Ce au în comun retailerii de haine și producătorii de mobilă: o „armă secretă” de 200 de milioane de euro

Andreea Neferu 12/05/2017 | 17:17 Companii
Ce au în comun retailerii de haine și producătorii de mobilă: o „armă secretă” de 200 de milioane de euro

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

La fel cum actorii secundari pot avea prestații mai bune decât eroii filme­lor, și decorațiunile interioare și accesoriile, acele mici detalii care nu ies în evidență din prima atunci când pășești într-o locuință, pot totuși să schimbe radical imaginea acesteia. Dar care sunt micile-mari detalii care fac diferența pe o promițătoare piață disputată de jucători din industria mobilei, modă, bricolaj sau chiar retail alimentar?

Grupul suedez H&M, unul dintre numele cu greutate din fast fashion-ul mon­dial, cu peste 50 de magazine pe piața locală, decidea în 2013 să aducă în România și colecția sa de decora­țiuni interioare și accesorii pentru casă H&M Home. Nicio sur­priză până aici, mai ales că și alți jucători din zona fashion, prin­tre care și Zara, prin conceptul Zara Home, au decis să atace și acest segment, con­si­derat relativ complementar.

Numai că, patru ani mai târziu, H&M Home mai este prezent fizic doar într-un singur magazin. „Magazinele (H&M din România, n.r.) au fost adaptate astfel încât să vină în întâmpinarea clien­ților cu produse care răspund cel mai bine nevoilor de cumpărături ale acestora. Colecția H&M Home este dis­po­nibilă prin intermediul magazinului din ca­drul Unirea Shopping Center, ca și prin intermediul magazinului nostru online“, a fost singura explicație pe care oficialii H&M au oferit-o pentru NewMoney cu privire la decizia de a restrânge activitatea pe zona de decora­țiuni interioare.

DIVERSIFICARE PENTRU TOȚI. O miș­­ca­­re surprinzătoare, în condițiile în care suedezii sunt în plină expansiune pe plan local pe segmentul de fashion, deschizând recent al 54-lea magazin din România. De altfel, privită în ansamblu, piața locală de decorațiuni interioare și accesorii pare să traverseze o perioadă foarte bună: economia este în creștere, sa­la­riile și puterea de cumpărare au cres­­cut și ele, iar reactivarea pieței rezi­den­țiale are la rândul său un impact direct asupra acestui segment.

„Piața (de decorațiuni interioare, n.r.) are un potențial de creștere mare, întru­­cât aceste produse se adresează atât clien­­ților sau dezvoltatorilor care se află în faza de construcție a imobilelor, cât și clienților care doar doresc să își moder­nizeze sau redecoreze spațiul de care dispun“, spun reprezentanții retailerului de bricolaj Praktiker, care estimează că vânzările de decorațiuni interioare vor înregistra un avans și în următorii 2-3 ani.

Chiar dacă jucători din industrii diverse, de la fashion până la mobilă, bricolaj sau retail alimentar, au mers pe principiul diversificării portofoliului, îm­bo­­gățin­du-și oferta de vânzare cu de­co­ra­țiuni interioare și accesorii pentru casă, în momentul de față nu există informații publice privind dimensiunea pieței locale de profil.

Printr-un exercițiu jurnalistic, NewMo­­ney estimează că segmentul acesta s-ar putea ridica la circa 200-300 de mili­­oa­­ne de euro, plecând de la diverse de­­cla­­rații potrivit cărora decorațiunile interioare și ac­­cesoriile ar genera, în medie, 5-10% din vânzările din piața de mobilă și de bri­­colaj – procent la care se mai adaugă și vânzările retailerilor spe­cia­lizați exclusiv pe acest segment, plus cele ale unor retaileri cum ar fi cei din industria ali­mentară sau online, care au în portofoliu și astfel de produse.

În cazul IKEA, de exemplu, unul dintre cei mai mari jucători de pe piața de mobilier și produse de amenajare pentru casă, aproximativ 45% din portofoliul său este reprezentat de accesorii și de­corațiuni. Dar pentru genul acesta de produse, ponderea în totalul vânzărilor este limi­tată. „În anul financiar 2016 (1 septem­brie 2015–31 august 2016), 17,3 milioane de produse au ajuns în casele românilor. Dintre acestea, 79,5% au fost produse de mobilier și 20,5% accesorii și decora­țiuni“, spun reprezentanții IKEA România.

Printre cele  mai vândute produse din această a doua categorie se numără farfuriile (în magazinul fizic) și paharele (în magazinul online). În perioada amintită, IKEA România a avut vân­zări în valoare de  aproape 515 milioane de lei (fără TVA), în creștere cu 21,2% față de anul fis­cal precedent.

Pe de altă parte, în cazul Praktiker, retailer de bricolaj controlat de Ömer Süsli, decorațiunile interioare (tablouri, rame foto, mici decorațiuni, textile, tapet) generează aproximativ 3% din business. Cum afacerile companiei s-au ridicat anul trecut la 137 de milioane de eu­­­­ro, aportul decorațiunilor ar fi de pes­­te patru milioane de euro.

