Cât ar dura, de fapt, trecerea la plata defalcată a TVA și cum trebuie să se pregătească firmele

Gabriel Bucur 21/09/2017 | 11:34 Ştiri
Cât ar dura, de fapt, trecerea la plata defalcată a TVA și cum trebuie să se pregătească firmele

Companiile trebuie să-și adapteze sistemele IT și să-și rezolve dificultățile de flux de numerar, determinate de introducerea sistemului plății plății defalcate a TVA, și, totodată, trebuie să fie pregătite și pentru eventualele blocaje care s-ar putea produce la Trezorerie sau la Agenția Națională pentru Administrare Fiscală (ANAF), sunt îndemnurile către sectorul privat din conferința dedicată split TVA, organizată, joi, de specialiștii în fiscalitate ai PwC.

Plata defalcată a TVA, una dintre cele mai mari schimbări din ultimii ani în ce privește Taxa pe Valoare Adăugată, devine operaţională în sectorul privat din România în mod opţional de la 1 octombrie şi obligatoriu de la 1 ianuarie 2018.

Însă „(…) mediul de afaceri ar avea nevoie de mai mult timp pentru a se pregăti pentru trecerea la noua modalitate de plată a TVA, estimările fiind între doi şi patru ani pentru o tranziţie optimă, care să nu cauzeze dificultăţi companiilor”, a declarat Daniel Anghel, liderul echipei PwC pentru Impozite şi Taxe Indirecte, PwC Europa Centrală şi de Est.

Posibile dificultăți pentru companii la implementarea plății defalcate a TVA:

  • actualizarea sistemelor ERP si modificarea procedurilor interne de lucru;
  • costuri de personal;
  • monitorizarea plăților şi transferurilor;
  • evidențierea separată a tranzacțiilor in conturi dedicate de TVA si verificarea acestora de către autorități;
  • costuri cu prefinanțarea TVA.

Mediul privat este sceptic

„Impactul negativ ar putea fi atenuat semnificativ printr-o funcționare eficientă a ANAF și a Trezoreriei, astfel încât companiile să aibă acces la banii din contul de TVA rapid și cu formalități minime. Mediul privat este sceptic în această privință, întrucât situația infrastructurii IT a Fiscului, învechită și suprasolicitată, este de notorietate, iar implementarea plății defalcate a TVA ar putea fi unul dintre cele mai complexe proiecte din ultima perioadă”, a mai precizat Daniel Anghel.

Trezoreria va administra conturi speciale, deschise automat pentru fiecare plătitor de TVA, în timp ce ANAF va fi responsabilă de aprobarea solicitărilor de transfer de bani din contul de TVA către un alt cont al titularului. Transferul ar trebui aprobat într-un termen de cel mult trei zile lucrătoare, spun specialiștii.

„În aceeaşi măsură, companiile vor trebui să identifice modalităţi de finanţare temporară pentru a putea prefinanţa sumele datorate drept TVA, însă este de văzut în ce măsură sistemul bancar va avea apetit pentru astfel de produse de prefinanţare, având în vedere neclarităţile privind modul de recuperare a sumelor din contul de TVA”, a precizat Diana Coroabă, Partener, Servicii Financiare, PwC România.

„Autoritățile au gândit și un sistem de stimulente pentru a convinge cât mai multe firme să intre în sistemul de plată defalcată încă din perioada opțională, facilități la impozitul pe profit și scutiri la penalitățile pentru sume restante datorate ca TVA la 30 septembrie, însă rămâne de văzut în ce măsură vor avea succes”, a declarat Dan Dascălu, avocat partener D&B David și Baias, societatea de avocatură afiliată a PwC în România.

În schimb, nivelul sancțiunilor contravenționale pentru cei care greșesc este unul de luat în considerare, întrucât „de exemplu, pentru sumele virate de către cei care pică sub incidența legii într-un alt cont decât cel de TVA  aceste sancțiuni pot ajunge chiar și la 50% din sumele respective”, a mai spus Dan Dascălu.

„Conceptual un astfel de sistem de plată defalcată a TVA ar putea aduce și beneficii, printr-o reducere a decalajului foarte mare de TVA înregistrat încă de România în privinţa sumelor din TVA care ar trebui colectate, faţă de cuantumul care este efectiv colectat, de nivelul miliardelor de euro. Însă pentru a ajunge într-o situație în care efectele pozitive să justifice impactul negativ, noul sistem ar trebui gestionat corect, echilibrat și mai ales cu rapiditate în ce privește rambursările de TVA către companii. Totuși având în vedere durata mult prea scurta de implementare a acestui sistem fără existenţa unui studiu de impact si a unei consultări reale cu mediul de afaceri şi cu Comisia Europeană, pentru a-si arăta beneficiile credem ca acesta trebuie sa rămână opțional pe o perioadă de cel puțin doi ani”, a conchis Daniel Anghel.

În caz contrar, mecanismul de plată a TVA va genera consecințe extrem de grave pentru economia României putând duce chiar la blocarea activităţii agenţilor economici, spun specialiștii.

 


FOTO: Mediafax

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.