Care este legătura dintre arhitectură și businessul cu bijuterii. Răspunsul vine de la fondatoarea companiei Lisa&Co

Florel Manu 29/12/2021 | 13:15 Oameni
Care este legătura dintre arhitectură și businessul cu bijuterii. Răspunsul vine de la fondatoarea companiei Lisa&Co

Care este legătura dintre arhitectură și businessul cu bijuterii? O întrebare la care poate să răspundă Roxana Dan, fondatoare a companiei Lisa&Co.

La etajul patru al unei clădiri vechi din cen­trul urbei, la doar câțiva pași de Pri­măria Capitalei, se află unul dintre showroomurile inedite de bijuterii. După ce urci cu liftul neîncăpător și lent, ajungi în fața unui apartament tipic pentru imobilele bu­cureștene din perioada interbelică. Livingul care se desprinde din hol strălucește de la bijuteriile expuse atât pe centrul, cât și pe laturile camerei.

Într-o altă încăpere, cu vedere la curtea interioară a imobilului, pe una dintre mese este expusă macheta unei case, realizată de Roxana Dan (31 de ani), arhitect și fondator al brandului Lisa&Co. Macheta casei este parte dintr-un proiect imobiliar din Cor­beanca, ale cărui planuri au fost dese­nate de Roxana Dan.

„Lecția“ de germană și chineză

Ab­­solventă de Arhitectură, Roxana Dan a început studiile în București, finalizându-le după ce a beneficiat de mai multe burse în Germania, la Stuttgart și Berlin, și în China, la Beijing. „În Germania am învățat ce în­seamnă să lucrezi organizat. A fost prima lecție. A urmat China, unde au fost mai multe lecții“, povestește aceasta. Spune că a învățat ce înseamnă să predai un proiect gata finisat încă din primul său an în Germania, în timp ce din China a înțeles „cât de mic ești și ce mare e lumea asta“.

A intrat în afaceri pe cont propriu în 2017, după ce a lucrat în trei dintre cele mai bune birouri de arhitectură din România. „În aceste locuri am învățat de la par­tea de arhitectură la cum să abordezi un client“, detaliază ea, explicând că în acest domeniu contează foarte mult cum abordezi un proiect. Asta și pentru că pe piață există și arhitecți independenți, care li­vrează proiecte de slabă calitate pe bani puțini.

Unul dintre cele mai mari proiecte pe care le are în derulare este în zona Tunari, unde urmează să fie dezvoltate 22 de lo­cuințe individuale. Chiar dacă tema de pro­iectare este identică, fiecare casă va avea propria identitate, prin personalizarea fațadei și a finisajelor. „Ca mamă a doi copii, m-am implicat să integrez în acest gen de casă toate nevoile mele. Unde pun că­rucioarele, trotinetele, unde trebuie să fie baia, cum vreau să fie organizată curtea, cum să fie scara“, explică Roxana Dan.

Bijuterii din aur și din argint

În paralel cu proiectele de arhitectură, Ro­xana Dan face designul bijuteriilor pe care le vinde în magazinul său – o afacere pe care a început-o cu o investiție de 1.000 de euro, bani împrumutați. Primele vânzări le-a făcut în cadrul Târgului de Design Noel, care are loc în preajma Crăciunului, la care vin designeri din toată țara pentru a-și vinde creațiile. Și cum rezultatele de la acest târg au fost bune, a decis să consolideze partea de creație de bijuterii.

Lisa&Co a generat anul trecut venituri de circa un milion de euro, sumă obținută atât din vânzarea de bijuterii, cât și din pro­iectele de arhitectură. Anul acesta a decis însă separarea businessurilor și a înființat o nouă companie pentru partea de arhi­tectură.

În prezent, vânzarea de bijuterii este mult mai dezvoltată în online, segment care generează 90% din venituri, la o va­loare medie de 400-500 de lei a unei comenzi. „Facem bijuterii din aur și din argint. Am avut un moment în care am zis să facem doar din aur, dar ne-am dat seama că ne limităm foarte mult clientele“, mai spune Roxana Dan.

Partea de producție e realizată atât în țară, cât și la ateliere din străinătate. Lisa&Co vinde online oriunde în lume, iar fizic este prezentă și în magazine din Germania, El­veția și Italia. Chiar dacă are succes cu businessul din zona bijuteriilor, Roxana Dan spune că nu va renunța nici la proiectele de arhitectură. E un domeniu care îi place și în care se pot construi multe.

Ce, cât, unde

Piața locală de arhitectură a ajuns la 182,2 milioane de euro în 2020, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Mirza & Nacey, citat de Agenda Construcțiilor.

  • EVOLUȚIE Numărul arhi­tecților din România a crescut cu circa 6% în ultimii doi ani, ajungând la aproape 10.500 în 2020, de la 9.900 în 2018, potrivit sursei citate.
  • TIPURI DE PROIECTE. În 2020, în România, 71% din proiecte au fost clădiri noi, 22% au fost recondiționări, iar 7% – reabilitări ale clădi­rilor de patrimoniu.
  • BENEFICIARI. Cea mai mare parte a beneficiarilor proiectelor de arhitectură în 2020 au fost persoane fizice (73,59%), urmate de persoane juridice (20,63%) și de instituții publice (5,78%).
  • EFECTE. Ca urmare a evo­luției înregistrate în 2019 și 2020 pe piața construcțiilor, productivitatea medie anuală per arhitect a fost de 17.359 de euro.
  • PROVOCĂRI. În contextul pandemiei de COVID-19, noile proiecte de construcții trebuie să ia în considerare și distanțarea fizică, și fluxurile de circulație în interiorul unei clădiri.

Acest articol a apărut în numărul 130 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.