Bijuteriile care „vorbesc”: O afacere cu stil, dezvoltată de o tânără antreprenoare

Senica Micu 03/01/2020 | 12:00 Companii
Bijuteriile care „vorbesc”: O afacere cu stil, dezvoltată de o tânără antreprenoare

Când îți (re)găsești vocea într-o afacere inedită nu doar pentru piața locală, restul pare să vină de la sine. O spune gravat Ostara.

De la asigurări și parafarmaceutice, Alina Popa a decis în urmă cu mai bine de patru ani să facă o schimbare radicală și să în­ceapă să creeze bijuterii. De atunci în­coace, brandul său Ostara și-a pus amprenta într-o piață în care grosul vânzărilor vine de la comercianții de bijuterii lucrate pentru publicul de masă. De altfel, dorința antreprenoarei a fost încă de la început să se poziționeze ca un brand premium, di­fe­rit de tot ceea ce se comercializează nu doar în România, ci și în Europa. O Europă înspre care Ostara se îndreaptă acum cu un prim pas – francizarea.

Brandul din vis

„Deși vorbim de trei industrii diferite – asigurări, farma, bijuterii –, mecanismul și metodologia sunt practic la fel. Ai nevoie de contabil, de avocat, ai nevoie să cunoști legislația în domeniul respectiv, să fii conform cu tot ce presupune acest lucru“, sintetizează Alina Popa principalele puncte care se aplică în orice business.

Înainte de Ostara, antreprenoarea a avut o firmă de distribuție aparatură medicală și parafarmaceutice, după ce a condus timp de mai mulți ani o companie de asi­gu­rări. Mărturisește astăzi că experiența acumulată în cele două domenii i-a netezit drumul către noua afacere, a ajutat-o să-și definească foarte clar unde vrea să ajungă cu bijuteriile sale cu amprentă vocală.

Povestea a început în anul 2015 și a plecat de la o dorință puternică de a ieși din mediul în care se afla, de a schimba radical industria farma cu ceva „unic și original“. „Imediat după Anul Nou, la începutul anului 2015, am visat că mă striga lumea Alina Ostara, Ostara fiind Zeița Fertilității“, po­vestește ea un punct-cheie în demararea unei afaceri: alegerea brandului.

În același an, în primăvară, pentru că își dorea să ofere un cadou inedit unei persoane dragi, a avut ideea realizării unei bijuterii cu amprentă vocală, o brățară din argint cu urma vocii sale, proces care a du­rat mai mult de o lună și a costat-o în jur de 300 de euro. Atunci a conștientizat că astfel de produse nu există în România și că, de ce nu, ar putea să pună pe picioare un business în această direcție.

„Începutul nu a fost ușor. Până la găsirea unei fabrici care să realizeze bijuteriile așa cum îmi doream eu, am schimbat câteva ateliere“, mai spune antreprenoarea. In­vestiția de început a fost de circa 25.000 de euro, bani direcționați, printre altele, în partea de teste, în primele modele, în co­lecții, în site și în cheltuielile cu Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM). Între timp, valoarea totală a investițiilor a ajuns la 65.000 de euro.

„Potrivit OSIM, sunt singura din România și din Europa care face lucrul acesta. Mai există ceva similar în Canada, însă nu la nivelul gândit de mine, ci sunt doar niște înregistrări standard în genul: «Te iubesc! Mulțumesc! La revedere!». Bineînțeles că au apărut și persoane care au încercat să mă copieze în tot acest timp“, continuă Alina Popa.

Pentru comenzile online, clientul alege un model de bijuterie, selectează opțiunea de înregistrare a unui mesaj, apoi undele vocale sunt vectorizate și gravate pe su­pra­fața bijuteriei din aur sau argint. Concret, vibrația vocii persoanei care oferă un asemenea cadou este întipărită pe această bijuterie, care vine însoțită de un QR Code, mesajul putând fi ascultat cu ajutorul unei aplicații. Prețurile bijuteriilor încep de la 130 de lei și ajung la 4.500 de lei, în funcție de materialul ales (aur, argint, diamante) și de model (cercei, inele, coliere, brățări etc.).

Pasul al doilea

„În primul an, totul a fost greu: să te prezinți în piață și să spui că tu faci bijuterii cu amprentă vocală și să explici ce înseamnă acest lucru. Iar noi putem pune orice fel de mesaje pe bijuterii. De exemplu, putem pune o cerere în că­sătorie pe un inel“, explică Alina Popa, care a ajuns în 2019 la aproximativ 2.400 de clienți și la o cifră de afaceri de peste 50.000 de euro. O parte importantă din acest business – circa 40% – o repre­zintă seg­mentul corporate, prin comenzi reali­zate pentru diverse proiecte punctuale, iar 10% acoperă comenzile din străinătate. Experți din piață susțin că profitul net pentru o afacere de nișă cu bijuterii poate fi undeva între 3.000 și 5.000 de euro.

La nivelul industriei locale, vânzările de biju­terii au crescut mult în ultimii ani, printre cei mai importanți jucători din România aflându-se și Pandora, brandul cu ori­gini daneze cunoscut pentru brățările sale talisman, care a raportat în 2018 o cifră de afaceri de 22,8 milioane de euro, conform datelor Ministerului Finanțelor Publice. În afară de Pandora, pe segmentul premium al pieței de bijuterii mai sunt prezente nume precum B&B Collection sau Sevda, dar și ju­cători mai mici, cum ar fi Bijuteria Safir sau Diamag Online.

Potrivit informațiilor publicate de RisCo, din moment ce ofertele și modelele de biju­terii sunt foarte variate, există o com­petiție acerbă când vine vorba de vânzarea acestora. „Astfel, magazinele de bijuterii trebuie să investească mult în marke­ting și în reclamă, să aducă noutăți în materie de design, să creeze oferte perso­nalizate“, mai reiese din informațiile RisCo. „Anual, Pandora investește zeci de mii de euro în promovare, inclusiv în evenimente care marchează lansări de colecții, cu mo­dele adresate exclusiv femeilor“, nuan­țează reprezentanții companiei Pandora România.

Mizând (și) pe atuul unicității, Alina Popa se pregătește să ducă Ostara peste granițe, în 2020. „Sunt deja în discuții pentru a vinde o franciză în Scoția și una în Elveția. De asemenea, tatonez piața din Marea Britanie, primul pas fiind cu un lanț de hoteluri de acolo“, detaliază antreprenoarea. Mai departe, pasul din Europa va fi urmat de un altul, în America, posibil chiar în toamna lui 2020. „Și nu ar strica o franciză în Dubai. Merg înainte, nu vreau să dau niciun pas înapoi“, spune Alina Popa despre un plan ambițios care ar urma să-i tripleze afacerea până la finalul anului 2020.

Global

Ce schimbări s-au produs în 2019 pentru aur, unul din cele mai comercializate metale prețioase din lume.

  • Consum. La nivel mondial, în 2019 a fost estimat un consum de 4.370 de tone de aur, cea mai mare cantitate de după 2015, în timp ce prețul mediu a fost prognozat la 1.310 dolari uncia, în creștere ușoară față de anul anterior, potrivit experților de la firma de con­sultanță Metals Focus.
  • Scădere. Creșterile consumului în India și în China, primele două mari piețe, cu 7% respectiv 3%, conform acelorași experți, au compensat scă­derea din Orientul Mijlociu.
  • Oficial. Pentru achizițiile de aur din sectorul oficial, Metals Focus a previ­zionat scăderi de circa 9%, ajungând
  • la 600 de tone în 2019.
  • Producție. Pe de altă parte, oferta mondială de aur a crescut ușor în 2019, până la 4.707 tone, pe fondul unei producții ridicate.
Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.