Câți bani scoate din buzunare dependența de sucuri și alte răcoritoare

Andreea Neferu 05/09/2018 | 10:08 Companii
Câți bani scoate din buzunare dependența de sucuri și alte răcoritoare

Fiecare român scoate anual din buzunar peste 350 de lei pentru băuturi răcoritoare non-alcoolice, indiferent că este vorba de apă îmbuteliată, sucuri acidulate, sucuri de fructe sau ice tea. Iar în această ecuație, un lucru rămâne constant an de an: preferința românilor către băuturile cu bule.

Acest articol a apărut în numărul 47 (27 august – 9 septembrie) al revistei NewMoney

Piața locală de băuturi răcoritoare non-alcoolice a ajuns anul trecut la o va­loare de aproximativ 1,45 miliarde de euro, iar prognozele pentru 2018 arată că aceasta ar urma să depă­șească pragul de 1,5 miliarde de euro, potrivit datelor companiei de cercetare Euromonitor International. În ansamblu, românii ar urma să consume anul acesta peste 3,3 mi­li­arde de litri de soft drinks, adică o medie de 169 de litri per capita, în creștere cu peste 4% față de anul trecut. În bani, apetitul pieței locale pentru băuturi răcoritoare non-alcoolice se va tra­duce printr-o cheltuială medie de 353 de lei de persoană în 2018, tot cu aproximativ 4% în plus față de anul anterior.

Băuturile carbogazoase iau caimacul acestei industrii, repre­zentând aproape 45% din volumul de băuturi răco­ritoare non-alcoolice, însă și apa îm­bu­te­liată reprezintă un segment important în tabloul de an­samblu, generând peste 40% din piață. Restul este ge­ne­rat de ice tea, sucuri de fructe, sucuri concentrate, cafea ready to drink sau bău­turi energizante. Cu titlu de comparație, media anuală în Europa de Est pentru con­sumul de băuturi răcori­toare non-alcoolice este de 125 de litri/capita, potrivit unor date furnizate anterior de PepsiCo. Evident, există și extreme, iar poate cele mai elocvente exemple sunt Polonia, unde consumul fiecărui locuitor este de 250 de litri pe an, respectiv Turcia, cu o medie anuală de doar 130 de litri.

Revenind la România, printre cei mai mari jucători de pe piața băuturilor carbona­tate – unul dintre cele mai mari segmente ale industriei de soft drinks – se numără giganții Coca-Cola și PepsiCo, precum și compania româ­nească European Food sau po­lonezii de la Maspex. Pe de altă parte, când vine vorba de apă îmbuteliată – cu sau fără bule –, un alt segment „greu“ al pieței de bău­turi răcori­toare non-alcoolice, „bătălia“ se dă între nume precum Romaqua, Coca-Cola, Maspex, Perla Harghitei sau European Food, potrivit unor date anterioare ale Euromonitor International.

 

Lichide statistice

Românii sunt printre cei mai mari consumatori de băuturi acidulate din regiune.

  •  1,5 miliarde de euro este valoarea pieței locale de băuturi răcoritoare non-alcoolice în 2018, potrivit estimărilor Euromonitor International.
  •  3,3 miliarde de litri de băuturi răcoritoare non-alcoolice vor consuma românii anul acesta, arată Euromonitor International.
  •  45% este ponderea băuturilor carbonatate (cu excepția apei carbogazoase) în totalul pieței de soft drinks, potrivit calculelor NewMoney.

 


FOTO: Mediafax

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.