Care este modelul de business al supermarketului online, cu origini cehe, sezamo.ro

Senica Micu 08/04/2022 | 10:53 Companii
Care este modelul de business al supermarketului online, cu origini cehe, sezamo.ro

Chiar dacă vechile obiceiuri ale consu­ma­torului tradițional sunt rezistente la teh­nologie, supermarketul online se­zamo.ro pariază pe piața din România și anunță recrutarea a 1.000 de persoane. Iar primul pas va fi făcut în pe­rio­­ada imediat următoare.

În secolul vitezei, când toate lucrurile se întâmplă pe repede înainte, se schimbă și modul în care sunt făcute cumpără­tu­rile, chiar și cele alimentare. Este o ten­dință care s-a manifestat și mai puternic în timpul pandemiei de COVID-19, impulsionând investițiile în magazinele online pentru toate categoriile de produse.

„Piața serviciilor de comerț online cu alimente, din România, este încă în dezvoltare, cu un potențial uriaș. Competito­rii noștri nu sunt alte companii pe ace­lași segment de piață, ci modul tradițio­nal al românilor de a face cumpărături“, spune astăzi Tomáš Chadzivasilis, chief executive officer (CEO) al sezamo România, parte a grupului ceh Rohlik, unul dintre cei mai mari jucători de e-grocery din Europa. Compania se pregătește să se lanseze în plan local, urmând să creeze 1.000 de locuri de muncă în primul an.

Activ deja în Cehia (Rohlik.cz), Unga­ria (Kifli.hu), Austria (Gurkerl.at) și Germania (Knuspr. de), grupul Rohlik – cu afaceri de 300 de milioane de euro în 2020 – intră anul acesta nu doar în Ro­mânia, ci și în alte două piețe din Europa – Italia și Spania –, prin super­mar­ketul online sezamo. Punctual, în piața ro­mâ­­nească, sezamo își începe activitatea chiar în această primăvară și, potrivit spu­selor lui Tomáš Chadzivasilis, va avea într-o primă fază 200 de angajați, echipa urmând să crească până la finalul lui 2022 cu încă 800 de persoane.

„La momentul actual, colegii mei din de­partamentul People & Culture sunt în plin proces de recrutare, având în continuare mai bine de 100 de poziții disponibile. Ju­mătate dintre acestea sunt pentru șoferi-curieri sau manipulanți comenzi la depozi­tul din CT Park București Nord, iar restul, la sediul nostru de birouri, în departamente precum Marketing, Business Intelli­gence și Logistică“, punctează Chadzi­vasilis.

Depozitul despre care vorbește are o suprafață de 10.000 de metri pătrați și urmează să fie amenajat inclusiv cu spații de depozitare cu temperatură controlată (congelare și refrigerare) pentru fructe și legume proaspete, care le vor fi livrate con­sumatorilor de către producătorii locali.

O flotă electrică pentru sezamo.ro

Pentru intrarea pe piața românească, sezamo a achiziționat și vehicule electrice Maxus EV pentru flota sa, cu o autonomie de aproximativ 250 de kilometri la o sin­gură încărcare. În momentul lansării, sezamo va dispune de 40 de ma­șini pentru curieri, care vor livra peste 8.000 de produse de tip supermarket, la care se adaugă cele provenite de la artizani și fermieri locali, în două ore de la plasarea comenzii, în Capitală și în Ilfov. În funcție de tipul comenzilor, fiecare mașină va putea livra, în medie, în jur de 11 comenzi, pe cele mai eficiente rute.

„Intenția noastră este de a avea o flotă 100% electrică de mașini până în 2025“, spune Jirí Hanzlík, group head of mobility la Rohlik Group, explicând că este o decizie în concordanță cu politica de sustena­bilitate a companiei, aplicată în toate țările în care aceasta este sau urmează să fie pre­zentă.

