Caz real: Cu doar 200 de euro poți să ajungi la afaceri de jumătate de milion de euro

NewMoney 24/04/2019 | 16:07 Oameni
Caz real: Cu doar 200 de euro poți să ajungi la afaceri de jumătate de milion de euro

A fost dată afară pe e-mail, a revenit pe ușă și s-a întors în țară cu o exclusivitate Chocolissimo, un brand de praline care i-a adus vânzări de circa jumătate de milion de euro.

Acest articol a apărut în numărul 63 (15 – 28 aprilie 2019) al revistei NewMoney

Dacă e să aruncăm o privire asupra trase­u­lui său profesional, am putea spune că Aura Oprea (32 de ani) și-a urmat cu stric­tețe planul. Până într-un punct. Totul a început în Zimnicea, Teleorman, pe când, elevă fiind, visa să ajungă în Capitală, să învețe marketing la Academia de Studii Economice și să se angajeze apoi într-o corporație. Dar socoteala de acasă nu se potrivește întotdeauna cu oferta din târg. „La terminarea facultății, am vrut să lucrez în corporație. Însă nu m-am mai re­găsit în poveste“, mărturisește ea. A lucrat o vreme pentru Holcim și Farmexpert, pentru ca în cele din urmă să-și con­struiască un business în ciocolată.

FAȚĂ ÎN FAȚĂ. Totul a pornit de la o nevoie. Personală. Dar și de piață. Fiind mare amatoare de ciocolată albă, găsea cu greu produse de calitate pe piața lo­cală. În căutările ei, a descoperit însă Cho­colissimo, un brand polonez care vinde produse din Belgia. Fascinată de strategia de comunicare a polonezilor și de imaginea pe care aceștia și-au creat-o, le-a trimis un e-mail prin care își exprima dorința de a reprezenta Chocolissimo în România. În timp ce își imagina campanii sofisticate de marketing și cerceta piața românească, a primit și răspunsul lor, negativ pe atunci.

„Mi-au spus că nu sunt interesați de piața mea. Dar asta nu m-a oprit să le scriu câteva zile mai târziu și să le propun să le fac o vizită în Polonia“, povestește an­treprenoarea, în opinia căreia principalul capital pe care îl poți aduce atunci când inițiezi un business este potențialul tău. „Eu am vrut ca polonezii să știe ce pot eu să fac“, detaliază ea.

Astfel stând lucrurile, în toamna lui 2015 și-a cumpărat un bilet de avion și a mers în Polonia, la o întâlnire cu CEO-ul companiei. Discuția a durat aproximativ două ore, iar la sfârșit a obținut un parte­ne­riat exclusiv pe piața românească. Prac­tic, investiția sa inițială a fost de mai puțin de 200 de euro, costul biletului de avion. Polonezii i-au pus la dispoziție și por­talul, și materialele promoționale, pe care a trebuit doar să le traducă.

În 2015, printre principalii jucători din piață se numărau Leonidas și pro­du­cătorul belgian Neuhaus – printr-o fran­ciză intrată în insolvență un an mai târziu. „În Belgia, Neuhaus se află pe locul al doi­lea în rândul producătorilor de ciocolată. Îmi amintesc că mi-am pus niște semne de întrebare – de ce Neuhaus-ul nu a prins în România, fiind un brand cu tra­diție? Iar Leonidas avea o poziție foarte puternică, iar astăzi este principalul nostru compe­titor“, face Aura Oprea un ta­blou al pieței momentului.

GUSTUL CIFRELOR. Primii bani din Cho­co­lissimo au venit dintr-o vânzare de Cră­ciun, în 2015, către o agenție de publicitate care a comandat 200 de telegrame de ciocolată, devenite între timp produsul-vedetă al companiei. „O factură de circa 2.000 de euro. Acesta a fost singurul client din primele luni de activitate, iar plata se făcea în avans de la client, pe bază de contract“, își amintește Oprea.

