Care este legătura dintre fostul KGB și cea mai mare companie de securitate cibernetică din lume în care au încredere 400 de milioane de utilizatori

Mimi Noel 28/07/2017 | 11:29 Global
Care este legătura dintre fostul KGB și cea mai mare companie de securitate cibernetică din lume în care au încredere 400 de milioane de utilizatori

Când o companie rusească din domeniul cibernetic are o bază de aproape jumătate de miliard de clienți, oficialii ameri­cani din domeniul securi­tății nu dorm prea liniștiți. Iar când au și do­vezi, nefăcute publice deo­cam­dată, că această companie ar avea legături cu serviciile ruse de in­formații, coșmarul este aproape.

Compania rusească de securitate ciber­ne­tică Kaspersky Lab se laudă cu 400 de milioane de utilizatori în toată lu­mea. Parțial, uriașa acoperire se explică prin modul de licențiere, care permite clienților să introducă tacit programul cam în orice, de la firewalls până la echipament de telecomunicații sensibil – fără ca numele Kaspersky să apară pe undeva.

Un succes care le cam dă fiori oficia­lilor americani din domeniul securității naționale, îngrijorați de legăturile pe care compania le are cu guvernul rus. La începutul lunii mai, în cadrul unei audieri în Senat, șefii serviciilor de in­for­mații au fost întrebați dacă au permis rețelelor lor să folosească software Kaspersky, pe care-l poți cumpăra cu ușu­rință dintr-un Best Buy. Cu toții au răspus că nu. Dar faptul că întrebarea pusă de republicanul din Florida, Marco Rubio, a venit din senin este un semn că acesta a vrut să atragă atenția asupra unor informații primite în briefien­gu­rile clasificate.

Directorul executiv, Eugene Kaspersky, a răspuns și el, via Reddit. Speculațiile privind legăturile companiei cu Kremlinul sunt „teorii conspiraționiste nefondate“ și sunt o „porcărie“, după cum le-a calificat acesta. Chiar dacă guvernul american nu a livrat nicio dovadă a acestor legături, e-maluri interne ale companiei obținute de Bloomberg BusinessWeek arată că cei de la Kaspersky au avut o legătură de lucru mai strânsă decât s-a admis public cu FSB (Serviciul Federal de Securitate al Rusiei, urmașul KGB-ului). Au dezvoltat o tehnologie de securitate pentru cei de la FSB și au colaborat pe proiecte comune.

CORESPONDENȚA CIUDATĂ. Majorita­tea companiilor de securitate cibernetică mențin legături strânse cu guvernele din țările-mamă, dar e-mailurile cu pricina sunt totuși ciudate, dat fiind că cei de la Kaspersky sunt foarte atenți să-și men­țină decuplată imaginea de influența Kremlinului. O colaborare cu serviciile ruse de in­formații ar putea afecta businessul com­­paniei în Europa de Vest și SUA, acolo unde și operațiunile ciberne­tice ale Rusiei s-au extins agresiv.

Piața vest-europeană și cea ameri­cană au adus 374 de milioane de dolari din vân­zările de 633 de milioane de dolari în­registrate în 2016, potrivit Data Corp.

„Când declarațiile sunt scoase din context, orice poate fi manipulat astfel încât să servească unei anumite agende“, se spune într-un comunicat al companiei. „Kaspersky Lab a recunoscut întotdeauna că are o colaborare cu guvernele din toată lumea, cărora le furnizează produse și servicii pentru a le proteja de atacuri cibernetice, dar nu are legături sau afilieri neetice cu vreunul dintre acestea, nici cu cel al Rusiei.“

Businessul cu antiviruși este unul deli­cat deoarece produsele livrate au acces la toate fișierele din computerele protejate. Antivirusul comu­nică în mod regulat cu producătorul pentru a primi update-urile, care teoretic per­mit accesul în computerele unor entități sensibile precum agenții guvernamentale, bănci, companii de internet. Pentru a amplifica parcă iritarea guvernului american, cei de la Kas­persky au dezvoltat recent și software pen­tru infra­structuri critice, precum re­țele de energie.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.