Cât câștigă campioana din Liga 1. Studiu de caz: Viitorul Constanța

Gabriel Bucur 05/02/2018 | 18:26 Ştiri
Cât câștigă campioana din Liga 1. Studiu de caz: Viitorul Constanța

Clubul de fotbal Viitorul Constanța, patronat și manageriat de Gheorghe Hagi, a câștigat, în sezonul trecut, doar 600.000 de euro din contracte de publicitate, deși a terminat campionatul pe primul loc. Comparativ, echipa omoloagă din Elveția, FC Basel, a adunat, tot din publicitate, 16,7 milioane de euro, arată un raport realizat de consultanții fiscali din cadrul KPMG, în care au analizat 12 campioane naționale din Europa.

Viitorul Constanța, club fondat în anul 2009, a avut, în sezonul trecut, venituri din exploatare (nu sunt incluse sumele din transferuri) de circa 3,2 milioane de euro și a obținut un profit de 400.000 de euro, după plata taxelor, arată analiza KPMG. Mult folosita sintagmă care spune că „fotbalul românesc supraviețuiește datorită banilor din drepturile TV” are o doză rezonabilă de adevăr. Sursele de venit ale echipei lui Hagi au fost drepturile de televizare a meciurilor (75% – 2,4 milioane de euro), contractele de publicitate (18% – 0,6 milioane de euro) și vânzarea de bilete (7% – 0,2 milioane de euro).

Cum raportul KPMG nu se referă și la sumele câștigate de club de pe urma transferurilor de fotbaliști, capitol la care Viitorul Constanța stă excelent, profitul este, în realitate, mult mai mare. În sezonul 2016-2017, Hagi a plătit pentru jucătorii cumpărați doar 50.000 de euro, timp în care a vândut de 5,4 milioane de euro, potrivit informațiilor de pe Transfermarkt.com, cea mai cunoscută bază de date cu transferuri din fotbal. Recent, unul dintre transferurile făcute de Viitorul în anul 2014 a ajuns subiect de anchetă în cadrul Federației Internaționale de Fotbal (FIFA), scrie Gazeta Sporturilor.

Cu o medie de doar 2.083 de spectatori prezenți în tribune la meciurile disputate pe teren propriu, în sezonul 2016-2017, Viitorul este codașa duzinei de campioane incluse în analiză. Asta, deși o parte din spectatori sunt transportați, frecvent, din Constanța, cu autocare puse la dispoziție de club. Însă, chiar dacă stadionul are o capacitate de 4.500 de locuri, rata de ocupare nu depășește 46%. Surprinzător, și AS Monaco a avut o medie de audiență redusă, de puțin sub 9.500 de spectatori.

Citiți și: Simona Halep: câți bani a câștigat cea mai bună tenismenă din lume, în opt ani

Campioana din Liga 1 este singura echipă pentru care nu sunt disponibile, în raport, statistici legate de prezența în rețelele de socializare. Pe site-ul clubului de fotbal, vizitatorii sunt direcționați către pagina oficială de Facebook a Viitorului, care are 92.000 de fani, și canalul de YouTube, cu 5.200 de abonați. Comparativ, Beșiktaș Istanbul, campioana Turciei și o echipă cu un palmares mult mai bogat decât cel al Viitorului, are puțin peste șase milioane de suporteri strânși pe pagina de Facebook, încă 3,5 milioane pe Twitter, 1,7 milioane pe Instagram și 100.000 de abonați pe YouTube.

În fotbalul de astăzi, ca în multe domenii sportive, performanța financiară nu mai depinde strict de rezultatele competiționale. Acestea sunt dublate de eforturi și strategii comerciale în zone conexe, cum ar fi drepturile de difuzare, merchandising și fidelizare prin intermediul social media și al marketingului digital, sau dezvoltarea și managementul unui portofoliu de drepturi de proprietate intelectuală asociat clubului, activităților și produselor acestuia. Într-un astfel de context complex, credem că și cluburile autohtone ar trebui să iși recalibreze eforturile operaționale pentru a dezvolta, diversifica și exploata în mod sustenabil competențe strategice menite a îmbunătăți performanțele financiare”, este de părere Tudor Grecu, Partener Financial Services în cadrul KPMG România.

Liga Campionilor, „cloșca cu puii de aur”

Din cele 12 campioane naționale din Europa incluse în analiză, Real Madrid a obținut cele mai mari venituri provenite din surse ce exclud transferurile de fotbaliști: 671 de milioane de euro. Pe de altă parte, campioana Franței, AS Monaco, a reușit cea mai mare creștere a veniturilor față de nivelul din anul precedent: de 86%, până la totalul de 144 de milioane de euro.

Liga Campionilor este „motorul” de stabilitate financiară pentru cluburile de nivel mediu din Europa. Faptul că este competiția care generează cele mai substanțiale venituri se observă mai ales în cazul campioanei Franței, AS Monaco, calificată până în semifinalele Champions League, în sezonul trecut. Monegascii au cea mai mare „dependență de resursele financiare distribuite de UEFA”, de 45%, potrivit raportului KPMG.

Fotbalul este cel mai popular sport din Europa și, totodată, un business aflat într-o continuă creștere, tendință confirmată de faptul că „toate cluburile, cu excepția a două dintre ele (FC Bayern München și FC Basel 1893), au înregistrat o creștere a veniturilor din exploatare în moneda locală, față de anul precedent”, spune autorul raportului, Andrea Sartori. „Toți campionii Europei incluși în raport au înregistrat profit după impozitare; într-adevăr, în ciuda transferurilor atractive și a costurilor cu personalul, industria se îndreaptă către o direcție în care profitul nu mai este o Fata Morgana”, mai arată concluziile raportului.

Citiți și: Câți angajați lucrează în industria sportului din România

Raportul, intitulat „European Champions Report”, examinează cei mai relevanți indicatori de performanță financiară pentru 12 echipe de fotbal europene, medii și mari, care au fost campioane în ligile naționale, în sezonul competițional 2016 – 2017, respectiv: Chelsea Londra (Anglia), Real Madrid (Spania), Juventus Torino (Italia), AS Monaco FC (Franța), Bayern München (Germania), Beşiktaş Istanbul (Turcia), Celtic Glasgow (Scoția), Basel 1893 (Elveția), Spartak Moscova (Rusia), FC Viitorul Constanţa (România), Feyenoord Rotterdam (Olanda) și Benfica Lisabona (Portugalia).

 


FOTO: Mediafax

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.