Când spui birouri, spui și Christophe Weller. Dar și un business de 38 de milioane de euro în 2018

Bianca Dobrescu 20/09/2019 | 12:05 Oameni
Când spui birouri, spui și Christophe Weller. Dar și un business de 38 de milioane de euro în 2018

Nuanțe vibrante și grafică îndrăzneață − sălile de conferință, de jocuri, de mese, bucătăriile și booth-urile izolate fonic, în tonuri când calde, când reci, cu care sunt dotate birourile UiPath din Capitală, reflectă ambițiile globale ale „unicornului“ evaluat la aproximativ șase miliarde de euro.

Acest articol a apărut în numărul 73 (9 – 22 septembrie 2019) al revistei NewMoney

Designul interior poartă semnătura londonezului Haley McLane, care pentru a-și implementa ideile a colaborat pe plan local cu firma francezului Christophe Weller, Corporate Office Solutions (COS), pe care acesta a fondat-o în București, în 1997.

Și-a început cariera în ianuarie 1992, ca reprezentant de vânzări în Arabia Sa­­u­­dită pentru Steelcase, cel mai mare ju­­cător de pe piața mondială a mobilei de birou. Patru ani mai târziu, Christophe Weller se reloca în Moscova, avansat pe postul de sales manager în cadrul aceleiași companii, care acum voia să se extindă pe alte piețe.

În aproximativ doi ani, a tatonat antreprenoriatul, devenind dealer exclusiv al Steelcase în România. Avea 29 de ani, nu știa nimic despre țara noastră, și mărturisește că a ajuns aici mânat de instinct. 20 de ani mai târziu, COS s-a transformat într-o companie cu o cifră de afaceri de 38 de milioane de euro, specializată în designul de spații de birouri, lucrări de construcții și instalații, project management, reno­­vări și mobilier pentru spațiile de birouri din România.

Dacă miza de astăzi o reprezintă open space-urile, în perioada de început a companiei spațiile de birouri din țară erau închise, adică fiecare manager avea propriul birou, iar departamentele − propriile camere. Nici nu se căuta mobi­­lă de calitate și nici bugetele alocate de firme nu erau semnificative. Iar Weller era unul dintre pionierii „țării tuturor posibilită­­ți­­lor“ − cum descrie el România acelor vre­­muri −, cu un buget de investiții de 200.000 de euro, cinci angajați și un birou într-un apartament de 60 de metri pătrați, la etajul cinci.

„ȚARA TUTUROR POSIBILITĂȚILOR“. „Atunci, în piața amenajării de birouri existau doar câțiva jucători care aveau cifre de afaceri sub un milion de euro, iar companiile-client alocau bugetul per angajat, care includea strict cheltuieli pentru un birou, un scaun și un dulap. Astăzi, discutăm despre investiții pe metru pătrat care includ întreaga funcțio­­nalitate și imagine a biroului și au în vedere bu­­năs­­tarea echipei, cooperarea și eficiența acesteia“, explică antreprenorul, printre ai cărui clienți de început s-au aflat și nume precum Nokia, Commerzbank sau Banca Țiriac.

„România era țara tuturor posibilită­­ți­­lor. Piața era bună pentru că era mică, iar noi eram, la rândul nostru, mici și aveam loc să creștem“, recunoaște as­­tăzi Christophe Weller, pentru care 2018 a fost cel mai bun an din istoria companiei. În 1997, își amintește el, România era în urmă la nivel de in­­fras­­tructură, de lucru, de birouri sau de modul în care erau tratați angajații. „Acum a depășit cu mult piețe despre care am fi crezut că ar putea fi mult mai mature. Atunci când vin repre­­zen­tanți din Franța, Germania sau din SUA să viziteze sediul central din România, rămân uimiți. Ei nu au așa ceva, un motiv este că au structuri învechite care necesită investiții consistente și timp pentru a fi modernizate. În România am început de la zero, cu ultimele trenduri în tehnologie, și așa am avansat mult mai repede“, mai spune el.

