Ce faci pentru a rămâne competitiv într-o piață cu un potențial de creștere de 100 de miliarde de euro

Bianca Dobrescu 16/10/2019 | 11:16 Companii
Ce faci pentru a rămâne competitiv într-o piață cu un potențial de creștere de 100 de miliarde de euro

Ce faci pentru a rămâne competitiv într-o piață cu un potențial de creștere de 100 de miliarde de euro la nivel global? În niciun caz rabat de la in­vestițiile în cercetare.

Acest articol a apărut în numărul 75 (7 – 20 octombrie 2019) al revistei NewMoney

Au trecut 100 de ani de la primul întrerupător produs vreodată de către gigantul francez Legrand, specializat în infrastructuri electrice și digitale. Astăzi, compania se poate lăuda cu circa 3.700 de patente pentru 1.500 de tehnologii și sisteme, 38.000 de an­ga­­jați în circa 90 de țări și în jur de 70 de mărci, prin­tre care amintim Bticino, Zucchini, Cablofil sau Sarlam. Pe scurt, un business global de șase miliarde de euro în 2018.

Doar anul trecut, grupul francez și-a mărit portofoliul prin achiziționarea a șapte companii: Netatmo și Debflex (Franța), Shenzhen Clever Electronic (China), Modulana (Germania), Gemnet (Dubai), Kenall (Statele Unite) și Trical (Noua Zeelandă).

„În ultimii 15 ani, Legrand a achiziționat 63 de companii“, explică directorul general al Legrand România, Călin Pașcalău, strategia companiei de a-și consolida pre­zența la nivel internațional.

Totodată, pentru a se menține în topul producăto­rilor de materiale electrice, compania investește aproximativ 4,8% din totalul cifrei de afaceri în cerce­tare-dezvoltare, un segment cu aproximativ 2.400 de angajați în 20 de țări.

(RE)CONECTAREA LA PIAȚĂ

Pe piața românească, francezii au intrat în 1993, prin trei importatori. Patru ani mai târziu, și-au deschis și prima reprezen­tanță locală, iar în 2005 au înființat societatea Legrand România SRL. În 2016, compania s-a extins și în Republica Moldova. Anul trecut, subsidiara locală a Legrand a raportat vânzări de 24 de milioane de euro, în creștere cu 18% față de cifra de afaceri din 2017, și un profit net de două milioane de euro.

A existat însă și un an de cumpănă pe plan local – 2009. „A fost un an de reset“, explică acum Pașca­lău. „Sunt companii care au avut nevoie de ani pentru a se repune pe picioare. Nu au făcut-o într-un timp la fel de scurt precum am făcut-o noi“, adaugă acesta. Pașcalău amintește că, în anii de criză, Legrand România avea o cifră de afaceri la jumătatea celei înregistrate în 2018 și peste 50 de angajați, față de cei 46 din prezent, deși, în 2008, grupul atingea vârful de performanță pe plan local și raporta în­casări de 18 milioane de euro pentru toate brandurile comercializate în România.

„Astăzi suntem mult mai profitabili, iar secretul a constat în faptul că am crescut foarte mult gradul de competență al echipei“, mai spune Pașcalău, anun­țând în același timp intrarea companiei pe piața autohtonă a sistemelor inteligente pentru locuințe, cu propriile soluții integrate, numite MyHome. Func­țio­nalitățile complete ale soluției MyHome constau în controlul iluminatului, automatizarea storurilor și a draperiilor, a ușilor de la garaj, setarea temperaturii, a fundalului sonor, precum și gestionarea energiei locuinței. O soluție care deja a fost integrată în două proiecte finalizate.

Mai precis, dincolo de proiectul dezvoltatorului imobiliar One United Properties – One Herastrau Park, care poartă deja amprenta celor de la Legrand, un alt proiect în care sunt accesibile soluțiile MyHome este complexul rezidențial Casa del Mar din Mamaia, dezvoltat de compania De Silva Residences, parte a grupului De Silva, fondat în urmă cu 25 de ani și controlat de milionarul Virgil Călina. Aici, apartamentele sunt deja cablate complet pentru instalarea soluțiilor de automatizare.

„Piața mondială a soluțiilor conectate pentru con­strucții va crește cu peste 20% pe an până în 2020, iar Legrand are parteneriate cu Apple, Google, Amazon, dar și cu producători de device-uri”, spun oficialii companiei.

Pachetele standard Legrand pentru apartamente dotate cu soluția MyHome încep de la 400 de euro, pentru un studio cu funcționalitățile standard, și ajung până la 1.200 de euro, în funcție de necesități, iar costul instalațiilor electrice în bugetul unei clădiri repre­zintă între 7 și 15%. „Atunci când le-am propus dezvol­tatorilor De Silva Residences soluția MyHome, le-am demonstrat că impactul nu este mare față de echi­parea standard. Mai precis, bugetul le-a crescut cu maximum 5-6%, dar avantajele pe care le transferă mai departe sunt enorme“, precizează  Călin Paș­calău.

De altfel, DeSilva mai are un proiect de peste 2.000 de apartamente în care vrea să integreze aceste sisteme automatizate, explică Pașcalău, adău­gând că, dacă în Belgia și Franța casele inteligente ajung la 60% din totalul segmentului rezidențial nou-construit, în România procentajul acestora este de sub 5%. Cu toate astea, în piață lucrurile stau chiar bine, în contextul în care casele inteligente sunt prefe­rate de tot mai mulți români, consemnându-se o creș­tere anuală de 30% a acestui segment. Tocmai de aceea, Legrand rămâne în priză.

ÎN CREȘTERE

Francezii de la Legrand, care pe plan local concu­rează cu companii precum Schneider și Gewiss, intră acum și pe piața locală a sistemelor smart home.

  • În cifre. 69% din vânzările Legrand la nivel internațional sunt generate de game numărul 1 sau numărul 2 din piață.
  • În piață. 60% din totalul insta­la­țiilor electrice sunt sisteme auto­matizate într-o piață matură, spune  Pașcalău.
  • În comparație. 30% este procentajul până la care poate crește optimizarea consumului energetic față de o casă tradițională.
  • În lume. 771,7 milioane de euro este profitul net înregistrat Legrand la nivel de grup.
După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.