De la un client în ultimele luni din 2015, în 2016 a ajuns la zece clienți corporate. Chocolissimo a fost bine primit în piață, iar doi dintre noii săi clienți corporate au fost multinaționale. Recunoaște că a motivat-o foarte mult încrederea pe care i-au acordat-o, mai ales că brandul pe care îl re­prezenta era prea puțin cunoscut pe piața locală, la acea vreme. „Așa cum pen­tru noi imaginea clienților noștri este importantă, ne imaginăm cât este și pentru ei de importantă, mai ales că ei ne-au achiziționat produsele pentru a le face ca­dou“, adaugă antreprenoarea.

În tot acest timp, a continuat să lucreze și pentru Farmexpert, iar la finele lui 2016 raporta un business de puțin peste 200.000 de euro. A renunțat apoi la statutul de angajat, reu­șind în 2017 să-și du­bleze cifra de afa­ceri. Astăzi, Oprea vinde online praline și figurine, dar și telegrame din ciocolată, un concept de cadou personalizat. „Telegramele din ciocolată sunt vedetele absolute în comenzile noastre online, în special în perioadele de ca­douri. De Valentine’s Day, 1, 8 Martie sau de Paște, clienții aleg să își transmită sentimentele și urările într-o formă dulce, prin mesaje din ciocolată“, completează ea.

Valoarea medie a unei comenzi este de 140 de lei (circa 30 de euro), în condițiile în care prețurile tele­gramelor ajung între 30 și 150 de lei, iar pralinele pornesc de la 50 de lei și pot ajunge până la 200 de lei.

Anul trecut, Chocolissimo a avut o cifră de afaceri de 500.000 de euro, Oprea estimând pentru anul în curs o creștere cu 50% a vânzărilor, ținând cont de faptul că în primul trimestru din acest an a înregistrat 1.600 de comenzi, cu 50% mai multe față de cele consemnate în aceeași perioadă a anului trecut.

O PIAȚĂ DE MILIOANE. Potrivit Eurostat, un român mănâncă într-un an 2,2 kilograme de ciocolată, în medie, însă cele mai noi date din piață arată că nivelul de consum a crescut semnificativ în ultimii doi-trei ani. Raportat la țările occidentale, consumul de ciocolată la nivel local rămâne chiar și așa foarte redus. Pentru comparație, elvețienii, campionii europeni în materie, consumă 11 kilograme de ciocolată pe cap de locuitor.

Dacă în 2012 cele 786 de firme produ­că­toare sau distribuitoare de produse din ciocolată raportau un profit net de 24 de milioane de euro, în 2017 se estimează că acesta a fost de 67,1 milioane de euro, la un nu­măr de 758 de firme. Iar în ceea ce pri­vește 2018, o analiză dată publicității de KeysFin estimează la peste un miliard de euro piața locală a ciocolatei.

În ceea ce privește businessul Aurei Oprea, cele mai vândute produse din portofoliul de ciocolată Chocolissimo sunt figurinele personalizate produse pentru segmentul corporate și, respectiv, chocotelegramele, mesajele cu litere din cio­co­lată, alese în special de clienții individuali care comandă online.

Chocolissimo a fost înființat în anul 2004 în Polonia, aparținând grupului MM Brown. Astăzi, compania operează în mai multe țări europene ca producător și distribuitor de produse din ciocolată, de nișă.

Produsele Chocolissimo sunt create în ciocolaterii din Franța, Belgia, Germa­nia, Olanda, Elveția sau chiar din Mada­gascar și din Australia.

Pe urmele pralinelor

În 1840, Meurisse a produs primele tablete, iar Jean Neuhaus a creat, în 1912, primele bomboane de cio­co­lată, devenite în timp specialitatea națională a belgienilor.

  • Știință. Există un studiu faimos în lumea științifică care face o legătură directă între consumul de ciocolată dintr-o țară și numărul premiilor Nobel. Elveția conduce atât în clasamentul consumului de ciocolată, cât și în cel al premiilor Nobel obținute, potrivit specialiștilor KeysFin.
  • Rădăcini. Pralinele au apărut în secolul al XVII-lea. Acestea au fost in­venția gastronomică a bucătarului unui nobil francez, mareșalul Du Plessis-Praslin (1598-1675), de la care le vine și denumirea.
  • Local. La noi, pralinele au pătruns acum 170 de ani. Acestea au fost pomenite de Kogălniceanu și au intrat în galantarele marilor cofetării bucu­reș­tene, Riegler sau Capșa.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney