Care este, de fapt, valoarea reală a unui bitcoin. Doi economiști americani dau un răspuns neașteptat

Mimi Noel 25/05/2018 | 11:44 Global
Care este, de fapt, valoarea reală a unui bitcoin. Doi economiști americani dau un răspuns neașteptat

A fost nevoie de doi economiști, de o cină cu trei feluri de mâncare și de două sticle de vin pentru a calcula valoarea unui Bitcoin: 20 de dolari. Sunt însă și calcule făcute la rece care duc criptomoneda până la un mi­lion de do­lari.

Acest articol a apărut în numărul 40 (14-27 mai) al revistei NewMoney

După ce au consumat cele două sticle de vin, valoarea unui bitcoin era de 200 de dolari. Abia a doua zi, cei doi economiști și-au dat seama că puseseră din greșeală un zero în plus. Așadar, au stabilit că 20 de dolari era de fapt prețul corect pentru moneda virtuală care anul trecut ajun­sese să valoreze 1.200 de dolari, pentru ca în decembrie să ajungă la un record de 20.000 de dolari, iar acum să se sta­bili­zeze la o valoare de 8.000 de do­lari. Chiar și așa, Bitcoin continuă să fie su­praevaluat, spun ei, cu aproape 40.000%. Cei doi au botezat această teorie Côtes du Rhône, după vinul băut la respectiva cină.

„Vinul este cel mai bun și așa ne vin cele mai bune idei“, spune Savvas Savouri, partener în cadrul fondului de hedge londonez. În respectiva seară, a îm­părtășit idei și bunul vin franțuzesc cu Richard Jackman, profesor în cadrul Școlii Londoneze de Economie.

Citiți și: Care a fost prima tranzacție cu Bitcoin din istorie. Acum ar valora peste 80 de milioane de dolari

Ce caută ei și odată cu ei o cohortă în­treagă de traderi, informaticieni, scrii­tori, pariori sau escroci seduși cu toții de bitcoin? Care este de fapt valoarea unui cod bote­zat criptomonedă, nelegitimată de niciun guvern și necontrolată de nicio bancă centrală și care poate fi folosită în doar câteva locuri? Doi dolari, 20.000 de do­lari sau două milioane de dolari?

TEORIA BANILOR. Greu de răspuns. Cum­părând bitcoin nu obții în schimb li­chi­ditate în altă monedă sau drept de proprietate asupra unui blockchain. De fapt, nimic mai mult decât să îi cheltuiești sau economisești. Este motivul pentru care mi­li­ardarul Warren Buffett aprecia că „a spune că bitcoin are o valoare intrinsecă uriașă este o glumă, pentru că nu există un câștig potențial pe care cineva să-l poată lua ca reper și astfel să îi stabilească criptomonedei o valoare“.

Însă faptul că anul trecut s-au investit circa două miliarde de dolari în fonduri de hedge pentru criptomonede, înseamnă că limita de jos este totuși diferită de zero. Dacă bitcoin este o monedă, iar monezile au o valoare, în­seamnă că cineva, cumva trebuie să rupă pisica și să îi stabilească un preț.

Făcând calcule direct pe fața de masă, Jackman și Savouri s-au întors la teoria cantitativă a banilor. Formalizată de Irving Fisher în 1911, teoria spune că prețul ba­nilor este legat de stocul disponibil și viteza cu care circulă. Dacă se știe stocul total de bani, viteza de circulație și cantitatea de bunuri și servicii ce pot fi cum­părate cu respectiva sumă, le putem calcula valoarea.

Estimând stocul de bitcoin la aproape 15 milioane de monezi și presupunând că fiecare este folosită în medie de patru ori pe an, rezultă că au fost cumpărate bunuri și servicii în  valoare de 1,2 miliarde de do­lari cu cele 60 de milioane de plăți cu bitcoins. Aplicând simplificat teoria lui Fisher- dacă împărțim cele 1,2 miliarde de dolari la 60 de milioane de plăți cu bitcoin rezultă că valoarea criptomonedei este de 20 de dolari.

ALGEBRĂ SAU ALCHIMIE? Simplu până aici. Totuși, atunci când trebuie să i se pună un preț bitcoin-ului, aceeași ecuație poate da rezultate diferite. În septembrie, Dan Davies, analist la firma de cercetare Frontline Analysts, a vehiculat o valoare de 600 de dolari pentru un bitcoin folosind aceeași teorie a banilor.

