Câte restaurante va avea Taco Bell până la sfârșitul anului și cât ar putea valora compania care deține franciza americană

Cristina Dobreanu 23/10/2017 | 12:06 Companii
Câte restaurante va avea Taco Bell până la sfârșitul anului și cât ar putea valora compania care deține franciza americană

Acest articol apare în numărul 26 (23 octombrie – 5 noiembrie) al revistei NewMoney

Până de curând, Sphera Group, cel mai mare grup de restaurante de pe piața locală, a însemnat KFC, Pizza Hut și Pizza Hut Delivery. De acum, cercul se închide cu licența Taco Bell. Pasul următor: listarea pe bursă.

Americanii au mâncat anul trecut 4,5 miliarde de tacos. Adică o medie sta­tistică de 14 bucăți pe cap de locuitor. Pentru români, în schimb, mâncarea me­xicană s-a încadrat până acum mai degrabă la categoria „exotică“, dat fiind numărul mic al restaurantelor cu un ast­fel de specific. Numai că piața începe să se condimenteze.

Gigantul american Taco Bell a des­chis recent un restaurant în centrul co­mercial Băneasa Shopping City, pri­mul nu doar din România, ci și din Europa Centrală și de Est, și vrea să re­se­teze gusturile românilor, reorien­tân­du-le către „picanteriile“ mexicane.

„Acesta este singurul Taco Bell pe o rază de 1.208 kilometri în Europa Cen­trală și de Est“, a spus Mark Hilton, CEO Sphera Franchise Group, care deține pe piața locală franciza restau­rantelor ame­ricane cu specific mexican. Cum cel mai apropiat Taco Bell este în Cipru, poten­țialul de dezvoltare este pe mă­sura ariei geografice rămase de acoperit.

În România, compania testează deja pe piață un prim restaurant, urmând ca în noiembrie să deschidă o a doua unitate, tot în București. Cu un portofoliu de 104 restaurante (inventariate la 30 septembrie 2017), Sphera Franchise Group operează francizele KFC (în România, Republica Moldova și în două regiuni din nordul Italiei), Pizza Hut și Pizza Hut Delivery, deținând de acum și franciza Taco Bell – doar pentru piața din România. Cel puțin deocam­dată. Anul trecut, veniturile generate de restaurantele grupului au totalizat 514,5 milioane de lei (114,6 milioane de euro), în creș­tere cu aproape 27% față de 2015.

„De ce am ales să deschidem un restaurant atât de departe de Cipru? Lucrurile cool pot să vină mai întâi în România și apoi în alte țări, nu cum s-a întâmplat până acum“, a explicat Jessica Kleinert, global associate marketing manager al Taco Bell, venită în România pentru deschiderea restaurantului din mallul din Băneasa, controlat indirect de Gabriel (Puiu) Po­po­viciu și Radu Dimofte, aceiași care au adus pe piața locală, în 1997, în franciză, restaurantele KFC și Pizza Hut.

ÎNCERCĂRI NEREUȘITE. Pe o piață a fast-food-ului de două miliarde de lei (circa 500 de milioane de euro), potrivit datelor Euromonitor, McDonald’s, KFC, Subway și șaor­me­riile locale sunt printre preferatele românilor.

Dar, în România ulti­milor 20 de ani, tonul în industria restaurantelor cu servire ra­pidă a fost și este în continuare dat de McDonald’s, liderul pieței, cu o cotă de 30%. Este modelul și, în același timp, coș­ma­rul multor competitori. Pe lista „vic­ti­melor“ apare inclusiv Burger King, principalul rival al McDonald’s la nivel global, cu venituri anuale de patru miliarde de dolari, care a supraviețuit pe piața au­toh­tonă doar câțiva ani.

Adus în România în 2008 de oamenii de afaceri Eli Davidai (cel care a pus Ro­mânia și pe harta globală a Pepsi la începutul anilor 1990) și Marius Nasta, Burger King ar fi trebuit să des­chidă zece restaurante încă din primul an de operare. Criza din 2009 le-a tăiat, practic, din avânt. Trei ani mai târziu, în 2012, proprietarii trăgeau obloanele ulti­melor trei restaurante.

Astăzi, în România mai funcționează un singur restaurant Buger King, în terminalul Plecări al Aeroportului Otopeni, însă este ope­rat de o companie care dez­voltă restaurante doar în aeroporturi.

Nici Ruby Tuesday, unul dintre brandurile cu vechime pe piața americană de casual-dinning, nu a găsit rețeta succesului în România. Intrat pe piața autohtonă în 2002, tot în regim de franciză, Ruby Tuesday a deschis doar trei res­taurante (două în centre comerciale și unul stra­dal), fără a se extinde în afara Bucu­reș­tiului. Un semn că nu tot ce vine de la americani prinde automat și la români.

Totuși, Sphera Group a adus primul res­taurant Taco Bell în mallul cu cele mai mari vânzări din România, iar cel mai probabil dezvoltarea ulterioară a re­țelei se va face tot în centre comerciale, devenite adevărate puncte de atracție pentru locuitorii zonelor urbane, în de­trimentul restaurantelor stradale. Cel puțin până când brandul va căpăta notorietate în România. Iar condițiile de creș­tere ale pieței creează premise încurajatoare.

VIITORUL. Controlată indirect de Radu Dimofte (43,67%), Lucian Vlad (33,33%) și de Nicolae Badea (23%), Sphera Group urmează să listeze până la finalul anului, la Bursa de Valori București, un pachet de aproximativ 25% din acți­u­nile companiei. „Compania nu va atrage capital nou în cadrul Ofertei și nu va primi nicio parte din sumele din cadrul Ofertei“, se arată în anunțul privind in­tenția de listare. Practic, niciun ban din listare nu va ajunge în companie, ci în buzunarul acționarilor.Aceasta va fi a patra listare în decurs de un an a unei companii antreprenoriale pe piața principală a bursei – după furnizorul de servicii medicale private MedLife (decembrie 2016), Digi Communications N.V. (acționarul majoritar al RCS & RDS – listat în mai 2017) și produ­cătorul de echipamente industriale Ages Târgu Mureș (iunie 2017).

Pe de altă parte, este prima listare a unei companii din sectorul alimentar, iar interesul pentru acțiunile companiei este deja mare, susțin surse din piață. În pa­ranteză spus, sectorul de servicii alimentare din România a avut din 2011 încoace o rată anuală de creștere de cel puțin 3%. O tendință de creștere care ar urma să se mențină și în intervalul 2017-2022, cu o medie de 4,6%. În acest context, valoa­rea de piață a Sphera Group, înainte de publicarea prospectului de listare, este de 150-200 de milioane de euro, potrivit estimărilor NewMoney.

Până la finalul anului, mai spune Mark Hilton, Sphera ar urma să aibă în portofoliu zece noi restaurante – cele două Taco Bell, alte șase unități KFC (din care cel puțin una în București) și un nou Pizza Hut. Brandul sub care se va deschide al zecelea restaurant nu a fost încă dezvă­luit. Extinderea grupului nu se oprește însă aici, iar Taco Bell va juca un rol important în această ecuație a creș­terii.

Gigantul american are un plan agresiv de dezvoltare și la nivel global, ținta sa fiind o cifră de afaceri de 15 miliarde de dolari (cu 9.000 de restaurante, dintre care aproape 1.000 în afara SUA), de la 7.500 de restaurante (dintre care 250 în afara SUA) și vân­zări de 10 miliarde de dolari cât are acum. Supra­numită peiorativ „Taco Hell“ (Iadul Tacco), din cauza mâncării ieftine, compania a de­venit în ultimii ani o veritabilă sen­za­ție a social media, prin faptul că și-a re­vi­gorat meniul și a încercat să intu­ias­că trendurile de con­sum, scriu cei de la Business Insider.

În România, Sphera Group vrea să ajungă la un total de 240 de restaurante până în 2022. Deo­camdată, Mark Hilton păstrează tăcerea și nu dezvăluie câte dintre acestea vor fi Taco Bell, câte KFC și câte Pizza Hut. Un lucru e cert: cât timp nu intervine o nouă criză, piața româ­nească are un gust puternic de extindere.

 


FOTO: Taco Bell

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.