SONDAJ: Care sunt obstacolele de care se lovesc cel mai des tinerii antreprenori

Andrei Dumitru 10/10/2019 | 13:43 Ştiri
SONDAJ: Care sunt obstacolele de care se lovesc cel mai des tinerii antreprenori

Trei din patru tineri antreprenori consideră că motivul principal pentru care nu reușesc să-și pună ideile de afaceri în practică este lipsa fondurilor necesare investiției inițiale, arată un sondaj efectuat de platforma Startarium.

Percepția lor în acest sens vine în contextul în care jumătate dintre respondenți afirmă că suma de care ar avea nevoie pentru a-și transforma ideea într-o afacere este de cel mult 20.000 euro. Alți 21% estimează investiția între 20.000 și 50.000 de euro, iar restul spun că ar depăși acest nivel.

Lipsa cunoștințelor, unul din obstacole

Trei din cinci antreprenori înscriși în proiectul Startarium Crowdfunding Makeathon care au răspuns la sondaj spun că au ideea de business pentru care caută acum finanțare printr-o campanie de crowdfunding de cel puțin un an. Pe lângă lipsa fondurilor pentru demararea investiției, lansarea afacerii a fost împiedicată și de lipsa lor de cunoștințe care să-i ajute să-și pună ideile în practică (28%), de încrederea scăzută în forțele proprii (25%), dar și de lipsa de susținere (23%), de timp (21%) sau a unui partener de afaceri cu care să împartă responsabilitățile și grijile (7%).

Totodată, cei mai mulți respondenți consideră că sunt într-un stadiu prea incipient al afacerii pentru a căuta finanțare de la bancă, neavând încă un istoric de activitate. Iar fără un cadru legal stimulativ, care să sprijine finanțarea startup-urilor de către stat/bănci/investitori, și fără prea mulți investitori dispuși să investească doar într-un plan de afaceri, percepția lor este că trebuie să pornească la drum în business cu resurse financiare proprii.

Crowdfundingul, o soluție

Crowdfundingul reprezintă o soluție de finanțare potrivită inclusiv pentru tinerii al căror business este doar în stadiul de proiect. Și cu toate că este o metodă deja foarte populară la nivel mondial prin care antreprenorii își pot finanța ideile, doi din cinci respondenți recunosc că nu s-au gândit la această metodă atunci când au căutat soluții de finanțare sau nici măcar nu au știut că au o astfel de opțiune.

Alți 32% spun că inițiativa lansării unei campanii de crowdfunding pe cont propriu a fost împiedicată de cunoștințe reduse despre ce presupune crowdfundingul și cum ar putea contribui la demararea afacerii lor. Iar 28% au considerat că ar avea nevoie de sprijin de specialitate pentru a căuta finanțare prin crowdfunding.

Cei mai mulți sunt conștienți însă acum că o campanie de crowdfunding îi poate ajuta să obțină o validare a ideii lor de business, să genereze vizibilitate pentru produsul sau serviciul pe care îl lansează și chiar să calibreze oferta și prețurile la reacția pieței. Iar prin înscrierea în Startarium Crowdfunding Makeathon, ei pot beneficia de resursele de care au nevoie pentru lansare, inițiativa aducând, practic, la îndemâna lor, toate resursele, experții în diferite domenii și bugetul de care au nevoie pentru a porni propria campanie de finanțare prin crowdfunding pentru afacerea lor.

Trei din zece respondenți și-au propus să ajungă la vânzări anuale de 100.000 de euro în cel mult un an, alți patru din zece cred că ar putea atinge acest prag în doi-trei ani, iar restul estimează mai mult de trei ani. Pentru a-și crește afacerea, trei sferturi spun că ar avea nevoie de până la 5 angajați în primul an de business și 11% se așteaptă să recruteze până la 10 salariați, în timp ce mai puțin de 10% cred că se pot descurca pe cont propriu, fără niciun angajat.

De altfel, lipsa de resurse umane dedicate și competente este principalul factor de risc pe care-l anticipează șase din zece respondenți pentru noul business, urmată de birocrația chinuitoare (40%), lipsa stimulentelor fiscale pentru startup-uri (36%), nivelul ridicat al taxelor (26%), instabilitatea legislativă (23%).

261 de aplicanți la programul de crowdfunding

Șase din zece respondenți au între 19 și 35 de ani, doi din zece au între 36 și 45 de ani, iar restul sunt peste această categorie de vârstă. Opt din zece au studii superioare (facultate, master, doctorat), iar cei mai mulți – aproximativ șase din zece – sunt antreprenori sau freelanceri, iar o treime lucrează într-o companie privată. Cei mai mulți sunt din București, iar ceilalți sunt din județe precum Brașov, Cluj, Constanța, Ilfov, Iași, Mureș, Sibiu, Teleorman, Timiș și Vâlcea.

Până acum, 261 de aplicanți s-au înscris în proiectul Startarium Crowdfunding Makeathon, ce se desfășoară între 19 august și 15 decembrie, dintre care aproximativ un sfert au participat la sondaj. Antreprenorii au început deja lucrul ghidat în pregătirea campaniei proprii de crowdfunding.

Dintre cei înscriși în acest program, 28% au precizat că afacerea lor e în stadiul de idee, 32% sunt în stadiul de produs minim viabil sau prototip, 15% au menționat că produsul este gata, dar nu au definit încă modelul de business, iar 13% au un business operațional, dar vor să-i aducă ceva nou. Principalele orașe în care aceștia vor să-și implementeze ideea sunt București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Constanța.