv aface­rile din sfera transporturilor de persoane.

Pentru a demonstra că Green Village este o destinație sigură, la jumătatea lui aprilie a solicitat o echipă medicală mobilă care a venit la complexul său turistic și i-a vaccinat pe toți angajații.

În ceea ce privește potențialii clienți, spune că accesul în complexul de la Sfântu Gheorghe se va face respectând una dintre următoarele condiții: turistul prezintă un do­cument care să ateste vaccinarea sau fap­tul că a avut recent boala și a dezvoltat anticorpi, are un test PCR realizat cu 72 de ore înainte de a se prezenta la cazare sau face un test rapid, sub supravegherea unui personal specializat, chiar în momentul în care a ajuns la hotel.

Plan de investiții

Optimist că vom re­veni la viața de dinainte de 2020, Anastasiu spune că e interesat să continue cu inves­tiții în turism, chiar în Deltă. „Avem o pensiune în vizor și suntem în evaluare. Suntem deschiși pentru parteneriate, pentru investiții, pentru preluare de management. Deci avem ochii larg deschiși și nu ne gră­bim“, mărturisește antreprenorul.

În scurt timp, Dragoș Anastasiu va mai ieși pe piață cu o nouă activitate – training de business pentru antreprenori. Toto­dată, spune că este interesat să inves­tească și în alte businessuri. „Aș vrea să intru ca un fond de investiții, cu 10-15-20%, și să sprijin cu finanțe și experiență dezvol­tarea unor firme din zona pe care eu o stă­pâ­nesc bine, turism, hoteluri“, explică Anas­tasiu, adăugând că poartă deja dis­cuții cu mai mulți antreprenori.

Cu o experiență de business de peste 25 de ani, Dragoș Anastasiu a lucrat inițial ca medic în Germania, unde a emigrat în toam­na lui 1982. În același an dăduse examenul de admitere la Facultatea de Auto­matică. Era familiarizat cu calculatoarele din familie, tatăl său fiind unul dintre cei mai cunoscuți ingineri IT din acea peri­oadă și director al Centrului de Informatică și Organizare al Municipiului București (CINOR). Totuși, nu avea să urmeze o cari­eră în IT.

În 1984 a intrat la Facultatea de Medi­cină, în Germania, pe care a absolvit-o șase ani mai târziu. Din 1991 până în 1995 a fost medic la Spitalul Universitar St Markus din Frankfurt, obținând în 1993 doctoratul în medicină. Dar și-a dorit să intre în antreprenoriat. Era un vis din anii de liceu, când începuse să strângă bani făcându-le poze colegilor săi.

A revenit în România în 1995 și a fondat Touring Europabus România SRL, care ulterior a primit denumirea Eurolines. De-a lungul timpului, Anastasiu a dezvoltat bu­si­nessul, dar a început să intre și în turism, ca tour operator. În urmă cu doi ani a vândut businessul de retail în turism către com­pania germană Dertour și a rămas doar cu aface­rile din hoteluri și transporturi, ulterior in­vestind și într-o afacere de rent-a-car. Afacere al cărei restart îl pregătește în pe­ri­­oada imediat următoare, cu gândul că lucrurile vor reveni la nor­mal.

În câteva cifre

Economia României a pierdut anul trecut circa 1,17 miliarde de euro din turism, potri­vit patronatelor din această industrie.

  • HOTELURI. Din totalul pierderilor, aproximativ 590 de milioane de euro s-au înregistrat pe segmentul hotelurilor, conform Institutului Național de Statistică (INS).
  • CAPACITATE. În 2020, cele mai multe uni­tăți de cazare din România au funcționat la o capacitate medie de circa 30-50%, din cauza restricțiilor impuse pe fondul pandemiei.
  • FALIMENT. Anul trecut, aproximativ 250 de hoteluri și pensiuni și-au încetat activitatea. Majoritatea au fost de două și trei stele, arată datele INS.

Acest articol a apărut în numărul 115 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.