Câștigători de criză

În urmă cu o lună, într-o discuție telefonică, un important dezvoltator imobiliar îmi spunea că prețul locuințelor din zone unice ale Bucureștiului nu va avea de suferit în criza care se întrevede la orizont. La început, am primit predicția cu destule rezerve. Argumentul său central era că programele de sti­mulare a economiilor din Europa și Statele Unite vor inunda piețele cu foarte multă lichiditate, iar acești bani noi se vor îndrepta către active de calitate, că vorbim fie de acțiuni, fie de proprietăți imo­biliare. Cu alte cuvinte, investitorii vor încerca să evite riscul devalorizării și al inflației prin plasamente în active cu viitor cert. Mai este ceva sigur zilele acestea?

PREA RIDICAT. Dacă ne uităm la evoluția acțiu­ni­lor producătorului de mașini electrice Tesla, se pare că omul de afaceri român are dreptate. În primele zile din mai, acțiunile Tesla erau cu 80% mai scumpe decât la începutul anului. Iar într-un an, valoarea acestor titluri s-a triplat. Să nu uităm că acțiunile producătorilor auto tradiționali sânge­rează pe bursa americană. Raportându-ne la înce­putul de an, titlurile Ford scăzuseră cu 46%, cele ale General Motors – cu 41%, iar Daimler era și el cu aproape 40% mai puțin valoros.

Cel mai probabil, investitorii au făcut următorul raționament: tranziția către mașinile electrice se va întâmpla mai repede decât ne-am imaginat, într-o lume în care normele de mediu ar putea deveni mult mai importante decât în epoca precoronavirus. În plus, Tesla este un love brand, ceea ce ne face să ne imaginăm că o parte dintre cei care conduc mașina electrică sunt și cumpărători de acțiuni ale companiei.

Și să nu uităm că acțiunile Tesla au avut această dinamică în ciuda faptului că exoticul său fondator, Elon Musk, a avertizat într-un mesaj pe Twitter că prețul acestora este prea ridicat. Postarea nu a oprit ascensiunea prețului, însă antreprenorul ar putea fi pus din nou în situația de a da socoteală în fața reglementatorului bursei americane (SEC), așa cum s-a mai întâmplat cu alte ocazii. Cover story-ul din numărul curent al revistei NewMoney este dedicat impedimentelor cu care se confruntă piața auto­mobilelor.

Cam în perioada în care purtam convorbirea te­le­fonică din care aveam să aflu că pentru unii criza chiar este o oportunitate, publicațiile americane anunțau că averea lui Jeff Bezos, cel mai bogat om din lume și în acel moment, devenea și mai mare cu 24 de miliarde de dolari, în urma ascensiunii acțiunilor Amazon. (În acest număr al revistei găsiți și povestea întoarcerii lui Bezos la conducerea com­paniei pe care a fondat-o.) Cauzele creșterii Amazon în vremuri de pandemie sunt ușor de bă­nuit. Magazinele online vor avea vânt în pânze și după terminarea crizei sanitare, pentru că o parte din obiceiurile dobândite acum se vor păstra. Inutil de adăugat că unul dintre marii câștigători ai crizei este și eMAG, care, păstrând proporțiile, este un Amazon românesc.

Folosind un clișeu al presei sportive din deceniile trecute, figuri frumoase au mai făcut și alte companii, cu precădere din sectorul tehnologic. Potrivit Investopedia, o bună investiție acum ar fi în acțiunile producătorului de procesoare grafice Nvidia. Spre deosebire de Tesla, prețul acțiunilor Nvidia nu a urcat la cer de la începutul anului, însă a crescut substanțial. Pariul pe această acțiune poate fi câștigător, pentru că o serie de domenii noi care vor înflori în viitorul apropiat, precum in­teligența artificială, realitatea virtuală sau interne­tul lucrurilor, vor crește comenzile de procesoare grafice. În criză, consumul de jocuri a crescut și el. Și, cum viitoarea viață se va împărți între casă și birou, e de așteptat ca această tendință să continue.

De pe lista scurtă a câștigătorilor nu putea lipsi o companie din domeniul tehnologiei medicale. Este vorba despre Veeva, un producător de software în cloud, util companiilor din domeniul sănă­tății. Acțiunile Veeva au crescut cu (doar) 35% de la începutul anului, dar, nota bene, s-au apreciat de șapte ori în ultimii cinci ani. Foarte probabil ca și în anii următori să aibă o creștere constantă.

Însă nu tot ce e legat de sănătate crește precum Făt-Frumos. Mutând discuția pentru scurt timp la București, pe bursa locală, acțiunile MedLife, singurul furnizor de servicii medicale listat, nu și-au re­venit la nivelul inițial după prăbușirea generală din martie. Lipsa de adâncime a bursei noastre ar fi o primă explicație. Modelul tradițional de business al MedLife ar fi o a doua.

VASE COMUNICANTE. Concluzia de etapă ar fi că activele de calitate nu doar că nu sunt afectate, ba și cresc în criza indusă de pandemie. Până la urmă, este un principiu al vaselor comunicante: banii pe care investitorii americani i-au primit de la banca centrală a SUA, Fed, în schimbul unor active nu tocmai strălucite, se vor „înghesui“ către acțiuni precum Tesla sau Amazon, percepute drept companiile viitorului.

Iar dacă tehnologie nu e, nimic nu e.

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.