Care este soluția radicală prin care pot fi sparte monopolurile giganților Google, Facebook și Amazon

Mimi Noel 16/08/2017 | 11:59 Global
Care este soluția radicală prin care pot fi sparte monopolurile giganților Google, Facebook și Amazon

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Acest articol apare în numărul 21 (7-27 august) al revistei NewMoney

Facebook, Google, Amazon cele mai de succes branduri de export din SUA în materie de tehnologie. Însă dincolo de ad­­mi­­rația pentru succesul lor, eco­­no­­miș­­tii nu se sfiesc să semnaleze efec­­te­­le negative ale acestor cvasimo­no­­po­­luri asupra economiei americane, în special. Una dintre soluții sună radical: spargerea lor în mai multe companii, cum s-a mai întâmplat în istoria bu­­si­nessului american.

Fost director de turneu al lui Bob Dy­­lan &The Band, Jonathan Taplin nu es­­te chiar un academician în sensul știut. În ultima vreme însă, și-a ocupat timpul scriind foarte mult despre monopoluri, cote de piață și platforme online. Concluzia sa: Amazon, Facebook, Google au devenit companii prea mari și prea pu­­ternice și, dacă nu vor putea fi oprite, atunci poate că cineva trebuie să le ru­­pă în companii mai mici.

Sună nebunește? Poate că nu. Taplin (70 de ani), autorul cărții „Mișcă-te repede și răstoarnă lucrurile: cum Facebook, Google și Amazon au băgat la colț cultura și au subminat democrația“, es­­te un bun cunoscător al media digitale, dat fiind că a condus laboratorul de ino­­va­­ție Annenberg din cadrul Universității California de Sud. Cu zece ani înainte de crearea YouTube, a pus bazele uneia dintre primele companii care furniza ser­­vicii video la cerere. Iar ca fost ban­­cher de investiții în cadrul Merrill Lynch în anii ’80, știe cu se mănâncă fuziunile și achizițiile pe piața media. Cât des­­pre Google, Taplin susține că este aproape să repete monopolul celor de la Bell System din anii ’60-’70.

Observațiile lui nu sunt lipsite de o ba­­ză, dacă ne uităm la cifre. Compania Alphabet Inc., controlată de Google, de­­ți­­ne 77% din veniturile de search advertising din SUA (veniturile din reclame, inclusiv la produsele căutate de consumatori via Google. n.r.). Google și Facebook la un loc controlează 56% din piața de publicitate pe dispozitive mobile. Amazon ia 70% din vânzările totale de e-book-uri și 30% din tot comerțul online din SUA. În fi­­ne, Taplin crede că Facebook, incluzând WhatsApp, Messanger și Instagram, de­­ți­­ne 75% din traficul din rețelele sociale pe dispozi­tive mobile.

ARGUMENTE. Economiștii au observat aceste cifre cu iz de monopol, iar conclu­­zi­­­­­­ile pe care le-au tras sunt îngrijorătoare: consideră că aceste cvasimonopoluri ge­nerează cele mai persistente probleme ale economiei americane – declinul con­­tri­­buției angajaților la PIB, creșterea ine­­ga­­li­­tății salariale, descreșterea numă­­rului de startup-uri, penuria de locuri noi de muncă și scăderea investițiilor în R&D.

Întrebarea este: pot fi făcute responsabile de această situație marile companii tehnologice americane? Economiștii li­­vrea­­­­ză, cu generozitate, dovezi că da. David Autor, profesor de economie în cadrul Universității MIT, este unul dintre ei.

Într-o lucrare recentă al cărei coautor este susține că brandurile tehnologice bi­­ne-­­cunoscute, superstarurile care bene­­fi­­ciază de acoperire globală reușesc să-și elimine rivalii și să devină foarte profitabile. Ceva de genul câștigătorul ia totul.

Este adevărat că nu se mai recurge la acel gen de comportament de predator ca odinioară, când produsele erau vândute sub costul de producție, de pildă, pen­­­­tru a fura practic cotă de piață și a fa­­­­­­ul­­ta concurența. În definitiv, serviciile pe care Google și Facebook le oferă sunt gra­­­­tuite (dacă nu considerați că a vă da da­­tele personale și a ceda dreptul la inti­­mi­­tate nu reprezintă un cost). Cu toate aces­­tea, analiștii au documentat cum aces­­­­­­te companii angajează acum mai pu­­țini oameni comparativ cu cele mai mari companii în deceniile trecute, în timp ce controlează în mod dispropor­­țio­­nat o cotă din profiturile naționale. Pe măsură ce se dezvoltă și ocupă o felie tot mai ma­­re din economie, salariile medii stag­­nea­­ză, iar cota productivității în formarea PIB scade. Iar acest din urmă fenomen contribuie semnificativ la încetinirea creșterii economice, indică economiștii.

Alți analiști au arătat că, pe măsură ce piețele devin tot mai concentrate și anumite companii tot mai puternice, scade gradul de reușită al startup-urilor. Și cum jumătate din locurile noi de muncă se da­­to­­rează succesului startup-urilor, este afectată capacitatea de a crea noi joburi.

Nu e de mirare că acești campioni cva­­si­­monopoliști ajung să obțină randamen­­te extrem de mari, ceea ce adâncește ine­­ga­­litatea veniturilor, observă și Peter Orszag. Împreună cu Jason Furman, pre­­șe­­dintele Consiliului Experților Econo­­mici, fondat de fostul președinte Barack Oba­­ma, arată că randamentele ridicate nu au dus la o creștere a investițiilor, ceea ce este un alt efect al puterii monopoliste.

