Care sunt probele de foc pe care le are de trecut Telekom în perioada următoare

Cristina Dobreanu 29/03/2017 | 15:53 Digital
Care sunt probele de foc pe care le are de trecut Telekom în perioada următoare

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

A curs multă cerneală despre Telekom România în ultima vreme: de la presupusa intenție a acționarului principal, Deutsche Telekom, de a renunța la pre­zența pe piața locală la ruperea operatorului telecom între Orange, care ar fi interesat de preluarea telefoniei fixe, și RCS&RDS, care ar fi interesat de segmentul de mobile. Și totuși?

„Nu dorim să comentăm pe marginea spe­culațiilor“, a răspuns scurt Miroslav Majoros, CEO al grupului de companii Tele­kom România (format din fostul Romtelecom și fostul Cosmote), reluând declarațiile făcute de șeful grupului Deutsche Telekom, Timotheus Höttges, la Mobile World Congress. Acesta a punctat atunci că nu există niciun plan în acest moment de a vinde vreuna dintre afacerile din portofoliu, incluzând aici și entitățile din Europa. Șeful subsidiarei locale a operatorului telecom spune că unul dintre obiec­tivele pentru anul în curs ale companiei pe care o conduce este transformarea într-o entitate „care acțio­nează într-o manieră mult mai flexibilă și agilă pentru a răs­punde mai bine nevoi­lor clienților și provocărilor venite din partea competiției“.

REORGANIZAREA. Cu alte cuvinte, in­ten­ționează să demareze un proces de reorganizare a companiei, care a păstrat din inerția caracteristică unei companii de stat, prin care să reducă timpul de răs­puns și să crească eficiența în anumite zone de business. Victime ale acestui proces de transformare vor fi anga­jații, al căror număr se va reduce cu câ­teva sute. În perioada 2010-2015, Te­le­­kom Romania Communications (fostul Romtelecom) și-a redus numărul de angajați de la aproape 8.900 până la aproape 5.300, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanțe. Statul, prin Ministerul Comuni­cațiilor, deține un pachet de aproape 46% din capitalul social al Telekom Ro­mania Communications, restul fiind deținut de Deutsche Telekom, prin intermediul grupului elen OTE. De altfel, surse din piața telecom spun că tocmai această struc­tură, care include un pachet de acțiuni consistent din partea statului român, face dificilă o posibilă vânzare.

Grupul de firme Telekom România a încheiat anul trecut cu afa­ce­ri de 985 de milioane de euro, cu doar un mi­li­on de euro mai mult față de 2015, potrivit raportului financiar pe 2016 pu­blicat de Deutsche Telekom. Marja pro­fitului operațional (EBITDA) al Telekom în România a scăzut până la 17,8% în 2016, cu trei procente mai puțin față de anul anterior. Aceasta este cea mai mică va­loa­re raportată dintre toate cele zece sub­­sidiare de pe piața europeană ale ope­ratorului telecom. „Îmbunătățirea EBITDA și a performanței noastre financiare, în general, este unul dintre obiectivele pe care le urmărim prin transformarea proceselor de business amintite“, a explicat Miroslav Majoros. Ineficiența organizațională și un lanț al deciziei prea lung cu efecte asupra tuturor resurselor (bani, timp și personal) sunt principalele pro­vocări pentru care operatorul telecom trebuie să găsească o soluție.

STRATEGIA. Pe zona de servicii de telefonie mobilă, numărul de clienți ai Telekom România a scăzut cu 4,5%, până la 5,7 milioane, în timp ce, pe segmentul de te­lefonie fixă – piață pe care Telekom este lider, dar care este în declin – numă­rul acestora a scăzut cu aproape 6%, până la 1,96 milioane, mai reiese din raportul anual al Deutsche Telekom. Pe piața de internet fix – acolo unde Telekom ocupă poziția a doua – numărul de clienți s-a menținut constant în ultimii ani, ajungând la finalul lui 2016 la aproa­­pe 1,2 milioane.

De aceea, pentru șeful Telekom principalul accent cade pe creșterea pachete­lor convergente fix-mobil (care oferă te­le­fonie, internet și televiziune pe o sin­gură factură), fiindcă deja au o rețea fixă care ajunge la aproape 2 milioane de clienți. Prin intermediul acesteia pot oferi servicii de broadband și IPTV unui număr mare de potențiali consumatori.

În contextul în care și în acest an principalul motor al creșterii pieței locale de telecom va fi internetul mobil, Telekom va continua dezvoltarea rețelei 4G, atât prin mărirea capacității existente, cât și prin extinderea zonelor acoperite.

Mai mult, unul dintre punctele forte ale Telekom, serviciile TV, segment în creștere pe piața locală, va fi unul dintre motoarele pentru 2017. „În viitor, cred că este o bună oportunitate de creștere în zona de conținut non-liniar (emisiuni la dispoziția consumatorilor, on-demand, n.r.) și over-the-top (acces TV de pe mai multe ecrane, prin internet, n.r.)“, a mai pre­cizat Majoros.

La nivelul anului 2015, cheltuielile cu co­­mu­nicațiile reprezentau 4,1% din bu­ge­tul gospodăriilor din România, aproape dublu față de media europeană, potrivit unui studiu al ANCOM, reglementatorul pieței.

Presiunea pe preț este mare, în contextul politicilor agre­sive ale unor ju­cători precum RCS&RDS, care au venit puternic în urma celor trei mari operatori de pe piață: Orange, Vodafone și Telekom. „Presiunea prețului este o provocare pentru jucătorii din piața lo­­cală de mulți ani. Dar, așa cum am mai spus, cel mai mic preț și cele mai ieftine servicii nu se încadrează în viziunea noastră pen­­tru o industrie și un business suste­nabile“, a mai punctat șeful Te­le­kom România.

Rămâne de văzut dacă și în ochii consumatorului această strategie este una bună pe termen lung.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Cine, ce, cât” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Lupta pentru supremație pe piața telecom locală este tot mai acerbă.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • ORANGE. Compania franceză este lider pe piața locală de telefonie mobilă, cu venituri de 986,8 milioane de euro anul trecut, în creștere cu 4,2% față de 2015. Numărul clienților a crescut ușor, cu 2%, până la aproape 10,4 milioane, dar 2016 a adus o premieră: totalul abonaților a depășit pragul de cinci milioane de persoane.
  • VODAFONE. Operatorul telecom a raportat 9,45 milioane de clienți (servicii mobile, servicii de voce și Internet of Things) în al treilea trimestru al anului fiscal 2016-2017 (care începe la 1 aprilie și se încheie la 31 martie), potrivit rezultatelor raportate de Vodafone Group Plc. În perioada octombrie-decembrie 2016, Vodafone a avut venituri de 178,7 milioane de euro, în creștere ușoară față de perioada similară a anului trecut.
  • RCS&RDS. Compania controlată de Zoltan Teszari a ajuns în prima parte a lui 2016 la două milioane de abonamente la servicii de telefonie mobilă, umăr la umăr cu Telekom. Cu operațiuni în România, Ungaria, Spania și Italia, RCS&RDS se pregătește de listarea la bursă.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.