Airbnb – afacerea care le aduce micilor investitori mai mult aer decât bani

Florel Manu 20/10/2016 | 12:19 Digital
Airbnb – afacerea care le aduce micilor investitori mai mult aer decât bani

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Cele peste 30.000 de proprietăți din România listate pe platforma Airbnb („aer, pat și mic dejun“ – într-o traducere liberă) le aduc micilor investitori mai mult aer decât clienți. Deocamdată.

„Sunt la al treilea apartament amenajat pentru închirierea în regim Airbnb“, mărturisește arhitectul Alexandru Bucur, descriind astfel un business de nișă care încetul cu încetul se dezvoltă și în România, după opt ani de la apariția sa în Statele Unite. Pentru cei mai puțin familiarizați cu conceptul, Airbnb poate fi descris drept echivalentul unui Uber al serviciilor turistice.

Practic, conceptul presupune rezervarea unor proprietăți personale în regim hotelier. Clientul tipic de Airbnb este turistul care vrea să ia contact nemijlocit cu specificul unei localități sau țări străine și care, nu în ultimul rând, caută prețuri mai bune decât cele din sistemul hotelier. Și, pentru a-l mai raporta încă o dată la Uber, Airbnb este al doilea cel mai valoros start-up din zona San Francisco, cu o evaluare de 30 de miliarde de dolari, după celebrul serviciu de car sharing, estimat la 68 de miliarde de dolari.

Afacerea din familie. Din perspectiva proprietarilor, Airbnb e similar cu o afacere de familie. „Noi locuim chiar în casa pe care o închiriem“, explică pentru Vice.com Raluca, proprietara unui apartament din București. „Airbnb a creat sistemul de administrare: investitorii mici, pentru că nu mai trebuie să investească în servicii de marketing“, descrie Matei Maloș, directorul companiei de consultanță imobiliară Home Finders, atuurile pe care le au cei care scot la închiriere un apartament în sistemul Airbnb.

Atenție! Matei Maloș oferă în continuare câteva sfaturi celor care au de gând să-și listeze apartamentul în acest sistem: „Pentru ca profitul să fie dublu față de o chirie clasică, gradul de ocupare trebuie să fie de cel puțin 70% într-o lună“.

95% din comenzi vin din Booking, 5% din Airbnb“, explică Ștefan Răduță, un mic investitor din Ploiești care închiriază în regim hotelier trei apartamente.

În sarcina proprietarului rămân și taxele: impozitul pe profit, de 16%, și datoriile către serviciile sociale. În ceea ce privește serviciile de curățenie, acestea ori se plătesc separat, ori sunt solicitate suplimentar clientului. Procentul de 5% este confirmat și de consultantul în turism Traian Bădulescu, în opinia căruia Airbnb s-ar putea dezvolta în viitor.

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) nu comentează dacă Airbnb este sau nu o concurență pentru sistemul clasic de rezervări. Și asta în condițiile în care Airbnb nu oferă pachete de servicii, ci doar cazare în proprietăți private.

Mituri și reglementare. Raportat la București, Airbnb nu a avut rezultate spectaculoase anul trecut. În primele nouă luni din 2015, în București au fost înregistrate prin Airbnb 27.000 de înnoptări, arată datele Federației Industriei Hoteliere din România, dintr-un total anual estimat de înnoptări de aproximativ patru milioane.

Rezervările prin Airbnb apar atunci când hotelurile sunt pline. S-a întâmplat acest lucru anul acesta la Cluj, la Untold Festival“, subliniază președintele Federației Industriei Hoteliere, Călin Ile.

Dincolo de avantajele deja amintite, la popularitatea Airbnb a contribuit – în mod paradoxal – și mitologia creată în jurul său în mediul virtual: de la povești despre distrugerea unor apartamente și camere ascunse de proprietari pentru a înregistra scene de sex, până la cadavre găsite în curțile proprietăților închiriate.

Potrivit The Guardian, la începutul acestui an, un grup de tineri care au închiriat prin Airbnb o vilă pentru weekend au descoperit în curtea casei cadavrul unei femei. Tinerii au ratat distracția, iar proprietarii au fost audiați de poliție. Daily Mail a relatat un caz în care un proprietar din Marea Britanie s-a ales cu casa distrusă după ce turiștii care au închiriat proprietatea prin Airbnb au consumat droguri și nu au mai vrut să plece din casă.

Și, cum era de așteptat, la fel ca în cazul Uber, mai multe țări au adus în discuție problema legalității serviciului Airbnb. „Este o problemă de securitate. Noi vrem ca proprietarii care închiriază prin Airbnb să transmită și ei datele oaspeților la poliție“, spune președintele Federației Industriei Hoteliere din România, Călin Ile.

Până una alta, Airbnb a lansat o versiune beta a modulului City Hosts, care oferă utilizatorilor posibilitatea ca, alături de cazare, să-și cumpere de pe site și excursii/experiențe cu localnicii. România încă nu e pe listă. Dar de data asta timpul nu e pierdut.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Airbnb, scurt dicționar explicativ” color=”juicy_pink” border_width=”4″][vc_column_text]Airbnb − acronimul pentru „Air Bed and Breakfast“ − e o companie lansată în 2008, în Statele Unite ale Americii.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]SIMPLITATE. Airbnb este un sistem online de închiriere de apartamente în regim hotelier. Platforma intermediază locuri de cazare în aproape 200 de țări, iar rezervarea camerei dorite sau a apartamentului se face direct prin intermediul site-ului.

DIVERSITATE. Prin platforma Airbnb sunt listate aproape un milion de apartamente din toată lumea, oferite în regim hotelier. Clientul plătește închirierea direct către companie. Aceasta din urmă transmite banii către proprietar.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]


FOTO copertă: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.