ANTITRUST. Luigi Zingales, directorul Cen­­trului Stigler, ține să ne reamintească mo­­mentul 1998, în mandatul lui Bill Clinton, când Departamentul de Justiție a des­­­chis o anchetă ce a condus la un proces în care Microsoft era acuzat de practici monopoliste. Principala acuzație: compania fondată de Bill Gates a abuzat de poziția de monopol pe piața sisteme­­lor de operare și a folosit practici anti­­con­­cu­­rențiale (în principal pentru submina­­rea principalului rival, Netscape) prin includerea browser-ului Internet Explorer în pachetul de vânzare a sistemelor Windows. Decizia de a sparge Microsoft în mai multe companii a fost anu­­la­­tă de un re­­curs, iar cazul a fost în final so­­luționat în Administrația Bush. S-a reu­­șit totuși ceva: Microsoft a fost domolit în asaltul său de a domina internetul. Zin­­ga­­les arată că monopolu­­ri­­le de azi sunt startup-urile de ieri, iar un ecosis­­tem sănătos de business trebuie să facă loc nou-veniților.

ȘI APĂRAREA. Superstarurile tehnolo­­gi­­ce ale planetei susțin că, în realitate, con­­cu­­rează acerb și că în multe cazuri au scă­­zut prețurile. Susțin că hegemonia lor este ceva temporar, că barierele de intrare pentru nou-veniți nu sunt foarte ri­­di­­cate. Google vrea să ne convingă că rivalii săi sunt la un click depărtare. Dar când pe piață apare o inovație tare, companiile superstaruri fie o achiziționează, fie o clonează. În ultimii zece ani, Alphabet, Amazon, Apple, Facebook și Microsoft au făcut 436 de achiziții în valoare de 131 de miliarde de dolari, potrivit datelor compilate de Bloomberg. Iar autoritățile antitrust nu au aruncat nici mă­­car un ochi.

Experiența Snap cu Facebook este un bun studiu de caz. După ce, în 2013, Snap a respins oferta de 3 miliarde de dolari făcută de Facebook, compania lui Zuckerberg a faultat cam toate inovațiile Snapchat. Iată cum. Snapchat Stories le permi­tea utilizatorilor să încarce imagini și conținut video pentru prieteni timp de 24 de ore înainte să se autodistrugă. Facebook a adăugat și el această funcție, chiar cu același nume, pentru Instagram, WhatsApp și Messenger. Oferind însă celor care cumpără reclamă aceleași funcții, dar pentru servicii cu o audiență de 100 de ori mai mare, „Facebook a omorât practic Snapchat“, explică Taplin.

CONTRACARARE. În loc să aplice teoria antitrust clasică, cu efectul unei fuziuni asupra prețurilor la consumatorul final, autoritățile ar putea recurge la instrumente alternative. Unul ar fi să echi­­valeze monopolul cu dreptul la intimitate, care în mod tradițional nu este în atenția auto­­ri­­tă­­ților antitrust. De pildă, Oficiul federal german pentru combaterea cartelurilor anchetează acuzațiile potrivit cărora Facebook încalcă intimitatea utilizatorilor săi forțându-i să accepte termeni și con­­di­­ții care să permită companiei să colec­­te­­ze informații cu privire la com­­portamen­­tul lor online. Nimeni nu știe ce face apoi Facebook cu acele informații. Cei care nu acceptă condițiile sunt blocați de puternica rețea socială, care a ajuns la 2 miliarde de utilizatori.

Un al doilea instrument ar fi un control asupra big data. Google adună informații din navigarea pe internet și achizițiile online de la mai bine de un miliard de oameni. Folosește apoi informațiile pentru a trimite reclame personalizate, reco­­man­­dări video și un anumit tip de rezultate atunci când este inițiată o căutare. Controlul monopolist al informațiilor despre un utilizator practicat de Facebook și Google la o asemenea scară a atras totuși atenția autorităților antitrust din Coreea de Sud și Japonia.

Taplin le sugerează reglementatorilor să se uite înapoi la anul 1956, când statul ame­­rican a forțat Bell Labs să breveteze patente pentru toate inovațiile, iar efectul a fost un diluviu de noi tehnologii – semiconductori, celule solare, telefoane celulare, limbaje computerizate și sateliți, apar­­ținând unor companii precum Fairchild Semiconductor International, Motorola, Intel sau Texas Instruments. Așa a luat de fapt naștere Silicon Valley. Prin urmare, de ce nu li s-ar cere actualelor su­­perstaruri tehnologice să facă la fel? Cine știe ce forțe ar putea fi astfel eliberate.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Campionii digitali„][vc_column_text]După achiziția WhatsApp (22 de miliarde de dolari), Facebook deține 75% din traficul din rețelele sociale pe dispozitive mobile.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • MONOPOLURI. Google deține 77% din veniturile de search advertising din SUA, Google și Facebook controlează 56% din publicitatea pe dispozitive mobile, iar Amazon ia 70% din vânzările totale de e-book-uri.
  • DECLIN. Din 1970 până în 1999, anual se înregistrau în SUA o medie de aproape 16 cazuri de monopol. Numărul a scăzut sub trei pe an (între 2000 și 2014).
  • PRECEDENTUL. În 1974 începea procesul împotriva monopolului AT&T (fosta Bell Telephone), cea mai mare companie de telefonie a SUA. Procesul s-a terminat în 1982 cu divizarea companiei în șapte companii regionale, botezate Baby Bells.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


Articol preluat din Bloomberg Businessweek

de Paula Dwyer; adaptare de Mimi Noel

FOTO: Guliver / Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.