PÂRGHIA DIN CRIZĂ. „Se constată o creștere a pieței de decorațiuni interi­oare. Online-ul are o mare pondere în ulti­ma vreme – asistăm la apariția mai multor magazine online pentru decora­țiuni. Este clar că piața din România nu este încă suficient exploatată și că există cerere tot mai mare“, mai spun cei de la Praktiker. Anul trecut, retailul online din România a înregistrat o creștere specta­culoasă, de 45%, până la peste 2 miliarde de euro, potrivit Asociației Române a Magazi­nelor Online (ARMO).

„Home& deco este una dintre catego­riile care au înregistrat creșteri peste medie. În 2017, creșterea va fi mai rezer­vată, dar rămâ­nând la două cifre“, spune Florinel Chiș, director executiv al ARMO, care avan­sează și o estimare pentru va­loarea pie­ței online: 150 de milioane de euro în 2016.

Interesul în creștere al românilor pentru accesorii și decorațiuni interioare este confirmat și de cei de la eMAG, cel mai mare retailer din .ro, care spun că și-au triplat de la an la an vânzările pentru home&deco (sunt incluse în acest caz și produsele de mobilier cum ar fi canapele sau scaune de birou, precum și accesorii de bucătărie). „În anul 2016, peste 380.000 de clienți au cum­pă­rat de pe eMAG produse din departamen­tul home&deco“, spun reprezen­tanții celui mai mare retailer online din România.

De altfel, o serie de jucători care fie acti­vează pe piața de decorațiuni interi­oare și accesorii, fie au în portofoliu și astfel de produse aleg să vândă exclusiv prin intermediul canalului online. Printre aceștia se numără Vivre, companie cofon­dată de antreprenoarea Monica Cadogan, sau Bonami, brand lansat în Cehia și care a intrat în România la sfâr­șitul anului 2016.

UMBRELĂ DE VREME REA. Privită în ansamblul ei, piața locală de decorațiuni interioare a fost un fel de pârghie pentru jucătorii din diverse sectoare, inclusiv pe timp de criză. Dan Șucu, proprietarul Mobexpert, spune că, în pe­rioada de recesiune, când românii suflau și în iaurt înainte de a face o achi­ziție, par­tea de de­­corațiuni interioare și accesorii a avut mai puțin de suferit, tocmai datorită faptului că produsele co­mer­cializate pe acest segment au o va­loa­re mai mică.

„Clientul nostru ne-a spus atunci: nu mai ies la restaurant așa cum ieșeam odată, dar asta nu înseamnă că nu socializez, așa că îmi invit prietenii acasă. Dar dacă îi invit acasă trebuie să le dau ceva de mâncare pe o farfurie mai fru­moa­­să, pe un tacâm mai bun, pe un pahar mai frumos. Poate schimb covorul din sufragerie, pentru că este mai tocit, mai schimb o lampă, mai pun un tapet pe perete“, explică antreprenorul român.

Numai că nu toate companiile care au avut afaceri pe acest segment s-au bucurat de povești cu final fericit. Firme ro­mâ­­­nești precum Piritex sau Proges, de exemplu, care aveau în portofoliu și produse de tip accesorii și decorațiuni interioare (cum ar fi  perdele, draperii sau co­­­­voare), au intrat în ultimii ani în faliment.

Cert este că nu întotdeauna diversificarea portofoliului cu astfel de produse poate fi considerată rețeta perfectă pentru un business de succes, ci mai de­grabă segmentul de home&deco ră­mâ­ne „o umbrelă de vreme rea“ și o modalitate de diversificare a afacerilor.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Cine, ce, de ce” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Piața globală de home& deco, compusă în principal din trei segmente – mobilă, textile și covoare –, este estimată să ajungă la 664 miliarde de dolari până în 2020, potrivit unei analize a Allied Market Research.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • APETIT CRESCUT. Numărul de persoane care devin proprietari de case, în special în economiile emergente, a crescut, pe măsură ce nivelul venitului disponibil a fost tot mai mare, fapt ce a adus cu sine și un consum mai ridicat de produse din această gamă.
  • INVESTIȚII ÎN IMOBILIARE. La fel ca în cazul persoanelor fizice, revenirea sectoarelor comercial și rezidențial pe un trend ascendent a făcut ca piața de home&deco să crească. La nivel global, piața va fi influențată mai ales de construcțiile noi din Asia.
  • URBANIZAREA. În prezent, majoritatea populației locuiește în mediul rural, dar estimările arată că până în 2020 tot mai multe persoane se vor muta la oraș. Și cum cultura urbană influențează stilul de viață, astfel de produse sunt așteptate să aibă tot mai mare căutare.
  • MATERIILE PRIME. Costul pentrumateriile prime (lemn, plastic, sticlă, metal) necesare acestei piețe este anticipat să scadă până în 2020, datorită progresului înregistrat de metodele de producție.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: H&M Home

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.