Mark Kirker, profesor de matematică la un liceu din California, a publicat o analiză bazată pe aceeași ecuație. Rezultatul – va­loarea bitcoin-ului ar trebui să fie de 15.000 de dolari.

Așadar, cum poate ceva să valoreze 20 de dolari, 600 sau 15.000 de dolari aplicând aceeași teorie? Un motiv-cheie poate fi legat mai curând de ceea ce nu știm despre criptomonede decât de ceea ce știm.

Alte calcule spun că stocul maxim de bitcoin este de 21 de milioane de monezi, care au o viteză de circulație ca majorita­tea monezilor. Nu știm însă cât de mare ar fi gradul de adoptare al bitcoin, cât de frec­vent este tranzacționat sau pentru ce anu­­me va fi folosit.

Cu cât sunt mai multe variabile în joc, cu atât ecuația începe să aibă tot mai puțină legătură cu algebra și mai mult cu alchimia. Unii cred că tot acest abur al confuziei are legătură cu faptul că avem în față o rea­litate a criptomonezilor care este complet nouă. Este nevoie de un nou curent de gândire economică pentru a o înțelege și explica. Un fel de teorie cantitativă a criptobanilor, eventual.

John Pfeffer, fost partener în fondul de investiții KKR & Co., a scris în mai multe rân­duri despre cum noile tehnologii răs­toarnă ecuații vechi de secole. De aceea, criptomonedelor, care combină viteza de conectare la internet și puterea computa­țională, trebuie să li se găsească un loc în teoria cantitativă a banilor.

Întrebarea este dacă, într-un viitor în care criptomonedele vor ajunge să fie o resursă economică, asemeni combustibilului, apei sau electricității. Pfeffer susține că nu. Și continuă: cu cât este mai larg folo­sită o monedă virtuală, cu atât mai mare este probabilitatea ca valoarea ei să scadă spre zero. În termenii teoriei banilor, viteza de circulație a criptomonezilor poate crește mult, în timp ce costul serviciilor într-o criptoeconomie ar putea scădea mult. Criptomonedele ar putea schimba lumea, dar în același timp poate lăsa oamenii cu buza umflată.

CRIPTOMONEDA UNICĂ. Există speranță totuși pentru cei care visează să se îm­bogățească prin bitcoin: crearea unei criptomonede unice care să stocheze valoarea pentru lucruri digitale. Asemeni aurului, considerat un bun de refugiu în timpuri de criză sau când puterea de cumpărare a ba­nilor lichizi se erodează dramatic. O crip­to­monedă care să joace rolul pe care-l are azi aurul ar schimba mult jocul.

Într-un astfel de scenariu, explică Pfeffer, bitcoin ar putea ajunge la o valoare între 260.000 de dolari și 800.000 de dolari.

Ceea ce nu este departe de valoarea de un milion de dolari vehi­cu­lată de James Altucher pentru bitcoin la nivelul anului 2020. Antreprenorul în domeniul IT, John McAfee a spus că va atinge pragul de 500.000 de dolari. Pfeffer atrage însă atenția asupra riscului uriaș de a pierde aproape tot investind în bitcoin.

A evalua așadar deja celebra cripto­mo­nedă ține mai puțin de matematică și de felul în care procesăm niște numere și mai mult de a ne decide ce este de fapt acest bitcoin sau ce ar putea fi, dacă va putea fi ceva vreodată.

 

Cine, ce, cât

Crearea unei criptomonede care să joace rolul pe care-l are azi aurul ar schimba mult jocul.

  • Ce este: Un sistem de plată electronică descentralizat, creat în 2009 de Satoshi Nakamoto. Permite deținerea și transferul anonim de valoare. Bitcoinii pot fi cheltuiți doar de cel care îi deține și numai o singură dată.
  • Circulație: Pot fi salvați pe un computer personal, pot fi stocați cu un serviciu de portofel al unei terțe părți și trimiși via internet oricărei persoane care are o adresă Bitcoin.

 


Articol preluat din Bloomberg Businessweek

de Nafeesa Syeed; adaptare de Mimi Noel

FOTO: Guliver / Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.