Ce faci pentru a rămâne competitiv într-o piață cu un potențial de creștere de 100 de miliarde de euro
Ce faci pentru a rămâne competitiv într-o piață cu un potențial de creștere de 100 de miliarde de euro la nivel global? În niciun caz rabat de la investițiile în cercetare.
Acest articol a apărut în numărul 75 (7 – 20 octombrie 2019) al revistei NewMoney
Au trecut 100 de ani de la primul întrerupător produs vreodată de către gigantul francez Legrand, specializat în infrastructuri electrice și digitale. Astăzi, compania se poate lăuda cu circa 3.700 de patente pentru 1.500 de tehnologii și sisteme, 38.000 de angajați în circa 90 de țări și în jur de 70 de mărci, printre care amintim Bticino, Zucchini, Cablofil sau Sarlam. Pe scurt, un business global de șase miliarde de euro în 2018.
Doar anul trecut, grupul francez și-a mărit portofoliul prin achiziționarea a șapte companii: Netatmo și Debflex (Franța), Shenzhen Clever Electronic (China), Modulana (Germania), Gemnet (Dubai), Kenall (Statele Unite) și Trical (Noua Zeelandă).
„În ultimii 15 ani, Legrand a achiziționat 63 de companii“, explică directorul general al Legrand România, Călin Pașcalău, strategia companiei de a-și consolida prezența la nivel internațional.
Totodată, pentru a se menține în topul producătorilor de materiale electrice, compania investește aproximativ 4,8% din totalul cifrei de afaceri în cercetare-dezvoltare, un segment cu aproximativ 2.400 de angajați în 20 de țări.
(RE)CONECTAREA LA PIAȚĂ
Pe piața românească, francezii au intrat în 1993, prin trei importatori. Patru ani mai târziu, și-au deschis și prima reprezentanță locală, iar în 2005 au înființat societatea Legrand România SRL. În 2016, compania s-a extins și în Republica Moldova. Anul trecut, subsidiara locală a Legrand a raportat vânzări de 24 de milioane de euro, în creștere cu 18% față de cifra de afaceri din 2017, și un profit net de două milioane de euro.
A existat însă și un an de cumpănă pe plan local – 2009. „A fost un an de reset“, explică acum Pașcalău. „Sunt companii care au avut nevoie de ani pentru a se repune pe picioare. Nu au făcut-o într-un timp la fel de scurt precum am făcut-o noi“, adaugă acesta. Pașcalău amintește că, în anii de criză, Legrand România avea o cifră de afaceri la jumătatea celei înregistrate în 2018 și peste 50 de angajați, față de cei 46 din prezent, deși, în 2008, grupul atingea vârful de performanță pe plan local și raporta încasări de 18 milioane de euro pentru toate brandurile comercializate în România.
„Astăzi suntem mult mai profitabili, iar secretul a constat în faptul că am crescut foarte mult gradul de competență al echipei“, mai spune Pașcalău, anunțând în același timp intrarea companiei pe piața autohtonă a sistemelor inteligente pentru locuințe, cu propriile soluții integrate, numite MyHome. Funcționalitățile complete ale soluției MyHome constau în controlul iluminatului, automatizarea storurilor și a draperiilor, a ușilor de la garaj, setarea temperaturii, a fundalului sonor, precum și gestionarea energiei locuinței. O soluție care deja a fost integrată în două proiecte finalizate.
Mai precis, dincolo de proiectul dezvoltatorului imobiliar One United Properties – One Herastrau Park, care poartă deja amprenta celor de la Legrand, un alt proiect în care sunt accesibile soluțiile MyHome este complexul rezidențial Casa del Mar din Mamaia, dezvoltat de compania De Silva Residences, parte a grupului De Silva, fondat în urmă cu 25 de ani și controlat de milionarul Virgil Călina. Aici, apartamentele sunt deja cablate complet pentru instalarea soluțiilor de automatizare.
„Piața mondială a soluțiilor conectate pentru construcții va crește cu peste 20% pe an până în 2020, iar Legrand are parteneriate cu Apple, Google, Amazon, dar și cu producători de device-uri”, spun oficialii companiei.
Pachetele standard Legrand pentru apartamente dotate cu soluția MyHome încep de la 400 de euro, pentru un studio cu funcționalitățile standard, și ajung până la 1.200 de euro, în funcție de necesități, iar costul instalațiilor electrice în bugetul unei clădiri reprezintă între 7 și 15%. „Atunci când le-am propus dezvoltatorilor De Silva Residences soluția MyHome, le-am demonstrat că impactul nu este mare față de echiparea standard. Mai precis, bugetul le-a crescut cu maximum 5-6%, dar avantajele pe care le transferă mai departe sunt enorme“, precizează Călin Pașcalău.
De altfel, DeSilva mai are un proiect de peste 2.000 de apartamente în care vrea să integreze aceste sisteme automatizate, explică Pașcalău, adăugând că, dacă în Belgia și Franța casele inteligente ajung la 60% din totalul segmentului rezidențial nou-construit, în România procentajul acestora este de sub 5%. Cu toate astea, în piață lucrurile stau chiar bine, în contextul în care casele inteligente sunt preferate de tot mai mulți români, consemnându-se o creștere anuală de 30% a acestui segment. Tocmai de aceea, Legrand rămâne în priză.
ÎN CREȘTERE
Francezii de la Legrand, care pe plan local concurează cu companii precum Schneider și Gewiss, intră acum și pe piața locală a sistemelor smart home.
- În cifre. 69% din vânzările Legrand la nivel internațional sunt generate de game numărul 1 sau numărul 2 din piață.
- În piață. 60% din totalul instalațiilor electrice sunt sisteme automatizate într-o piață matură, spune Pașcalău.
- În comparație. 30% este procentajul până la care poate crește optimizarea consumului energetic față de o casă tradițională.
- În lume. 771,7 milioane de euro este profitul net înregistrat Legrand la nivel de grup.