Care sunt probele de foc pe care le are de trecut Telekom în perioada următoare

Cristina Dobreanu 29/03/2017 | 15:53 Digital
Care sunt probele de foc pe care le are de trecut Telekom în perioada următoare

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

A curs multă cerneală despre Telekom România în ultima vreme: de la presupusa intenție a acționarului principal, Deutsche Telekom, de a renunța la pre­zența pe piața locală la ruperea operatorului telecom între Orange, care ar fi interesat de preluarea telefoniei fixe, și RCS&RDS, care ar fi interesat de segmentul de mobile. Și totuși?

„Nu dorim să comentăm pe marginea spe­culațiilor“, a răspuns scurt Miroslav Majoros, CEO al grupului de companii Tele­kom România (format din fostul Romtelecom și fostul Cosmote), reluând declarațiile făcute de șeful grupului Deutsche Telekom, Timotheus Höttges, la Mobile World Congress. Acesta a punctat atunci că nu există niciun plan în acest moment de a vinde vreuna dintre afacerile din portofoliu, incluzând aici și entitățile din Europa. Șeful subsidiarei locale a operatorului telecom spune că unul dintre obiec­tivele pentru anul în curs ale companiei pe care o conduce este transformarea într-o entitate „care acțio­nează într-o manieră mult mai flexibilă și agilă pentru a răs­punde mai bine nevoi­lor clienților și provocărilor venite din partea competiției“.

REORGANIZAREA. Cu alte cuvinte, in­ten­ționează să demareze un proces de reorganizare a companiei, care a păstrat din inerția caracteristică unei companii de stat, prin care să reducă timpul de răs­puns și să crească eficiența în anumite zone de business. Victime ale acestui proces de transformare vor fi anga­jații, al căror număr se va reduce cu câ­teva sute. În perioada 2010-2015, Te­le­­kom Romania Communications (fostul Romtelecom) și-a redus numărul de angajați de la aproape 8.900 până la aproape 5.300, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanțe. Statul, prin Ministerul Comuni­cațiilor, deține un pachet de aproape 46% din capitalul social al Telekom Ro­mania Communications, restul fiind deținut de Deutsche Telekom, prin intermediul grupului elen OTE. De altfel, surse din piața telecom spun că tocmai această struc­tură, care include un pachet de acțiuni consistent din partea statului român, face dificilă o posibilă vânzare.

Grupul de firme Telekom România a încheiat anul trecut cu afa­ce­ri de 985 de milioane de euro, cu doar un mi­li­on de euro mai mult față de 2015, potrivit raportului financiar pe 2016 pu­blicat de Deutsche Telekom. Marja pro­fitului operațional (EBITDA) al Telekom în România a scăzut până la 17,8% în 2016, cu trei procente mai puțin față de anul anterior. Aceasta este cea mai mică va­loa­re raportată dintre toate cele zece sub­­sidiare de pe piața europeană ale ope­ratorului telecom. „Îmbunătățirea EBITDA și a performanței noastre financiare, în general, este unul dintre obiectivele pe care le urmărim prin transformarea proceselor de business amintite“, a explicat Miroslav Majoros. Ineficiența organizațională și un lanț al deciziei prea lung cu efecte asupra tuturor resurselor (bani, timp și personal) sunt principalele pro­vocări pentru care operatorul telecom trebuie să găsească o soluție.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.