Ce bugete mai au filmele românești făcute de regizori debutanți

Bianca Dobrescu 16/11/2018 | 15:12 Timp Liber
Ce bugete mai au filmele românești făcute de regizori debutanți

Șoricelul îl întreabă pe hamster: explică-mi și mie, te rog, de ce pe tine oamenii te iubesc, te iau în casa lor, te hrănesc, te lasă să te joci cu copiii, iar pe mine mă vânează și mă otră­vesc, când în esență nu sunt mari diferențe între noi?“ „Ei, vezi, răs­punde hams­terul, acesta e brandingul.

Acest articol a apărut în numărul 52 (5 – 18 noiembrie) al revistei NewMoney

Povestea șoricelului nemulțumit de propria-i condiție seamănă deja cu cea cu care se confruntă peliculele româ­nești. Dacă românii se înghesuie în cinematografe să vadă filmele americane, imediat după lansare, ei bine, așteptă­rile regizorilor români nu sunt foarte optimiste pentru că „românii nu prea urmăresc filme românești“. Un fapt pe care Vlad Zamfirescu, regizor și actor, și-a propus să îl schimbe atunci când a pariat pe „Secretul Fericirii“.

După un scenariu scris de către Ale­xandru Popa, „Secretul fericirii“ este debutul regizoral al lui Vlad Zamfirescu. Un film independent, cu un buget de circa 350.000 de euro, în care Zamfi­rescu este prezentat atât ca actor, cât și ca regizor. „Pentru un producător independent, acesta este un buget uriaș, dar pentru un film susținut de Centrul Națio­nal al Cinematografiei (CNC) este unul mic-mediu“, explică el.

Conform spuselor sale, la filmele ro­mâ­nești, nu prea se recuperează inves­tițiile. „Funcționează după alte criterii la noi, cele mai multe filme sunt sus­ținute de CNC cu scopul de a promova țara și a câștiga premii. Însă sunt și cazuri în care CNC își recuperează inves­tițiile, dar de foarte puține ori spre deloc se în­tâm­plă acest lucru“, continuă Zamfirescu. „Oricum, continuă el, piața la noi nu te încu­rajează și este foarte dificil să faci profit. Dacă filmele nu se vând, nu faci profit și atunci vorbim despre un cerc vicios“.

Cu toate acestea, regizorul se arată optimist. „Am senzația că spectatorilor o să le placă. Că o să iasă din sală și-o să-și sune un prieten să-i spună mergi la «Secretul fericirii». «Da, e românesc! Mergi și vorbim după». Cu ceva ani în urmă, poate 20, poate mai mult, exista prejudecata că filmul românesc, cu foarte rare excepții, nu contează la ni­vel interna­țio­nal. Că suntem la ani-lu­mină de colegii noștri din Vest. Însă, în ultimii 10-15 ani, după Cannes, Berlin și toate celelalte, prejudecata asta s-a spulberat. Acum, în anii noștri, func­ționează altă prejudecată: filmul românesc, cu rarisime excepții, nu prinde la public. Cred că și prejudecata asta e pe cale de dis­pariție. Putem să facem film bun, deș­tept, de public. Spectatorii pot decide dacă «Secretul fericirii» este o dovadă în sensul ăsta“, explică el.

Cât despre finanțare, cei 350.000 de euro au fost aduși de către producă­toa­rea Cristina Dobrițoiu. „Cristina a găsit parteneri care să investească în film. Și chiar a avut o poziție personală în timpul filmărilor când a trebuit să scoată banii de la pensia privată, pe care îi aveau și ea, și soțul său, pentru că până veneau banii de la investitor, pro­iectul nu putea sta în loc“, mărturisește regizorul.

Debut. Acțiu­nea filmului se desfășoară într-o seară, între prieteni, acasă la Tom (Vlad Zam­fi­res­cu), care îşi împinge soţia, Ana (Irina Velcescu), şi prietenul cel mai bun, David (Theo Marton), în situaţii mai mult decât absurde, căutând să-i facă să dezvăluie secrete bine păzite.

Construcția, atent gradată, mizează pe umor, replici simple și adevăruri incomode. Deci provocatoare. „Mergi în cine­matograf să vezi filmul ăsta pentru că-ți ridică niște întrebări. Te provoacă să te pui tu în pielea personajului și să te întrebi cum ai reacționa în asemenea situații, ce ai face? Este o poveste bună și nu îți dai seama când trece timpul… de aici reiese că este un film captivant, fiindcă la filmele proaste, care nu-ți plac, te uiți la ceas“, punctează Zamfirescu.

Vlad Zamfirescu iubește să spună po­vești din ambele ipostaze. Totuși mărtu­risește că poate cel mai dificil moment de până acum a fost să îmbrace atât haina de regizor, cât și pe cea de actor în același timp.  „A fost o provocare și o ipostază nouă pentru mine. Îmi erau cunoscute elementele, dar nu le ghidam eu, nu hotăram eu, nu eram eu acela care stabilea premisele. Și atunci, au apărut câteva dificultăți le­gate de sunet, de locație, pentru că alături era o disco­tecă și noi filmam noapte de noapte, în fine, cu ce ține de montaj“.

Vlad Zamfirescu a absolvit Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cine­ma­tografică „I.L. Caragiale“ din București, clasa Ion Cojar. Din 1998, este angajat al teatrului Lucia Sturza Bulandra din București și lucrează în cadrul Teatrului Nottara din București. Crede că fiecare rol e o provocare și, atunci când vor­bește despre o nouă piesă, o descrie de parcă „ai porni un drum de la zero, de la A la Z. Și, sigur că vii cu experiența cu­mulată și cu tot ceea ce ești tu până atunci, dar este de parcă ai începe un job nou cu totul“, recunoaște artistul.

„Secretul fericirii“ a fost prezentat în premieră mondială la TIFF 2018 (Se­lecție oficială, secțiunea Zilele filmului românesc, clasat pe locul 2 în prefe­rințele publicului) și a fost declarat câștigător la mai multe festivaluri inter­naționale de film, precum: Los Angeles Film Awards, SUA, 2018 (Best Duo: Vlad Zamfirescu & Theo Marton; Honorable Mention: Narrative Feature), Virgin Spring Cinefest, India, 2018 (Silver Award: Best Debut: Vlad Zamfirescu), Burgas International Film Festival, Bulgaria, 2018 (Selectat în com­petiția ofi­cială, cu proiecție spe­cială).

De asemenea, în luna iulie a acestui an, „Secretul fericirii“ a fost selectat în com­petiția de lungmetraj a Festivalului ANONIMUL IFF 2018.


Foto: Guliver/Getty Images

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.