AP: Cambridge Analytica, firma care a furat datele a 50 de milioane de oameni, a încercat o colaborare cu PSD în 2016

Sebastian Popescu 21/03/2018 | 18:32 Ştiri
AP: Cambridge Analytica, firma care a furat datele a 50 de milioane de oameni, a încercat o colaborare cu PSD în 2016

Compania Cambridge Analytica, cea care a minat datele a 50 de milioane de utilizatori Facebook în campania prezidențială a lui Donald Trump are legături și cu PSD. Compania a încercat să angajeze un consultant politic britanic, care să îi ajute pe social-democrați în alegerile din 2016, relatează Associated Press, citat de Mediafax.

Rupert Wolfe Murray, un consultant politic din Marea Britanie, a declarat că Mark Turnbull, oficial de rang înalt din cadrul Cambridge Analytica, l-a contactat în august 2016. Acesta a prezentat un email primit de la reprezentantul companiei de analiză a datelor, prin care încerca să îl convingă să lucreze la campania parlamentară câștigată de PSD în 2016.

„Ceea ce oferim este trimiterea unei echipe de două persoane în actuala echipă de campanie (…), pentru a furniza consultanţă strategică şi asistenţă în mod activ în cursul campaniei (…), în următoarele două-trei luni”, scrie în  emailul primit de Murray.

Wolfe Murray afirmă că a refuzat oferta și motivează că nu lucrează pentru partide politice.

Încă nu este clar dacă firma Cambridge Analytica a avut vreun rol în alegerile parlamentare desfăşurate în România în decembrie 2016, câştigate de PSD cu circa 46% din voturi, mai precizează agenţia Associated Press.

Cine este Cambridge Analytica și cum a influențat campania lui Donald Trump

Firma de analiză de date Cambridge Analytica a minat și prelucrat datele din conturile de Facebook a milioane de americani și le-a folosit pentru a influența electoratul să voteze în favoarea lui Donald Trump, la alegerile prezidențiale din SUA. Informația a fost dezvăluită de o anchetă jurnalistică realizată de New York Times, The Observer și The Guardian.

Potrivit celor de la The New York Times, datele au fost colectate prin intermediul unei aplicații, numită „thisisyourdigitallife” (viața ta digitală, n.r.), creată de un profesor al Universității Cambridge, în colaborare cu Cambridge Analytica. Prin această aplicație, sute de mii de utilizatori au fost plătiți pentru a efectua teste de personalitate, în urma cărora au acceptat să colecteze datele lor pentru uz academic.

Aplicația a colectat, de asemenea, și informațiile prietenilor de pe Facebook ai celor care efectuau testele, pentru că politicile platformei sociale permit acest lucru, pentru a îmbunătăți experiența utilizatorului, dar interzic vânzarea datelor sau folosirea lor în scopuri publicitare. Acest lucru a dus la acumularea unei baze de date de zeci de milioane de oameni.