Care sunt secretele din spatele ofertelor de vacanță cu prețuri reduse

Florel Manu 01/11/2018 | 11:53 Companii
Care sunt secretele din spatele ofertelor de vacanță cu prețuri reduse

În cei 11 ani de la intrarea în Uniunea Europeană, cererile pentru petrecerea vacanțelor în străinătate au crescut brusc, iar marii touroperatori și-au ajus­tat afacerile adaptând ofertele externe pretențiilor și posibilităților turiștilor români, dar și în funcție de evoluțiile politice internaționale.

Acest articol a apărut în numărul 51 (22 octombrie – 4 noiembrie) al revistei NewMoney

La jumătatea secolului al XIX-lea, englezul Thomas Cook, fondatorul celei mai mari agenții de turism din lume, care îi poartă numele, revoluționa industria călătoriilor. După ce a vizitat Parisul, în 1851, Cook a început să promoveze vacanțele în străi­nătate. A ajuns până în Statele Unite și a introdus conceptul de „inclusive independent travel“. Practic, orice turist putea călători independent, oriunde în lume, iar Cook asigura serviciile de transport, cazare și masă pentru întregul sejur. Secolul trecut însă, odată cu diversificarea moda­li­tăților de transport și dezvoltarea companiilor aeriene, dar și a serviciilor de ca­­zare, turismul extern a intrat într-o nouă eră, cea a charterelor.

Adică genul de turism la care românii au visat încă din anii ’80, când puțini no­rocoși plecau în excursii în țările socia­lis­te. În schimb, charterele cu turiști stră­ini aterizau pe aeroporturile din România. „Aveam turiști din toată Europa și făceam excursii ca la carte“, își amintește Adria­na Goicea, managing partner Cocktail Holidays și fost angajat al agenției de stat ONT Carpați, care gestiona turismul ro­mâ­nesc înainte de 1989.

CU VIZĂ, FĂRĂ VIZĂ. Făcând incoming la ONT, Adriana Goicea a văzut cum pro­ce­dau agențiile de turism din țările nordice care trimiteau chartere în România și avea să capete pe acest segmet o ex­pe­­riență pe care a perfecționat-o în timp. În 1993 a deschis împreună cu soțul său agenția de turism Prompt Service Travel, rebranduită în 2007 în Cocktail Holiday. Și cum la ONT a făcut de toate, a început să vândă, de această dată pe cont propriu, pachete turistice pentru vacanțe în străi­nătate.

Își amintește că, inițial, a început să organizeze vacanțe individuale în Grecia și Turcia. Mai târziu, românii au fost inte­resați și de Egipt, pachetele incluzând și croaziere pe Nil, printre cele mai cău­tate servicii din acea perioadă.

Din 1994-1995 a  început să organizeze chartere, în perioada Paștelui, în Creta.  Ușor-ușor, a prins curaj, iar din 1998 a început să formeze chartere către Turcia pentru destinațiile Izmir și Antalya. Drumul charterelor spre Turcia fusese des­chis încă din 1996 de Paralela 45, cu zbo­ruri către Antalya, iar majoritatea tour­ope­ratorilor care aveau ca business turismul extern au început să caute și să promoveze noi destinații.

Însă până la integrarea în Uniunea Euro­peană organizarea de chartere în țări care solicitau viză reprezenta un risc major. „Stăteam cu teancul de pașapoarte la Ambasada Greciei. Ne dădeau vizele în ulti­mul moment. Dacă îți respingea un turist, nu aveai cu cine să-l înlocuiești“, adaugă Adriana Goicea. Iar după integrarea în Uniunea Europeană regimul vizelor a permis ca touroperatorii români să-și mă­rească portofoliul destinațiilor externe. În ultimii zece ani, numărul de chartere a crescut cu circa 60%. Dar businessul nu este nici acum unul foarte sigur.

