Cât de repede vom primi credite când nu vom mai semna hârtii

Bianca Dobrescu 27/12/2018 | 09:38 Oameni
Cât de repede vom primi credite când nu vom mai semna hârtii

Cu o cifră de afaceri de 13,5 milioane de lei în 2017 și un volum al creditelor in­termediate ce a depășit un miliard de euro, liderul pieței de brokeraj din Ro­mâ­nia intră într-o nouă etapă de dezvoltare: Kiwi 2.0.

Acest articol a apărut în numărul 55 (17 decembrie 2018 – 6 ianuarie 2019) al revistei NewMoney

Ineficiența nu-ți aduce niciodată indicatori buni la profit, explică Anca Bidian, CEO-ul Kiwi Finance, cel mai mare broker de credite din piața locală, în timp ce se pregătește să implementeze în companie o soluție digitală românească, pri­ma din piață, menită să eficientizeze munca angajaților săi de cel puțin trei ori și să scurteze timpul clienților atunci când optează pentru credite.

IT-ist prin formare, Anca Bidian și-a dorit dintotdeauna să-și digitalizeze bu­si­nessul. Mai precis, să aibă la dispoziție ins­trumentele necesare pentru a face acest lucru.

„Visez la asta de când am deschis fir­ma, de peste 15 ani. Din punct de vedere tehnologic, noi, la Kiwi Finance, am fost întotdeauna cu un pas înainte. De pildă, am implementat un CRM (Customer Relationship Management – un set de stra­tegii, politici și tehnologii destinate atra­gerii, reținerii și fidelizării clienților, n.r.) într-o perioadă în care puțini vorbeau de CRM-uri“, își amintește ea, adăugând că ur­mărește cu mare interes piețele externe, în special cea poloneză, unde un proiect asemănător celui care va fi implementat la Kiwi Finance ajunge la costuri de la sute de mii de euro la câteva mili­oa­ne de euro, în funcție de mărime și de complexitate.

MUNTELE DE HÂRTIE. Concret, este vorba despre dezvoltarea unei platforme în care toate operațiunile de prescoring pe care le efectuează astăzi brokerii Kiwi, și care durează în jur de două-trei ore, vor fi realizate în mai puțin de cinci minute. „O investiție care se va amortiza în maximum un an, pentru că va crește producti­vitatea, iar oamenii mei se vor ocupa mai bine de toate procedurile pentru clienți“, spune Anca Bidian.

Odată implementat acest sistem, pasul următor ar fi cuplarea soluției Kiwi cu cele ale băncilor, pentru o simplificare a în­tregului proces de creditare. Pentru a oferta un client care solicită un credit ipotecar de la șase bănci, de exemplu, brokerii Kiwi Finance printează și semnează cu potențialul client nu mai puțin de 217 documente.

„Toate acestea, în contextul în care, în vremurile noastre, folosim în limbajul de zi cu zi termeni precum digitalizare sau machine learning. Vorbim despre documente pe care le printăm pentru oricine are intenția de a-și lua o casă. Și, după ce îi prezentăm sutele de pagini, el se poate răzgândi și să nu mai achiziționeze ni­mic“, detaliază Bidian.

Dacă clientul se hotărăște să ia creditul, în ecuație apare un alt număr impresionant de hârtii. Adică „o cantitate mare de documente stocate într-un fel, citite într-un alt fel, toate scrise într-un mod greoi care nu mai are vreo legătură cu vremurile pe care le trăim“. Tocmai pentru a scăpa de această birocrație, Anca Bidian a hotărât să mute în mediul digital cât mai multe hârtii și proceduri, cărora de anul acesta li s-a adăugat și GDPR-ul, punând accentul pe o soluție digitală care nu doar să ofere opțiuni și alternative de creditare pentru clienți, dar și să le estimeze acestora șansele de a se încadra la creditul dorit.

Atunci când ai de efectuat 10-15 task-uri venite din locuri diferite, devine dificil să te organizezi. Ceea ce trăim acum, crede Anca Bidian, este un mod disruptiv de progres, în care încă ne folosim de mij­loacele clasice, valabile în ultimii 60-70 de ani, dar care nu se mai aplică. „Vremurile au luat-o înainte și atunci așteptăm să apară noi modele de business, de corpo­rații, de organizații. În această schimbare necesară intră și intermedierea de credite de business, care în niciun caz nu în­seam­nă un soft în plus pe lângă celelalte 10-16 pe care le folosim în munca de zi cu zi. Ci înseamnă un cu totul alt mod de a face lucrurile“, mai spune ea.

