Ce artificiu vrea să facă unul dintre cei mai mari retaileri online de îmbrăcăminte pentru un bonus de jumătate de miliard de euro

Mimi Noel 04/06/2019 | 14:04 Global
Ce artificiu vrea să facă unul dintre cei mai mari retaileri online de îmbrăcăminte pentru un bonus de jumătate de miliard de euro

Fondatorii companiei Zalando, unul dintre cei mai mari retailer-i online de îm­bră­­căminte, ar putea încasa cel mai mare pachet compensatoriu din istoria recentă de business a Germaniei 570 de mili­oane de dolari.

 Acest articol a apărut în numărul 66 (27 mai – 9 iunie 2019) al revistei NewMoney

Cumpătarea și discreția au fost dintotdeauna considerate virtuți în Germania, chiar și în cazul directorilor executivi. Com­paniile germane s-au abținut mereu să facă publice bonusurile primite de mana­gerii lor, care oricum câștigă mult mai puțin decât omologii lor din alte țări.

Sunt puține cazuri în care executivii germani ajung să câștige peste 10 milioane de euro pe an. Anul trecut, Volkswagen și-a plă­tit cu 8 milioane de euro CEO-ul, ceea ce înseamnă mai puțin decât jumătate din suma de 22 de milioane de dolari câștigată de Mary Barra în calitate de CEO al grupului General Motors Co. Aceasta, deși vân­ză­rile producătorului german au fost aproape duble comparativ cu cele ale brandului american. Șefii germani câștigă de 97 de ori mai mult decât alți angajați, comparativ cu cei americani, care câștigă de 312 ori mai mult, indică Institutul pentru Politici Economice din Washington.

Și acum, excepția. Trei mileniali germani ar putea deveni cel mai bine plătiți executivi din Europa. Este vorba de cei trei CEO ai companiei Zalando, Robert Gentz, David Schneider și Rubin Ritter, care ar putea în­casa la un loc compensații de 570 de mili­oane de dolari dacă în cinci ani vor reuși să tripleze valoarea acțiunilor și să dubleze vânzările celui mai mare retailer european de fashion online. Evident, există și un revers: în cazul în care nu reușesc să atingă cele două obiective, va trebui să se mulțu­mească anual cu salarii de 65.000 de euro. „Dincolo de ce va fi, pachetul compensatoriu promis este o revoluție în Germania“, spune consultantul Heinz Evers.

 DIFERENȚE. Germania și, de fapt, țările eu­ro­pene sunt în urma Statelor Unite și la un alt capitol – numărul startup-urilor de succes precum Zalando. În afară de produ­că­torul de software corporate SAP, Europa nu prea are giganți tehnologici globali de talia Amazon, Apple, Alphabet sau Facebook. În schimb, indexul DAX este populat de companii din producție, finanțe sau din secto­rul chimic fondate acum câteva decenii sau chiar secole și care multă vreme au rămas afaceri de familie.

Ritter (37 de ani), unul dintre cei trei exe­cutivi ai Zalando și care anul trecut a reușit să încaseze un pachet de aproape 20 de milioane de euro, este de părere că stilul de compensare practicat în Silicon Valley a fost gândit așa pentru a promova men­talitatea orientată către creștere și risc în rândul executivilor americani.

În timp ce mulți antreprenori din do­me­niul tehnologiei visează să se îmbogă­țească din vânzarea companiilor, el și cei­lalți doi cofondatori ai companiei Zalando merg pe o altă rută. Cei trei s-au angajat să du­bleze vânzările de haine vândute pe plat­­forma Zalando, astfel încât să concu­reze omniprezentul brand global suedez H&M. Ei vor să atingă acest obiectiv fără să iasă cu businessul din piața europeană, neluând astfel în calcul cele mai mari două piețe de comerț online din lume – cea americană și cea chineză. O strategie care contrariază în vremuri în care Amazon și Alibaba se extind puternic și în zo­na fashion-ului.

„Europa este o piață suficient de mare pentru a putea construi o companie de fashion de 20 de miliarde de euro“, crede totuși Ritter. „Brandurile mari vor să-și des­chidă un nou magazin pe artere cu trafic intens, iar Zalando le oferă acestor branduri strada cu cel mai mare trafic pe care l-au avut vreodată“, explică el strategia de a rămâne totuși deocamdată concentrați pe Europa.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.