Ce contribuție financiară are industria cinematografică Nigeriană la bugetul săracului stat african

Mimi Noel 19/06/2019 | 13:12 Global
Ce contribuție financiară are industria cinematografică Nigeriană la bugetul săracului stat african

În era Netflix, Nollywood, industria nige­ri­ană de producție cinematografică (a doua din lume), lovită puternic de feno­me­nul pirateriei, are o șansă reală de a atrage mult mai mulți bani și de a produce mult mai multe filme cu audiență globală

Acest articol a apărut în numărul 67 (10 – 23 iunie 2019) al revistei NewMoney

În decembrie 2018, EbonyLife Films, un stu­dio de filme din Lagos (Nigeria), lansa premiera filmului „Chief Daddy“, o dramă despre un miliardar excentric a cărui moarte neașteptată declanșează un haos printre rudele care se bat pe averea lăsată în urmă. Filmul a fost un succes de la primele proiecții în Nigeria, iar până spre finalul lunii devenise deja cea mai populară peli­culă lansată anul trecut în această țară.

Nu cu mult timp în urmă, ciclul de viață al unui film precum „Chief Daddy“ s-ar fi oprit la momentul succesului intern. Indus­tria ci­ne­matografiei din Nigeria a fost mult timp afectată de piraterie. Ani buni, produ­cătorii de film au privit plini de frustrare cum to­nele de DVD-uri ilegale le-au tăiat din profi­turi și le-au îngreunat eforturile de a strânge bani pentru a produce noi filme.

Dar, în primăvara lui 2019, producătorii peliculei „Chief Daddy“ au reușit să facă bani într-un context nou, extrem de oportun, creat de ascensiunea digitalului. Ebony­Life a vândut drepturile de difuzare la nivel global către Netflix pentru o sumă care nu a fost făcută publică. În martie, serviciul de streaming a făcut disponibil filmul pentru cei 149 de milioane de clienți din 190 de țări.

ȘANSA. „Secole la rând, continentul african a rămas tăcut în privința creativității, iar poveștile de aici rămân nespuse de cele mai multe ori celor din afara familiilor și satelor de aici“, ține să remarce Mo Abudu, CEO al companiei EbonyLife. Odată cu tehnologia care susține serviciile de streaming, această dinamică poate fi schimbată, astfel că filmele nigeriene pot avea o audiență mult mai largă pe ambele maluri ale Atlanticului. „Acum, Nollywoo­dul are o șansă reală de a atrage mult mai mulți bani“, mai spune aceasta.

Netflix s-a lansat în Africa în 2016. De atunci, gigantul american și-a sporit in­ves­tițiile în producțiile cinematografice africane. În septembrie anul trecut, a achizițio­nat pentru prima oară de la Nollywood producția unui film original – drama „Lionheart“. În aprilie, Netflix anunța și prima sa serie africană animată – „Mama K’s Team 4“, o poveste care are loc în viitor despre o fe­tiță de 14 ani din Zambia recrutată de un fost agent secret pentru a salva lumea. Pelicula este produsă de studioul sud-african Triggerfish Animation.

Fără a dori să dea o cifră privind numă­rul abonaților pe care Netflix îi are în Afri­ca, un reprezentant al companiei a ținut să vorbească de alte câteva filme și serii africane pe care le are în proiect.

Este o veste foarte bună pentru Nollywood, care de la înființarea sa în anii ’90 s-a coagulat drept o sursă promițătoare de venit pentru bugetul nigerian. Cifre ale unui raport al auditorului Pricewaterhouse Coopers LLP, realizat în 2017, arată că Nolly­wood este al doilea mare producător de filme din lume, fiind depășit doar de indienii de la Bollywood.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.