Cât au crescut afacerile librăriei online Librex.ro în perioada pandemiei COVID-19

Andrei Dumitru 11/12/2020 | 10:47 Companii
Cât au crescut afacerile librăriei online Librex.ro în perioada pandemiei COVID-19

Când foarte multe companii au renunțat la proiectele de dezvoltare, în plină pan­demie, fondatorul librăriei online Librex.ro a dublat in­ves­tițiile planificate anterior. Iar rezultatele nu au întârziat să apară: primul semestru i-a adus deja o creștere de 330% a aface­rilor.

Bine ancorat în piața românească de carte, Ionuț Radu (37 de ani), fondatorul librăriei online Librex.ro, merge mai departe cu pro­iectele sale, în pofida crizei sanitare care pare să nu se mai termine. „Declan­șa­rea pandemiei a însemnat pentru toți o ade­vărată provocare. Regulile jocului s-au schimbat, iar noi am fost nevoiți să ne adap­tăm noilor condiții. Am schimbat stra­­tegia de business contrar așteptărilor și cumva contra curentului. Când toate companiile au decis să taie costuri, Librex a decis să investească și mai mult“, spune astăzi Ionuț Radu.

Antreprenorul a aplicat câteva măsuri-cheie pentru creșterea vânzărilor, măsuri care vor avea impact și în 2021. De altfel, între obiectivele stabilite pentru perioada următoare se numără și extinderea serviciilor, astfel încât cărțile vândute de Librex să ajungă la cât mai mulți români din străi­nătate, precum și dezvoltarea unor categorii de produse noi.

România, pe ultimul lor în Europa

Potrivit Eurostat, 93,5% dintre români nu cumpără nici măcar o carte pe an. Practic, România se află pe ultimul loc în Europa la consumul de carte, ceea ce se reflectă și în numărul tot mai mic de librării. Și la acest capitol, sta­tis­ticile ne plasează tot pe ultimul loc din Europa – avem doar două librării la suta de mii de locuitori, în vreme ce, în Germa­nia, de exemplu, sunt de cinci ori mai multe“, face Ionuț Radu o scurtă caracteri­zare a pieței de carte.

În acest context, librăria online Librex.ro, pe care antreprenorul a înființat-o în urmă cu zece ani, a avut afaceri cu 330% mai mari în primul semestru al acestui an, până la aproape 580.000 de euro, și da­torită unor măsuri luate imediat după de­clanșarea pandemiei în România. De exemplu, din martie 2020, compania a oferit transport gratuit pentru orice comandă, indiferent de valoarea acesteia și de adre­sa de livrare. „Suportăm din buzunarul propriu orice cheltuială cu livrarea, chiar și la o comandă de cinci lei“, punc­tează Radu.

Creșterea exponențială din primul semestru și predicțiile optimiste pentru 2020 sunt susținute și de investițiile bugetate în dezvoltarea serviciilor și soluțiilor online, precum și a celor de logistică și opera­țio­nal, în valoare de aproximativ 125.000 de euro.

În acest an, Librex a mutat activitatea de depozit într-o nouă locație, de opt ori mai mare decât cea precedentă, o capacitate care permite procesarea a peste 10.000 de comenzi zilnice. De asemenea, investițiile au fost direcționate și către un soft performant de gestiune de depozit, care crește eficiența operațională cu 30%.

„Estimăm pentru 2020 afaceri de aproxi­mativ 1,7 milioane de euro, cu 350% mai mult decât în 2019. De asemenea, marja de profit este estimată la 8%. În prezent avem 12 angajați și ne propunem să ne dublăm numărul până la sfârșitul acestui an“, mai spune Ionuț Radu.

Anul acesta, peste 55% din veniturile Librex au fost generate de categoriile bele­tristică, dezvoltare personală și cărți pentru copii. Cele mai vândute titluri au fost „Tatuatorul de la Auschwitz“ (Heather Morris), „Zuleiha deschide ochii“ (Guzel Iahina) și „Hoțul de cărți“ (Markus Zusak). Ponderea comenzilor se împarte între Bu­cu­rești (aproximativ 50%) și restul țării, ma­jo­ritar în orașele Cluj-Napoca, Timi­șoara, Iași, Brașov, Constanța și Galați.

De asemenea, potrivit datelor compa­niei, în general, perioada cea mai profita­bilă din an este septembrie-decembrie, datorită Black Friday, sărbătorilor de iarnă și începutului de an școlar.

În 2020, una dintre tendințe a fost și creș­terea comenzi­lor de pe dispozitivele mobile, 81% din co­menzi fiind astfel plasate. În ceea ce pri­vește valoarea medie a bo­nului de cumpă­rături, aceasta a fost de 75 de lei.

În anul care vine

Strategia pentru 2021 a lui Ionuț Radu vizează, totodată, dezvoltarea portofoliului de produse cu o ofertă de cărți în limba engleză, obiectivul companiei fiind listarea a peste un milion de titluri de acest tip până la finalul anului viitor. În același timp, compania ia în calcul vânzarea produselor de papetărie, a jocurilor și jucăriilor. La categoria livrare,

Librex se va concentra și pe serviciul de expediere în afara țării, pe fondul solici­tă­rilor în creștere venite de la românii sta­bi­liți în străinătate. De asemenea, tot pentru 2021, Ionuț Radu spune că se dorește „dezvoltarea punctelor de livrare în orașele mari din țară, prin instalarea unor servicii de pick-up point și locker“.

La nivelul pieței totale de carte, potrivit informațiilor Librex, anul acesta, s-ar putea înregistra o scădere de 10-20%, prin com­parație cu 2019. „Anul trecut, piața de carte era estimată la aproximativ 65 de mi­li­oane de euro, la care se adăugau aproximativ 35 de milioane de euro reprezentând manualele și auxiliarele educaționale“, sub­liniază Ionuț Radu.

Librăria online Librex.ro a fost fondată în anul 2010, când Ionuț Radu avea 27 de ani. Antreprenorul a pornit singur la drum, fără niciun alt asociat, cu o investiție ini­țială de 30.000 de euro.

De ce a ales să aibă o afacere pe acest segment? „Pentru că am fost fascinat de uni­versul cărților încă din copilărie. Pasiunea pentru cărți m-a determinat să pornesc Librex, iar cartea CEO-ului de la Zappos, Tony Hsieh, „Cum să livrezi fericire“, pe care am citit-o chiar în anul înființării Librex, m-a făcut să realizez că îmi doresc să livrez oamenilor cărți. Nu pot spune că am împrumutat un model de business dintr-o piață mai avansată decât cea locală, dar am fost puternic inspirat de Steve Jobs – m-a fascinat modul în care s-a dedicat ideii sale“, răspunde Ionuț Radu.

Acesta este de părere că principalul motor de creștere a pieței a fost schimbarea obiceiurilor de consum către online, e-commerce-ul fiind unul dintre domeniile cu o rată de creștere anuală de cel puțin 30%.

„Probabil că retailul online va câștiga o cotă tot mai mare dintr-o piață tot mai mică. Creșterea online-ului poate să aibă și cel puțin un efect benefic: poate își aduce aminte cineva că livrările se fac inclusiv cu Poșta Română, care este obligată prin lege (nr. 186/2003, a culturii scrise) să ofere tarife reduse cu 50% pentru coletele cu cărți. Sunt multe oportunități de descoperit în această criză economică“, declara pentru NewMoney, în urmă cu câteva luni, Mihai Mitrică, directorul executiv al Asociației Editorilor din România (AER). „Și multe cărări strâmbe de îndreptat“, mai spunea acesta.

Acest articol a aparut în numărul 104 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly