Cât plătesc românii anual pentru călătoriile cu avionul

Andreea Neferu 13/08/2018 | 13:03 Companii
Cât plătesc românii anual pentru călătoriile cu avionul

Pe o piață în care apetitul pentru călă­toriile la mare înălțime crește de la an la an, românii vor scoate în 2018 din buzunar circa opt miliarde de lei pentru bilete de avion, arată estimările companiei de cercetare Euro­mo­nitor International. Mai mult decât dublu față de acum cinci ani.

Acest articol a apărut în numărul 45 (23 iulie – 5 august) al revistei NewMoney

Fiecare român va cheltui anul acesta, în medie, 364 de lei pentru călătorii cu avionul, arată calculele NewMoney pe baza datelor companiei de cercetare Euromonitor International și ale Institutului Național de Statistică (INS). De altfel, această sumă a crescut constant în ultimii ani, pe măsură ce românii au început să ia în calcul din ce în ce mai mult varianta zborului când vine vorba de desti­nații externe și chiar și interne. Astfel, cheltu­iala medie pentru bilete cu avionul este anul acesta de 2,2 ori mai mare față de anul 2012 și cu peste 9% în creștere față de 2017.

Avansul acestui indicator vine în contextul în care anul trecut, numărul total de pasageri care au tranzitat aeroporturile românești s-a dublat față de 2012, depășind pentru prima dată pragul de 20 de milioane, potrivit datelor de la INS.

Creșterea traficului pe aeroporturile româ­nești a venit în ultimii ani în contextul în care jucătorii low-cost s-au extins puternic pe plan local, atât pe curse interna­ționale, cât și interne. De altfel, Wizz Air este cel mai mare operator de trans­­port aerian din România, cu peste 6,8 milioane de pasa­geri din și înspre țara noastră anul trecut, în creștere cu 28% față de anul anterior. La rândul său, low-costul Blue Air a transportat peste cinci mili­oane de pasageri în 2017, după un avans de 70%. În același timp, operatorul de stat Tarom pare că a pier­dut cursa în fața compe­tiției acerbe venite din partea transportatorilor low-cost, având în vedere că anul trecut a avut 2,4 mi­lioane de pasa­geri, similar cu 2016.

Oricum, loc de creș­tere pe piața locală a aviației ar mai fi, cel puțin dacă facem o com­parație cu alte țări din Uniunea Europeană. Media de trafic aerian a ajuns în 2016 la 0,8 călătorii per capita pe an în România, arată calcule anterioare ale NewMoney pe baza datelor de la Eurostat, agen­ția euro­peană de sta­tistică. În același timp, în Bulgaria, media de călătorii era de 1,3 per capita, iar în Ungaria – 1,2 per capita, în timp ce în Germania media se ridica la 2,4 călătorii pe lo­cui­tor anual.

În România există 17 aeroporturi, însă Aeroportul Internaţional „Henri Coandă“ (Otopeni) este cel mai mare, cu aproape 13 milioane de pasageri anul trecut.

CIFRELE DE PE PISTĂ

România a devenit în ultimii ani o piață atipică, în care trei jucători low-cost – Wizz Air, Blue Air și Ryanair – au fiecare o cotă de peste 10%, situație nemaiîntâlnită în țările din Europa Centrală și de Est, potrivit companiei elvețiene ch-aviation, furnizor de informații în domeniul aviației. Companii precum acestea au contribuit, printre altele, la creșterea exponențială a numărului de pasageri de pe aeroporturile românești.

12,8 milioane de pasageri au înregistrat anul trecut cele două aeroporturi bucureștene „Henri Coandă“ Otopeni și „Aurel Vlaicu“ Băneasa, în creștere cu 16,8% față de 2016.

2,7 milioane de pasageri a înregistrat aeroportul din Cluj în 2017, în creștere cu peste 40% față de anul anterior.

4 aeroporturi din România au avut anul trecut peste un milion de pasageri fiecare: Otopeni, Cluj, Timișoara și Iași.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.