Ce contribuție financiară are industria cinematografică Nigeriană la bugetul săracului stat african

Mimi Noel 19/06/2019 | 13:12 Global
Ce contribuție financiară are industria cinematografică Nigeriană la bugetul săracului stat african

În era Netflix, Nollywood, industria nige­ri­ană de producție cinematografică (a doua din lume), lovită puternic de feno­me­nul pirateriei, are o șansă reală de a atrage mult mai mulți bani și de a produce mult mai multe filme cu audiență globală

Acest articol a apărut în numărul 67 (10 – 23 iunie 2019) al revistei NewMoney

În decembrie 2018, EbonyLife Films, un stu­dio de filme din Lagos (Nigeria), lansa premiera filmului „Chief Daddy“, o dramă despre un miliardar excentric a cărui moarte neașteptată declanșează un haos printre rudele care se bat pe averea lăsată în urmă. Filmul a fost un succes de la primele proiecții în Nigeria, iar până spre finalul lunii devenise deja cea mai populară peli­culă lansată anul trecut în această țară.

Nu cu mult timp în urmă, ciclul de viață al unui film precum „Chief Daddy“ s-ar fi oprit la momentul succesului intern. Indus­tria ci­ne­matografiei din Nigeria a fost mult timp afectată de piraterie. Ani buni, produ­cătorii de film au privit plini de frustrare cum to­nele de DVD-uri ilegale le-au tăiat din profi­turi și le-au îngreunat eforturile de a strânge bani pentru a produce noi filme.

Dar, în primăvara lui 2019, producătorii peliculei „Chief Daddy“ au reușit să facă bani într-un context nou, extrem de oportun, creat de ascensiunea digitalului. Ebony­Life a vândut drepturile de difuzare la nivel global către Netflix pentru o sumă care nu a fost făcută publică. În martie, serviciul de streaming a făcut disponibil filmul pentru cei 149 de milioane de clienți din 190 de țări.

ȘANSA. „Secole la rând, continentul african a rămas tăcut în privința creativității, iar poveștile de aici rămân nespuse de cele mai multe ori celor din afara familiilor și satelor de aici“, ține să remarce Mo Abudu, CEO al companiei EbonyLife. Odată cu tehnologia care susține serviciile de streaming, această dinamică poate fi schimbată, astfel că filmele nigeriene pot avea o audiență mult mai largă pe ambele maluri ale Atlanticului. „Acum, Nollywoo­dul are o șansă reală de a atrage mult mai mulți bani“, mai spune aceasta.

Netflix s-a lansat în Africa în 2016. De atunci, gigantul american și-a sporit in­ves­tițiile în producțiile cinematografice africane. În septembrie anul trecut, a achizițio­nat pentru prima oară de la Nollywood producția unui film original – drama „Lionheart“. În aprilie, Netflix anunța și prima sa serie africană animată – „Mama K’s Team 4“, o poveste care are loc în viitor despre o fe­tiță de 14 ani din Zambia recrutată de un fost agent secret pentru a salva lumea. Pelicula este produsă de studioul sud-african Triggerfish Animation.

Fără a dori să dea o cifră privind numă­rul abonaților pe care Netflix îi are în Afri­ca, un reprezentant al companiei a ținut să vorbească de alte câteva filme și serii africane pe care le are în proiect.

Este o veste foarte bună pentru Nollywood, care de la înființarea sa în anii ’90 s-a coagulat drept o sursă promițătoare de venit pentru bugetul nigerian. Cifre ale unui raport al auditorului Pricewaterhouse Coopers LLP, realizat în 2017, arată că Nolly­wood este al doilea mare producător de filme din lume, fiind depășit doar de indienii de la Bollywood.

Sectorul artistic și de divertisment din Nigeria, din care Nollywood reprezintă o parte importantă, a generat 664 de mili­oa­ne de dolari în 2016, și estimările indică o continuă creștere. Autoritatea care regle­mentează industria filmului din Nigeria apre­ciază că numărul filmelor vest-africane lansate între 2015 și 2017 a fost de 87, ceea ce înseamnă o dublare.

IEȘIREA ÎN LUME. În trecut, filmele produse de Nollywood erau consumate aproape exclusiv în statele africane, ra­reori fiind vizionate în afara continentului. De un succes mult mai mare se bucură și aici producții occidentale precum „Pantera neagră“ a celor de la Disney (care a strâns 1,3 miliarde de dolari la nivel global), care a devenit cel mai vizionat și vândut film în Africa Occidentală, potrivit cifrelor oficiale. Un alt succes este „Beasts of No Nation“, un film distribuit de Netflix despre un tânăr soldat prins într-un război civil din vestul Africii, producție foarte apre­ciată de critici și o dovadă că publicul ame­­rican și cel european doresc să vadă povești desprinse din cultura, mitologia și tradițiile africane.

În timp ce Nollywoodului i-au lipsit pro­ducțiile cu buget uriaș cu care cinefilii europeni și americani sunt obișnuiți, creatorii africani spun că, încet-încet, industria trece de la lansările pe DVD de slabă calitate la producții mult mai bune, ce pot fi urmărite acasă sau în cinematografe. Luna trecută, cei mai importanți producători, realizatori de film și regizori de la Nollywood au mers la festivalul de la Cannes, care pentru prima dată a inclus în desfășu­rare „Pavillon Afriques“, o serie de sesiuni și proiecții care scot în evidență oportu­ni­tățile și provocările cu care se confruntă industria cinematografică africană. Scopul declarat este de a crește vizibilitatea Nolly­woodului și de a participa la dezbateri pri­vind producția și finanțarea filmelor, dar și lărgirea distribuției.

Mai sunt lucruri de îmbunătățit, evident. Creatorii de la Nollywood continuă să se lupte cu condiții dificile de lucru acasă. Kunle Afolayan, regizor și producător nigerian, spune că venirea Netflix și a altor ser­vicii de streaming și video la cerere a ajutat industria cinematografică nigeriană să scoată bani din filmele sale, dar pirateria continuă să muște puternic din profit. Cu patru filme care urmează să fie lansate pe DVD, regizorul spune că are probleme pentru că nimeni nu este dispus să-și asume responsabilitatea distribuției, dat fiind că probabilitatea ca versiuni piratate să inunde piața imediat după lansare este uriașă.

Chiar și așa, veteranii de la Nollywood spun că industria are toate premisele să se dezvolte într-o eră în care divertismentul pe care îl consumăm acasă a devenit global. „Contextul ne este extrem de favo­ra­bil. Producătorii de conținut vor să mun­cească. Iar cine intră acum în joc o face în cel mai bun moment“, mai spune regizorul Afolayan.

 

Șapte filme nigeriene pe Netflix

Nollywood este denumirea dată industriei nigeriene a filmului.

 

  • ETEROAFRICAN. În funcție de etniile, religiile dominante, industria de film din Nigeria este împărțită în mai multe filiere ale căror producții caută să portretizeze cât mai crea­tiv filonul etnic sau religios pe care-l reprezintă.
  • Global. Șapte filme realizate la Nollywood rulează acum pe Netflix: „Chief Daddy“, „Lionheart“, „The Arbitration“, „Fifty“, „Falling“, „Road to Yesterday“, „The Visit“.

Articol preluat din BloombergBusinessweek

de Kamaron Leach, adaptare de Mimi Noel

Cu contribuția lui Tope Alake și Karen Toulon

FOTO: Cinemagia

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.