Care este povestea din spatele mallurilor construite în orașele mici

NewMoney 29/11/2018 | 15:27 Companii
Care este povestea din spatele mallurilor construite în orașele mici

Autor:  Andrada Ghira

 

Consumul a fost unul dintre motoa­rele de creştere economică din ulti­mii ani, iar dezvoltatorii imobiliari au deschis malluri şi parcuri de retail în aproape toate oraşele reşedinţă de ju­deţ. Dar de această dată, accentul cade pe aproape.

Acest articol va apărea în numărul 54 (3 – 16 decembrie) al revistei NewMoney

Dacă e să ne uităm la planurile de dinaintea crizei, majoritatea orașelor mari din ţară ar fi urmat să aibă un pro­iect de retail modern. Nici cele mai mici nu lipseau de pe harta noilor dezvoltări. Însă criza a cernut piaţa, iar multe pro­iecte au fost abandonate. În urmă cu trei ani, 12 oraşe reşedinţă de judeţ nu aveau niciun mall sau proiect de retail modern, potrivit datelor Cushman & Wake­field, asta în ciuda planurilor. Concret, reșe­din­țele de judeţ Zalău, Bistriţa, Miercurea Ciuc, Sfântu Gheorghe, Re­şiţa, Slatina, Târgovişte, Alexandria, Giurgiu, Slobozia, Călăraşi şi Tulcea au fost ocolite de investiţii. Între timp, creş­­terile eco­nomice din ultimii ani i-au dus pe dezvoltatori şi în oraşele deficitare la acest capitol, iar decalajul s-a mai redus.

„În Miercurea Ciuc și Călărași nu au fost încă implementate proiecte noi. To­tuși, forme de retail există și aici, mai dis­persate în oraș sau tradiționale. Pe de altă parte, sunt localități aflate în apro­pierea unor scheme comerciale complexe, aferente altor orașe. Din Călă­rași, în 40 de minute de condus se poate ajun­ge în Slobozia, iar în 90 de mi­nute poți ajunge în București sau Cons­tanța. Din Miercurea Ciuc se ajunge în 90 de minute în Brașov. Târgoviște și Zalău sunt pe harta deschiderilor de noi pro­iecte în 2019. Așadar, orașele reședință de județ au beneficiat în procent destul de mare de atenția dezvoltatorilor de pro­iecte de retail“, explică Venera Munjev, Se­nior Associate Retail Agency în cadrul Colliers România.

La Miercurea Ciuc, de exemplu, israelienii de la Plaza Centers au vrut să cons­truiască un mall. Au săpat fundația și au ridicat structura de bază, însă prăbușirea pieței imobiliare le-a oprit planurile. În toamna acestui an, investitorul a semnat un acord pentru vânzarea terenului, cu 1,55 milioane de euro.

REGENERARE URBANĂ. Un nou mall va fi construit la Târgovişte, acolo unde au fost anunţate două proiecte pentru 2009 şi nu au mai fost realizate. Prime Kapital, companie fondată de foştii executivi ai NEPI Rockcastle, Martin Slabbert şi Victor Semionov, este cel mai nou jucător pe pia­ţa centrelor comerciale. Anul viitor, com­pania va începe construcţia unui mall cu o suprafaţă de 33.000 de metri pătraţi pe terenul fostei unităţi militare de la Gara Târgovişte. Mallul face parte dintr-un plan de regenerare urbană pus la punct de au­to­rităţi, plan care include şi construirea unui stadion de fotbal.

„Târgovişte a fost ignorat mult timp, dar a crescut, iar autorităţile investesc în infra­structură. Aici am văzut oportunitatea, i-am abordat şi le-am propus să facem un mall adevărat, în completarea stadionului şi infrastructurii create, şi au spus că e o idee bună. A trebuit să trecem prin procesul de licitaţie şi am câştigat. Vom începe cons­trucţia mallului anul viitor“, spune Mar­tin Slabbert. În plus, compania va mai deschide şi o galerie comercială de 10.000 de metri pătrați la Slobozia, iar la Zalău este preco­ni­zată construcţia unui alt centru comercial.

PLANURI NOI. Oraşele Bistriţa şi Sfântu Gheorghe au ajuns şi ele pe harta comer­țului modern. NEPI Rockcastle deţine o galerie comercială susţinută de Kaufland la Sfântu Gheorghe, iar Element Development a deschis în primăvara acestui an Bistriţa Retail Park, o investiţie de nouă milioane de euro care a pus pe piaţă 8.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale. Iar pentru alte două oraşe, Reşiţa şi Slatina, se anunţă noi proiecte. Rămâne însă de văzut şi în ce măsură vor fi realizate.

Autorităţile locale din Slatina au primit o scrisoare de intenţie din partea unui investitor care vrea să construiască un mall pe un teren de 75.000 de metri pătraţi al unei foste unităţi militare. Înainte de criză, Plaza Centers a fost singurul dezvoltator care a anunţat aici construcţia unui mall, însă planul a fost abandonat odată cu vânzarea terenului.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close