Fintech-urile, de exemplu, au făcut în ultimii ani progrese absolut inimaginabile, iar modul lor de a inova este fantastic, apreciază CEO-ul companiei Kiwi Finance. „Acum trei ani, nu ne imaginam multe dintre produsele pe care le avem astăzi în piață.“ În banking, digitalizarea nu doar că este o ne­cesitate, dar este și ele­mentul care va face diferența între modelele învechite – cu instrumente și seg­mente de clienți restrânse – și banking-ul avansat 2.0.

„Dacă nu ții pasul, nu mai ești acolo. Este un lucru firesc, care se întâmplă în toate industriile. Chiar mai mult, dacă pierzi startul, pe urmă este mult mai greu să recuperezi, fiindcă toate aceste instrumente digitale au ajuns la performanța de a se autodezvolta“, explică Bidian.

Pe de altă parte, adaugă aceasta, încă trăim în vremuri în care angajații, de la marile corporații și până la companiile mici, au scrise pe cartea de vizită nume­rele de fax. Cine mai folosește faxul astăzi?

NOUA GENERAȚIE. „Am observat că ajun­gem din ce în ce mai târziu cu toții acasă. Acum nu poți duce la bun sfârșit un obiectiv din agenda personală stabilit în urmă cu două săptămâni. Ceea ce ar trebui să ne ridice semne de întrebare“, mai spune ea. Iar aici intervin procesele de digitalizare, care, odată implementate în rândul companiilor, vor schimba joburile în viitor și ne vor permite să ne în­toar­­cem, cumva, la socializare, oferindu-ne mai mult timp liber. Ceea ce trebuie cu toții să înțelegem, mai spune antreprenoa­rea, este că „suntem în 2018 și nu putem să mai facem lucrurile așa cum le făceam în 1995, pentru că nu produsul face dife­­rența, ci modul în care el ajunge la clientul modern“.

La nivel european, antreprenorilor încă le este dificil să angajeze în companiile lor acei oameni potriviți care să-i ajute să-și crească businessurile. Indiferent de industrie sau de loc, lumea se plânge peste tot de acest lucru. „Din ceea ce știu, rata șomajului la categoria de vârstă 23-29 de ani este de peste 25% la nivel european. Deja vorbim despre o cu totul altă gene­rație, o generație pentru care nu mai este aspirațional să intre de la nouă fără zece, cu un badge de gât, într-un office place de 27 de etaje, alături de alți 5.000 de anga­jați. Ei vor alte modele de business“, adaugă Anca Bidian.

Aceste lucruri erau aspiraționale în urmă cu 20 de ani, dar pentru tinerii de astăzi este valo­roasă balanța între viața privată și muncă. „Ei nu zic că nu vor să muncească, însă nu văd vreun motiv să stea la birou până la nouă seara. Lumea este a acestei gene­rații, nu a generației mele. Și atunci, restul lumii trebuie să țină pasul cu ei“, mai spune ea, explicând că unul dintre planurile sale ambițioase de viitor este să găsească modalitatea de a-i atrage pe acești tineri ta­lentați și creativi în compania sa.

Anca Bidian a construit de la zero Kiwi Finance, într-un moment în care nimeni nu vedea un alt serviciu de intermediere de credite în afara sucursalelor bancare. Se întâmpla în 2003, iar înainte lucrase aproape opt ani în IT, în Toronto, ca programator și project manager pentru Globe-Tek Corporation, o companie spe­cia­lizată în soluții informatice de gestiune și management.

Rețeta unui business de succes. Dacă ar fi să arunce o privire asupra trecutului său, Anca Bidian ar spune că timpul a învățat-o să devină mai tolerantă și mai răbdătoare.

„Înainte, eram nerăb­dătoare să mi se întâmple lucrurile în ritmul meu“, mărtu­risește antreprenoarea. „Faptul că am absolvit Automatica mă ajută foarte mult și în businessul pe care îl am, pentru că mi-a format o gândire logică. Orice nu are logică pe mine mă blo­­chează“, recunoaște ea. După 15 ani de antreprenoriat încă mai crede cu tărie că orice business des­chis în domeniul serviciilor în România va avea succes. Dacă este bine făcut.

Kiwi Finance a adus pentru prima dată în România serviciile de asistenţă şi intermediere în obţinerea creditelor bancare, fiind prezentă acum cu birouri proprii sau în franciză în 35 de oraşe ale României. Compania este membru-fondator al Asociaţiei Române a Brokerilor de Credite.

Kiwi Finance a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 13,5 milioane de lei, în creștere cu 21% față de 2016, şi un volum de credite intermediate de 562 de mi­li­oane de lei, cu 27% mai mare faţă de anul anterior. De la înfiinţarea companiei până la finele lui 2017, valoarea creditelor intermediate a depăşit pragul de un miliard de euro. Anul acesta, Kiwi Finance îm­plineşte 15 ani de activitate pe piaţa bro­kerajului de credite din România.


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.