Într-o primă fază, vor fi livrate peste 8.000 de produse în toate sectoarele din București și în județul Ilfov. Ulterior, în funcție de cum evoluează businessul, compania intenționează să se extindă și în alte orașe din țară. „Investiția actuală este de ordinul milioanelor de euro. Astfel, am putut demara întregul proces destinat lan­sării serviciilor sezamo pe piața din România. Consider că piața serviciilor de e-grocery din România este în continuare ofer­tantă în ciuda concurenței, unde există foarte mult loc de dezvoltare. Și cred că putem schimba obiceiurile românilor când vine vorba despre modul în care aceștia aleg să își facă cumpărăturile“, detaliază CEO-ul sezamo România.

Semințe de susan

Potrivit unor studii de piață realizate de MTH Digital, odată cu avansul rapid al pieței locale de e-commerce s-a dezvoltat mult și segmentul de food & beverages. Astfel, din totalul cumpă­ră­turilor făcute de români online în 2021, 15% reprezintă cumpărături de alimente și băuturi. „Creșterea volumului de alimente vândute în magazinele online din România a dus cifra totală a segmentului la aproximativ un miliard de euro“, reiese din infor­mațiile MTH Digital. În cazul produselor alimentare de bază, cum sunt fructele și legumele proaspete, volumul mediu lunar de căutări a fost de aproape trei ori mai mare în 2021 față de media anului 2019.

În plină explozie a digitalizării, nici ma­ga­zinele fizice alimentare mari din categoria supermarketurilor nu au stat pe loc și au in­vestit în magazine proprii online, opti­mi­zându-și platformele odată cu pandemia de COVID-19. Potrivit unei estimări a KeysFin, retailul alimentar local ar fi urmat să ajungă la finalul anului trecut la vânzări totale de aproximativ 140 de miliarde de lei (28,5 miliarde de euro), fiind dominat de lanțuri de profil precum Kaufland, Lidl, Carrefour, Mega Image sau Profi.

Decizia de a avea un singur brand – sezamo – pentru piețele puse pe listă anul acesta de grupul ceh (România, Italia și Spania), după ce inițial s-a dezvoltat cu branduri diferite în primele patru piețe eu­ro­pene (Cehia, Ungaria, Austria, Germa­nia), este explicată de oficialii companiei prin faptul că „toate aceste țări vorbesc limbi de proveniență latină, iar noi am vrut să continuăm cu un cuvânt de inspirație alimentară ca brand“.

„Semințele de susan sunt populare în toate culturile. Numele brandului – sezamo – se bazează pe «sésamo» în italiană, «susan» în română și «sésamo» în spaniolă. Numele brandului este, de asemenea, legat de expresia magică «Sesam, deschide-te!» din basmul «Ali Baba și cei patruzeci de hoți»“, spune și Jakub Petrina, directorul de marketing al grupului Rohlik.

„Povestea sezamo abia începe, de fapt, prin extinderea Rohlik Group în România, Italia și Spania, în 2022. În schimb, po­vestea Rohlik a început în 2014 în Praga“, îl completează Tomáš Chadzivasilis, CEO al sezamo România.

Din 2014, compania a avut o dezvoltare rapidă, atingând 1.000 de comenzi zilnice în decembrie 2015, ca mai apoi, în februarie 2017, să ajungă la un nivel de 4.000 de comenzi zilnice. Iar lucrurile au mers și mai departe.

În noiembrie 2019, compania înregistra în jur de 10.000 de comenzi zilnice. În luna decembrie a aceluiași an, compania a intrat pe piața din Ungaria, extinzându-se ulterior în Austria, în decembrie 2020, și în Germania, în august 2021. Între timp, comenzile totale lunare au crescut la peste 600.000.

Rohlik Group a trecut și prin două runde de finanțări importante, în 2020 (circa 290 de milioane de euro) și în 2021 (peste 100 de milioane de euro), încă o do­vadă că, la nivelul Europei Centrale și de Est, acest segment se află pe o pantă as­cen­dentă.

Acest articol a apărut în numărul 136 al revistei NewMoney.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.