Primăvara arabă, atentatele teroriste, instabilitatea economică din Grecia și tensiunile politice din Turcia au fost câteva elemente care i-au făcut pe touroperatorii externi să își ajusteze din mers destina­țiile. Unele au fost suspendate temporar, cum a fost Egiptul, care a reintrat recent în ofertele agențiilor, iar altele au fost înființate pentru a menține ridicată oferta externă. Cu toate acestea, românii par să aibă câteva preferințe speciale. „Turcia este vedeta sezonului, urmată de Bulgaria, Grecia și Spania. Revine și Egiptul destinația preferată a românilor în anii ’90“, explică Nicolae Lech, director gene­ral Nova Travel, touroperatorul Grupului Eurolines.

STRATEGII DE VACANȚĂ. Chiar dacă bu­getul mediu pentru o vacanță externă a unei familii cu doi copii este de circa 1.500 de euro, touroperatorii spun că fac față cu greu menținerii acestui preț. Și asta pe fondul concurenței care vine din țări care reușesc să trimită mai mulți turiști în străi­nătate decât România.

„Noi nu avem volume la fel de mari ca alte țări pentru a putea negocia prețuri mai bune cu hotelierii“, revine Adriana Goicea. Însă dispuși la negociere s-au ară­tat turcii, care au mai redus din prețuri în perioada în care au pierdut clienți de pe piața din Rusia. Astfel, agențiile din România au obținut prețuri mai bune de la par­tenerii turci, în special de la cluburile cu sisteme de cazare all-inclusive din Antalya. „All-inclusive este câștigătorul desti­na­țiilor de vacanță charter. Circa 70% din turiști sunt familii cu copii“, completează Nicolae Lech, cu precizarea că acest segment de clienți vizează destinațiile aflate la maximum două ore de zbor.

Iar tendința ultimilor doi ani arată că tot mai mulți români își planifică cu mai bine de jumătate de an vacanța, apelând la rezervări de tip early booking, unde be­neficiază de reduceri de până la 50%, în special în unele cluburi all-inclusive din Antalya. Și cum Turcia a fost afectată anul tre­­cut de instabilitate politică, multe agenții au inclus în oferte destinații noi din insulele grecești, aflate la distanțe rezonabile pentru călătoria cu avionul.

Cocktail Holiday a introdus recent ca destinație Peloponez-Kalamata, în timp ce Paralela 45 a mizat pe insulele Samos și Lesbos, unde a anunțat un grad de ocu­pare de 90% din primul an de ope­rare.

O concurență serioasă pentru destina­țiile externe vine însă și din turismul intern. Acordarea voucherelor de vacanță bugetarilor a oferit pieței locale de turism o injecție de circa 170 de milioane de euro. Bani care s-au dus în special către litoralul românesc, dar și spre stațiunile balneoclimaterice.

Speranța pentru operatorii de destinații externe vine însă de la mediul corporatist care oferă clienți mai educați, amatori de călătorii în afara țării. Însă touroperatorii trebuie să ia în calcul un aspect important: pretențiile turiștilor români sunt în continuă creștere.

 

La pas, printre cifre

Segmentul turistic continuă să crească la nivel global. Sosirile sunt estimate să urce cu 3,7% în 2018, iar cheltuielile asociate cu pro-dusele turistice ar putea avansa cu 4,1% față de 2017, potrivit Euromonitor.

  • CONSOLIDARE. Cheltuielile asociate cu experiențele turistice, de travel și foodservice sunt estimate să crească de la 5,8 mii de milioane de dolari la 8.000 de milioane până în 2030.
  • Motoare. Creșterea turismului global pe segmentul cazărilor și curselor aeriene va fi de 3,3%.
  • Brexit. Raportul Euromonitor arată că decizia Marii Britanii de a părăsi Uniunea Europeană îi va aduce o încetinire a creșterii pe segmentul de turism de până la cel mult 3%, până în 2022.
  • China. Va fi țara care va beneficia de cea mai mare creștere a turismului până în 2022. Avansul ar urma să fie de peste 8%, depășind Statele Unite, fiind estimate 128 de milioane de călătorii. Principalii beneficiari ai acestei tendințe vor fi Franța și SUA.

FOTO: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.