REFLECȚIILE CRIZEI. În momentul de față, businessul pe care îl conduce Weller din Victoria Business Park are 95 de angajați și birouri în București, Cluj-Napoca și în Timișoara. Pentru moder­­nizarea acestora, anul trecut a investit aproximativ 500.000 de euro, iar în 2020 va aloca încă 100.000 de euro pentru deschiderea unui showroom în Iași. Printre clienții săi de astăzi se numără Renault, Michelin, Telus International, Adobe Systems, Accenture, UiPath,

FibBit, Johnson & Johnson, Schlumberger, BRD, Schneider Electric, OLX, Teva Pharmaceuticals, Groupama și, în zona de vest a țării, E.ON, Hella Electronics, Yonder, Siemens, Lohika, Mag­­neti Marelli sau Plexus.

Compania a crescut constant, după pri­­mii zece ani de activitate pe piața locală raportând cifre de afaceri de 15-16 milioane de euro, cu o echipă pe ju­­mă­­tate față de cea existentă astăzi. „Pe ur­­mă, în 2011-2012, pe fondul crizei, am scăzut cu 20%“, își amintește Christophe Weller. Dar firma și-a revenit repede, iar trecerea printr-o criză de genul celei din urmă cu un deceniu, crede francezul, reprezintă o ex­­pe­­rien­­ță bună, deoarece doar cei puternici reușesc la final să rămână în piață.

„În timpul primei crize, am fost bine, pen­­tru că eram foarte puternici din punct de vedere financiar, adică nu aveam credi­­te și nu depindeam de bănci. Noi nu am făcut niciodată credi­­te“, precizează el. Întrebat dacă vede semnele unei noi crize în viitorul apropiat, spune că ar fi vorba mai degrabă despre „ajustări ale crizei“, însă acestea vor apărea mai degrabă în următorii trei-cinci ani.

„Dar nu sunt specialist în economie. Unele companii sunt încrezătoare și con­­tinuă să investească, nu văd ce le-ar opri“, explică antreprenorul. Weller adau­­gă că are un plan de a-și extinde businessul în mai multe zone de servicii – de să­­nă­­tate, de educație și de ospitalitate –, pen­­tru a nu depinde de o singură activitate.

„Noi putem construi interiorul șco­­li­­lor, al spitalelor și al hotelurilor. Avem toate resursele necesare“, explică omul de afaceri, care face parte și din boardul Camerei Franceze de Comerț și Indus­­trie din Ro­­mâ­­nia. Din această poziție, în trei ani, a con­­siliat peste 50 de antreprenori din București, Cluj, Timișoara și Iași, majoritatea activând în domenii precum IT, să­­nă­­tate sau resurse umane.

Businessul l-a învățat să fie rezistent, practic și să înțeleagă că-și poate reveni oricând din orice situație. „Poți să eșu­­ezi, dar este important să mergi înainte“, spune Weller, în opinia căruia cuvintele-cheie în antreprenoriat sunt adaptabilitate, flexibilitate și agilitate. „Este important să înțelegi schimbările.“

Poate că cea mai mare greșeală pe ca­­re a făcut-o până acum a fost să aibă încredere în oameni, mărturisește el. Și adaugă imediat că, pe de altă parte, fără încredere, nu poți face business. Iar în 22 de ani de antreprenoriat, „ajungi să ai parte și de dezamăgiri“.

Lecțiile antreprenorului

În afaceri, ai nevoie de cine­­va care să îți dea o direcție, fără să fie interesat de businessul tău. Și nu numai!

  • NETWorKING. Creează-ți o rețea! „Pentru mine a fost important să am o rețea de oameni alături de care să împărtășesc expe­­rien­­țe de business.“
  • COACHING. Ia-ți un coach! „Cineva care nu e interesat direct de afacerea ta, dar care îți poate da pers­­pec­­tive în ceea ce faci și față de care poți vorbi liber.“
  • ECHIPA. „Păstrează oamenii pozitivi și scapă de oamenii toxici.“
  • MULȚUMIRE. „Fii recunos­­că­­tor pentru ce ai. Respec­­tă-i pe oamenii care îți fac bine!“

FOTO: COS

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.