Ca la MIT. Diplome digitale pe blockchain pentru elevii de 10 din Sectorul 3 din Capitală

Andrei Dumitru 13/08/2020 | 11:18 Ştiri
Ca la MIT. Diplome digitale pe blockchain pentru elevii de 10 din Sectorul 3 din Capitală

Pandemia, dar și implicarea unor ONG-Uri, accelerează digitalizarea și în învățământul românesc. Pentru prima dată în România, 36 de elevi din Sectorul 3, care au obținut nota maximă la examenele de Bacalaureat și Evaluare Națională în sesiunea 2020, au primit diplome digitale nominale, pe sistemul blockchain. Festivitatea de premiere a avut loc online și a fost organizată de Asociația INACO – Inițiativa pentru Competitivitate, în parteneriat cu Inspectoratul școlar al Sectorului 3 și cu Primăria Sectorului 3.

Gestionarea diplomelor prin tehnologia blockchain este o practică inovativă, folosită deja de universități internaționale de prestigiu, precum MIT. Cel mai mare avantaj – elimină falsurile, dar și birocrația, permițând instituțiilor și potențialilor angajatori posibilitatea de verificare rapidă. Totodată, le permite absolvenților să aibă control asupra documentelor lor.

Diplomele digitale nominale acordate de INACO au fost realizate de către designerul Dan Gherman, pe baza datelor oferite de către ISMB – Sector 3, completate de către dr. Anca Tamaș și urcate în Blockchain de prof. univ. dr. Carmen Holotescu. Victor Holotescu, doctorand, a fost cel care a generat aplicația pe blockchain. Cei patru sunt membri ai comunității de profesioniști voluntari ai INACO.

„Toată ceremonia a fost o imensă bucurie pentru mine. M-am simțit apreciată cu adevărat de prieteni și de familie, de societate. Contează imens pentru mine, pentru colegii mei. În școală nu suntem prea obișnuiți cu aprecierea, cu lauda. Ideea diplomelor blockchain mi se pare genială și foarte utilă în același timp. O încarci pe telefon, nu mai trebuie să o validezi, o arăți direct cui vrea să o vadă, mai ales atunci când mergi în străinătate”, a mărturisit Marina Alexandra Vîlcescu, elevă la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București.

“Ideea diplomelor blockchain mi se pare genială și foarte utilă în același timp. O încarci pe telefon, nu mai trebuie să o validezi, o arăți direct cui vrea să o vadă, mai ales atunci când mergi în străinătate” – Marina Alexandra Vîlcescu.

“Copiii aceștia formidabili ne fac să privim cu încredere către viitor și am vrut să îi felicităm și să le arătăm că sunt apreciați. în același timp, am vrut să le spunem profesorilor și directorilor de școli că eforturile lor nu trec neobservate și că le suntem recunoscători pentru miile de ore de muncă și seriozitatea cu care au contribuit la reușitele elevilor. Știți deja că INACO promovează digitalizarea învățământului și tehnologiile inovative, prin urmare, cadoul nostru pentru elevi nu putea să fie decât unul care să aibă legătură cu aceste domenii. Diplomele pe blockchain vor deveni, într-un viitor cât mai apropiat, o necesitate în sistemul românesc de educație”, a spus Andreea Paul, fondatoarea INACO. Aceasta i-a și invitat de altfel pe cei de 10 să se alăture comunității INACO și să-și împărtășească poveștile lor, pasiunile și planurile lor pentru viitor pe platforma ICOTI – Inițiativa pentru Competitivitatea Tinerilor.

Program de mentorat, oferit de INACO

Totodată, tinerilor le-a fost oferită posibilitatea de a se înscrie într-un program de mentorat, unde își pot alege un mentor din rândurile membrilor INACO sau din afară. Asociația s-a angajat să le faciliteze întâlnirea cu oameni pe care absolvenții îi consideră modele sau surse de inspirație.

“Avem convingerea că în echipă valoarea unei persoane crește, așa că am venit cu ideea să îi unim pe toți cei 36 de absolvenți în cadrul grupului TINERII INACO, pentru început o comunitate on-line, unde sperăm că vor genera idei, propuneri și soluții pentru lucrurile pe care le doresc schimbate în România. Iar noi vom face tot posibilul să le promovăm inițiativele și proiectele. Le-am propus tinerilor să devină ambasadori ai meseriilor viitorului și să îi încurajeze pe cei de vârsta lor să fie deschiși, să se împrietenească cu noile tehnologii, care le vor asigura un start și un parcurs mai ușor în carieră”, a adăugat Andreea Paul.

Vorbind despre potențialul transformator al tehnologiei blockchain în mai multe sectoare de activitate, analiștii de la Gartner estimează că dezvoltarea unor aplicații ambițioase și în educație poate avea un efect disruptiv la nivelul întregului ecosistem educațional global.

Se lucrează deja la un proiect de tip Airbnb al mediului academic – Universitatea Woolf, fondată de un grup de academicieni de la Oxford și Cambridge, și care aspiră să devină prima universitate non-profit din lume fără frontiere și pe blockchain. Se va baza exclusiv pe blockchain and contracte inteligente pentru a media relația elevi-educatori.

INACO este o comunitate non-profit cu peste 60 de experți voluntari – economiști, sociologi, psihologi, antreprenori, mentori, futurologi, inovatori sociali, specialiști în digitalizare, știință și tehnică, în relații internaționale, branding, comunicare și PR, social shaper, global futurist.

Scopul transformator al INACO este să asigure acces gratuit tuturor elevilor României la educație digitală inteligentă, prin construcția de Smart Lab-uri 4.0 în toate unitățile de învățământ din ţară și instruirea profesorilor.

În contextul pandemiei cu coronavirus, INACO alături de companii private din România, a desfășurat un program de acțiuni și proiecte prin care acordă ajutor Sistemului Național de Sănătate în lupta împotriva noului Coronavirus (peste 30 de spitale din 23 de orașe au primit un pachet standard cu echipamente de protecție și biocide).