Câți dintre antreprenorii români sunt dispuși să preia modelul de succesiune german

Cristina Dobreanu 20/01/2017 | 15:03 Oameni
Câți dintre antreprenorii români sunt dispuși să preia modelul de succesiune german

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Să crești în mijlocul unei afaceri de familie, pe care o și preiei la un moment dat, poate însemna o lungă listă de beneficii. Dar, dacă noile generații de proprietari cred că afacerile lor sunt acolo pentru a-i servi și nu invers, aparențele se pot dovedi înșelătoare.

Dacă ar fi să generalizăm, mottoul afa­cerilor de familie ar trebui să fie „a avea și a păstra“, cu observația că mai ales a doua parte a sintagmei e cel mai greu de pus în practică. Iar, în România, antreprenorii care intenționează să păstreze afacerea în familie sunt departe de a fi găsit o rezolvare clară a problemei transferului către generația mai tânără.

„Expunerea la experiența unei afa­ce­ri de familie cu tradiție poate repre­zenta un moment revelator pentru an­­tre­­pre­­norii români care pregătesc pre­da­rea afacerii către copii“, spune Mi­­­haela Matei, coordonator al barometrului antreprenoriatului românesc, rea­­lizat de EY România. Printre între­bările firești pe care și le pun antreprenorii români se numără cele legate de momentul începerii și durata procesului de transfer, administrarea averii antreprenoriale sau importanța unei constituții a familiei. În acest context, studiile de caz pentru succesiune – cheia unei afaceri de familie care reu­șește să treacă testul timpului – sunt utile. Iar, dacă surprind situații în care afacerile reușesc să treacă și grani­­țele geografice, acestea devin lite­ră de manual.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.