Ce așteptări au antreprenorii din turism în 2022, după doi ani în care s-au zbătut să-și țină afacerile pe linia de plutire

Florel Manu 29/06/2022 | 10:14 Financiar
Ce așteptări au antreprenorii din turism în 2022, după doi ani în care s-au zbătut să-și țină afacerile pe linia de plutire

La mai bine de doi ani de la începutul pandemiei de COVID-19, operatorii din turism se așteaptă ca businessurile lor să-și revină. Ofertele sunt cel puțin la ni­velul lui 2019, la fel și capacitatea de transport, iar restricțiile sanitare sunt ri­di­cate și ele pe majoritatea destinațiilor.

O analiză Reuters din mai 2022, care ci­tează date ale marilor companii hoteliere și aeriene din Europa, anticipează o revenire a numărului de rezervări cel puțin la ni­velul înregistrat înainte de pandemie. Însă precauția se menține. Mulți turiști se simt mai confortabil dacă vor călători pe dis­tanțe mai scurte, și nu neapărat din cauza problemelor sanitare, cât a costurilor crescute. În România, agențiile de tu­rism nu au aș­teptat să crească brusc cere­rea și s-au pre­gătit cu mai multe destinații decât în pe­rioada restricțiilor sanitare. Atât pe plan intern, cât și pe plan extern. Numai că re­zer­vările încă se lasă așteptate.

Cerere în creștere

Operatorii din tu­rism care au în portofoliu destinații din Turcia se așteaptă ca hotelierii parteneri să vină cu oferte preferențiale pentru tu­riștii români, în condițiile în care cei care veneau din Rusia și Ucraina vor fi simțitor mai puțini decât în anii trecuți, pe fondul răz­boiului de la granițele noastre.

Din peste 15 milioane de turiști, câți au venit în 2019 în Antalya, aproape 7 mili­oane erau ruși și ucraineni, aproape 45%, și se simte lipsa acestora“, spune Alin Burcea, chief executive officer (CEO) și proprie­tar al agenției de turism Pa­ralela 45. Anul trecut, agenția sa a dus doar în Antalya, cea mai căutată destinație din Turcia pentru turiștii români, 7.500 de persoane, Burcea estimând pentru anul în curs o creș­tere la un total de 12.500. În condițiile în care Bulgaria, Grecia, Italia și Turcia au anunțat ridicarea restricțiilor sanitare la intrarea în țară, mai spune antreprenorul, cererea pentru aceste destinații va crește. Iar unii operatori turistici au constatat deja acest lucru, încă din perioada sărbă­to­rilor pascale. „Spre Antalya, zborurile au înce­put odată cu vacanța de Paști, spre Dalaman, aeroportul pentru destinațiile Marmaris, Fethyie și Sarigerme, dar și spre Bo­­­drum, care acoperă și zona Kuşadası, au început din iunie“, spune Denisa Oprea, director de marketing Hello Holidays.

Operatorii de vacanțe externe mai spun că o creștere semnificativă a cererii – atât față de perioada restricțiilor sanitare, cât și față de 2019 – este înregistrată și pe des­ti­­națiile din Grecia. „Pentru că avem multe zboruri charter spre Grecia, pentru că este o destinație și pentru transportul indivi­dual, probabil va înregistra cel mai mare număr de turiști din acest sezon, peste cel din 2019“, estimează Alin Burcea.

Tur-operatorii de la Hello Holidays mi­zează anul acesta pe cereri semnificative și pentru Bulgaria, introducând mai multe curse inclusiv cu autocarul. În plus, antreprenorii din turism au mai observat o creș­tere a cererii pentru circuitele turistice, care înainte de pandemie erau tot mai po­pulare. Pentru a face față unei eventuale ce­reri mai mari, agențiile de turism au început deja să angajeze personal suplimentar și să deschidă noi agenții. Mai mult, pe fondul restricțiilor de circulație din pande­mie, aproape toți operatorii din turism au făcut investiții semnificative în propriile platforme de rezervări online.

Înapoi în România

Cererea de des­ti­nații turistice este în creștere și pe plan local. Potrivit operatorilor din turism, cea mai mare cerere pe litoralul românesc vine de la familiile cu copii, care preferă servicii all-in­clusive. „Hotelurile all-inclusive de pe li­to­ralul românesc însumează peste 6.000 de camere“, au transmis înainte de începerea sezonului estival, la 1 mai, reprezen­tanții Paradis Vacanțe de Vis, unul dintre cei mai mari operatori de pe litoralul ro­mâ­nesc. Fondatorul agenției Paradis Va­canțe de Vis, Aurelian Marin, spune că a ob­servat că turiștii care vin pe litoralul românesc au început să solicite inclusiv circuite de o zi în zona Dobrogei.

După ce în ultimii ani sectorul construc­țiilor a înregistrat un avans vizibil în zona litoralului românesc, dar și în alte stațiuni din țară, mulți investitori au început să ofere servicii de cazare în regim hotelier. Ma­joritatea operatorilor de acest gen oferă condiții de cazare de cel puțin patru stele, însă și ceva în plus. „Pentru litoral, cele mai apreciate facilități, pe lângă cele legate de dotarea apartamentelor și standardele înalte de curățenie, sunt șezlon­gu­rile de pe plaja din fața complexului și locurile de parcare asigurate în subteranul clădirii“, detaliază Alexandra Bogatu, fondatoarea Rezident, companie care închi­riază apartamente în regim hotelier.

Ea mai spune că anul acesta se așteaptă ca numărul turiștilor străini să crească, la fel și volumul cererilor din partea turiștilor români. Și asta, pentru că autoritățile au aprobat din nou vouchere de vacanță pentru bugetari. În 2019, valoarea voucherelor de vacanță emise a fost de peste 300 de mi­lioane de euro, bani care au intrat în turismul intern.

Ce, cât, unde

Atât autoritățile, cât și opera­torii din turism speră ca în 2022 valoarea pieței să se apropie de cea din 2019, când au fost înregistrate unele dintre cele mai bune rezultate. Anul acesta, ofertele agențiilor de turism au crescut atât pe plan intern, cât și pentru des­tinații externe.

  • PREȚURI. Tur-operatorii spun că prețurile vacanțelor din acest an ar urma să crească cu circa 10-15% pentru turismul intern și cu 20-25% pentru destinațiile externe.
  • PIERDERI. Potrivit Institutului Național de Statistică, în 2021, unitățile de cazare din România au primit cu 30% mai puțini turiști față de 2019, o pierdere de circa patru milioane de turiști, din cauza restricțiilor sanitare impuse pe fondul pandemiei.
  • TENDINȚĂ. Potrivit unui studiu realizat de Szallas Group, din care face parte platforma hotelieră online Travelminit.ro, ponderea re­zervărilor la hoteluri a scăzut de la 26%, în 2019, la 24%, în 2020, în timp ce ponderea rezervărilor non-hoteliere a crescut de la 20% la 24%.

Acest articol a apărut în numărul 142 al revistei NewMoney.

FOTO: Getty

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.