Cât au crescut afacerile librăriei online Librex.ro în perioada pandemiei COVID-19
Când foarte multe companii au renunțat la proiectele de dezvoltare, în plină pandemie, fondatorul librăriei online Librex.ro a dublat investițiile planificate anterior. Iar rezultatele nu au întârziat să apară: primul semestru i-a adus deja o creștere de 330% a afacerilor.
Bine ancorat în piața românească de carte, Ionuț Radu (37 de ani), fondatorul librăriei online Librex.ro, merge mai departe cu proiectele sale, în pofida crizei sanitare care pare să nu se mai termine. „Declanșarea pandemiei a însemnat pentru toți o adevărată provocare. Regulile jocului s-au schimbat, iar noi am fost nevoiți să ne adaptăm noilor condiții. Am schimbat strategia de business contrar așteptărilor și cumva contra curentului. Când toate companiile au decis să taie costuri, Librex a decis să investească și mai mult“, spune astăzi Ionuț Radu.
Antreprenorul a aplicat câteva măsuri-cheie pentru creșterea vânzărilor, măsuri care vor avea impact și în 2021. De altfel, între obiectivele stabilite pentru perioada următoare se numără și extinderea serviciilor, astfel încât cărțile vândute de Librex să ajungă la cât mai mulți români din străinătate, precum și dezvoltarea unor categorii de produse noi.
România, pe ultimul lor în Europa
„Potrivit Eurostat, 93,5% dintre români nu cumpără nici măcar o carte pe an. Practic, România se află pe ultimul loc în Europa la consumul de carte, ceea ce se reflectă și în numărul tot mai mic de librării. Și la acest capitol, statisticile ne plasează tot pe ultimul loc din Europa – avem doar două librării la suta de mii de locuitori, în vreme ce, în Germania, de exemplu, sunt de cinci ori mai multe“, face Ionuț Radu o scurtă caracterizare a pieței de carte.
În acest context, librăria online Librex.ro, pe care antreprenorul a înființat-o în urmă cu zece ani, a avut afaceri cu 330% mai mari în primul semestru al acestui an, până la aproape 580.000 de euro, și datorită unor măsuri luate imediat după declanșarea pandemiei în România. De exemplu, din martie 2020, compania a oferit transport gratuit pentru orice comandă, indiferent de valoarea acesteia și de adresa de livrare. „Suportăm din buzunarul propriu orice cheltuială cu livrarea, chiar și la o comandă de cinci lei“, punctează Radu.
Creșterea exponențială din primul semestru și predicțiile optimiste pentru 2020 sunt susținute și de investițiile bugetate în dezvoltarea serviciilor și soluțiilor online, precum și a celor de logistică și operațional, în valoare de aproximativ 125.000 de euro.
În acest an, Librex a mutat activitatea de depozit într-o nouă locație, de opt ori mai mare decât cea precedentă, o capacitate care permite procesarea a peste 10.000 de comenzi zilnice. De asemenea, investițiile au fost direcționate și către un soft performant de gestiune de depozit, care crește eficiența operațională cu 30%.
„Estimăm pentru 2020 afaceri de aproximativ 1,7 milioane de euro, cu 350% mai mult decât în 2019. De asemenea, marja de profit este estimată la 8%. În prezent avem 12 angajați și ne propunem să ne dublăm numărul până la sfârșitul acestui an“, mai spune Ionuț Radu.
Anul acesta, peste 55% din veniturile Librex au fost generate de categoriile beletristică, dezvoltare personală și cărți pentru copii. Cele mai vândute titluri au fost „Tatuatorul de la Auschwitz“ (Heather Morris), „Zuleiha deschide ochii“ (Guzel Iahina) și „Hoțul de cărți“ (Markus Zusak). Ponderea comenzilor se împarte între București (aproximativ 50%) și restul țării, majoritar în orașele Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Brașov, Constanța și Galați.
De asemenea, potrivit datelor companiei, în general, perioada cea mai profitabilă din an este septembrie-decembrie, datorită Black Friday, sărbătorilor de iarnă și începutului de an școlar.
În 2020, una dintre tendințe a fost și creșterea comenzilor de pe dispozitivele mobile, 81% din comenzi fiind astfel plasate. În ceea ce privește valoarea medie a bonului de cumpărături, aceasta a fost de 75 de lei.
În anul care vine
Strategia pentru 2021 a lui Ionuț Radu vizează, totodată, dezvoltarea portofoliului de produse cu o ofertă de cărți în limba engleză, obiectivul companiei fiind listarea a peste un milion de titluri de acest tip până la finalul anului viitor. În același timp, compania ia în calcul vânzarea produselor de papetărie, a jocurilor și jucăriilor. La categoria livrare,
Librex se va concentra și pe serviciul de expediere în afara țării, pe fondul solicitărilor în creștere venite de la românii stabiliți în străinătate. De asemenea, tot pentru 2021, Ionuț Radu spune că se dorește „dezvoltarea punctelor de livrare în orașele mari din țară, prin instalarea unor servicii de pick-up point și locker“.
La nivelul pieței totale de carte, potrivit informațiilor Librex, anul acesta, s-ar putea înregistra o scădere de 10-20%, prin comparație cu 2019. „Anul trecut, piața de carte era estimată la aproximativ 65 de milioane de euro, la care se adăugau aproximativ 35 de milioane de euro reprezentând manualele și auxiliarele educaționale“, subliniază Ionuț Radu.
Librăria online Librex.ro a fost fondată în anul 2010, când Ionuț Radu avea 27 de ani. Antreprenorul a pornit singur la drum, fără niciun alt asociat, cu o investiție inițială de 30.000 de euro.
De ce a ales să aibă o afacere pe acest segment? „Pentru că am fost fascinat de universul cărților încă din copilărie. Pasiunea pentru cărți m-a determinat să pornesc Librex, iar cartea CEO-ului de la Zappos, Tony Hsieh, „Cum să livrezi fericire“, pe care am citit-o chiar în anul înființării Librex, m-a făcut să realizez că îmi doresc să livrez oamenilor cărți. Nu pot spune că am împrumutat un model de business dintr-o piață mai avansată decât cea locală, dar am fost puternic inspirat de Steve Jobs – m-a fascinat modul în care s-a dedicat ideii sale“, răspunde Ionuț Radu.
Acesta este de părere că principalul motor de creștere a pieței a fost schimbarea obiceiurilor de consum către online, e-commerce-ul fiind unul dintre domeniile cu o rată de creștere anuală de cel puțin 30%.
„Probabil că retailul online va câștiga o cotă tot mai mare dintr-o piață tot mai mică. Creșterea online-ului poate să aibă și cel puțin un efect benefic: poate își aduce aminte cineva că livrările se fac inclusiv cu Poșta Română, care este obligată prin lege (nr. 186/2003, a culturii scrise) să ofere tarife reduse cu 50% pentru coletele cu cărți. Sunt multe oportunități de descoperit în această criză economică“, declara pentru NewMoney, în urmă cu câteva luni, Mihai Mitrică, directorul executiv al Asociației Editorilor din România (AER). „Și multe cărări strâmbe de îndreptat“, mai spunea acesta.
Acest articol a aparut în numărul 104 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly