Băuturi noi pe bază de canabis, perfect legale. Ce companii mari vor intra cu acest produs pe piață

Mimi Noel 05/12/2018 | 17:21 Global
Băuturi noi pe bază de canabis, perfect legale. Ce companii mari vor intra cu acest produs pe piață

Pe lista de cumpărături de anul viitor, unii dintre noi ar putea pune și niște nume necunoscute azi. Băuturi noi pe bază de canabis, perfect legale. O nouă industrie la orizont, în mod cert de câteva miliarde de dolari, spun analiștii.

Acest articol a apărut în numărul 54 (3 – 16 decembrie) al revistei NewMoney

Octombrie 2017. Brian Athaide se afla la biroul său din Grimsby (Ontario, Ca­na­da) când a aflat că producătorul bran­dului de bere Corona, Constellation Brands Inc., a investit masiv în Canopy Growth Corp., într-o tranzacție care a ridicat valoarea celei din urmă până spre două miliarde de dolari ame­ri­cani. Athaide, fost CEO al companiei de vin și bere Andrew Peller Ltd., și-a dat brusc seama că nu lucrează pentru businessul care trebuie. „Telefonul a în­ceput să sune, mai multe companii simi­lare Canopy dorind să intre în tranzacții de același fel“, își amintește Athaide. „Și cine ar vrea să lucreze într-o industrie în declin? Vrei să fii acolo unde e creș­te­rea, nu?“, spune tot el.

Evident că Athaide a ales noua industrie, dar cu un potențial fantastic, după cum arată cercetările de piață. Acum este CEO al Green Organic Dutchman Holdings Ltd., o companie din Mississauga (Ontario) care are în plan să pro­ducă băuturi pe bază de canabis cultivat în propriile sere (deține două facili­tăți deja în Quebec și în Hamilton, n.r.). Chiar dacă produsele celor de la Green Organic nu au ieșit încă la raft, va­loarea companiei a sărit de 750 de mili­oane de dolari americani. Succesul se da­torează interesului tot mai mare pe care industria tradițională de băuturi ne­al­coolice o acordă licorilor pe bază de canabis, mai ales în contextul unor legi tot mai permisive față de acestea.

150 DE MILIARDE DE DOLARI. Pentru 2019, analiștii anticipează o adâncire a acestui curent. În octombrie, Canada a le­galizat mai multe forme de canabis (de uz recreațional), iar produsele comestibile, inclusiv băuturi pe bază de canabis, vor ajunge în comerț în următoarele 11 luni. Perspectiva economică, dublată de re­laxa­rea restricțiilor impuse consumului de marijuana în unele state americane, în Marea Britanie și în alte țări, a atras deja spre noua industrie nume mari din indus­tria tradițională a băuturilor nealcoolice.

De pildă, Constellation și-a mărit inves­tiția în Canopy de la 200 de milioane la 3,8 miliarde de dolari americani. Molson

Coors Brewing Co. a lansat un joint-venture cu Gatineau, pentru a vinde băuturi nealcoolice pe bază de canabis. Coca-Cola a anunțat și ea că este interesată de bău­turile infuzate cu CBD (canabidiol, com­pus non-psihoactiv din marijuana care ameliorează durerea fără să dea o stare de euforie însă). Deocamdată însă, gigantul băuturilor răcoritoare nu are pla­nuri imediate să intre pe această piață.

Recent, Lagunitas, subsidiara de bere din California a Heineken NV, a început să vândă o apă minerală carbogazoasă infuzată cu canabis chiar în California, iar startup-ul australian Cannabis Co. a pus pe piață deja Down Under, un gin pe bază de cânepă. Investițiile sunt parte dintr-un efort de a exploata ceea ce analiștii de la Roth Capital Partners LLC estimează a fi o piață legală a plantelor de tip canabis de 150 miliarde de dolari.

PROVOCĂRI. Toate aceste inițiative de busi­ness promit să ducă la apariția unor game de băuturi cu totul noi – diverse tipuri de cocktailuri, băuturi energizante pentru sportivi sau ceaiuri soporifice pe bază de canabis.

Provoca­rea este ca producătorii să dezvolte și reci­piente mai bune pentru noile băuturi, pentru că multe dintre cele existente mo­di­­fică sau chiar ascund cu totul aromele speciale pe care acestea le vor avea, crede executivul Bruce Linton de la Canopy.

O altă problemă: diferitele tulpini de canabis produc reacții diverse de la un consumator la altul, chiar la cei obișnuiți cu consumul de astfel de substanțe. Noile poțiuni se absorb mai greu decât alcoolul deoarece substanțele active extrase din canabis sunt solubile în grăsime și nu în apă. După ce mai bea un rând, un consumator al unei băuturi noi pe bază de canabis se trezește că e deja intoxicat.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
← Close