Baidu își înmulțește neuronii artificiali

Mimi Noel 14/04/2017 | 13:16 Global
Baidu își înmulțește neuronii artificiali

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Echipa de 1.300 de programatori ai Baidu, una dintre cele mai mari companii internet din lume, lucrează în pre­zent la programe care vor schimba fața multor servicii și produse, așa cum le știm astăzi, de la traduceri până la mo­­dul de a comanda mâncare sau de a conduce mașina.

6 decembrie 2016. Mii de traducători strânși în mai multe clădiri de birouri îm­­prăș­­tiate în diverse colțuri ale Chinei erau cufundați în tot felul de documente – scrisori, broșuri, manuale tehnice – scri­­­­­­se în mai multe limbi, chinuindu-se să transpună totul în chineză. Acest maraton de 15 ore pe zi a durat timp de o lună. Cei care au li­­vrat materialele cu pricina au primit ver­­siuni în mandarină la un preț de ni­­mic. Baidu, compania de internet care organizează acest gen de traduceri colec­­ti­­ve, a obținut însă ceva mult mai valoros decât un chilipir: mili­oa­nele de perechi de cu­­vinte din engleză și mandarină pe care le va învăța motorul de traducere dez­­voltat de compania cu sediul în Beijing.

China are o proastă reputație în materie de produse contrafăcute, fie că es­­te vorba de genți de lux sau startup-uri internet. Totuși, chinezii au în­țeles un lucru important: când este vorba de inte­ligență artificială (IA), imitațiile ieftine nu-și au rostul, mai ales atunci când ai drept con­curență companii precum Alphabet, Facebook, IBM sau Microsoft. În februarie, Comisia pentru Dezvoltare Națională și Reformă a desemnat Baidu, considerat un fel de Google al Chinei, să coordoneze noul laborator de IA.

Din cele aproape 3 miliarde de dolari pe care Baidu le-a cheltuit pe cercetare și dezvoltare în ultimii doi ani și jumătate, cea mai mare parte au fost alocate Inte­li­genței artificiale, potrivit lui Robin Li, cofondator și CEO al Baidu. Nu interesul național este însă principala motivație pentru Li: afacerea Baidu a scăzut cu 6% anul trecut, față de o creș­­­tere medie de 30% în anii anteriori. Businessul motorului de căutare, care a contribuit la vânzări de peste 10 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat pe 31 decembrie, este ame­nințat serios de rivalii locali. Un raport din septembrie realizat de eMarketer nota că grupul Alibaba a depășit Baidu și va fi noul lider al pieței chineze de publi­citate online.

INTERNETUL A MURIT! IA pare să fie che­­ia pentru o companie înființată acum 17 ani ale cărei încercări de a-și diversifica afacerea au generat rezultate amestecate. Numărul vizitatorilor zilnici pe site-ul său de achiziții Nuomi a scăzut cu aproape 60% în ultimele 12 luni. Waimai, serviciul online de livrare de mâncare, a căzut pe locul al treilea pe segmentul său, potrivit analistului Natalie Wu de la China International Capital Corp. Iar furnizorul de conținut video iQiyi.com – un soi de Netflix chinezesc – este extrem de popular, dar are nevoie de 1,7 miliarde de dolari pen­­tru a crea permanent con­ți­nut, esti­mează analistul Ella Ji de la China Renaissance Securities. Toate aceste eforturi ezitante fac și mai important demersul de a dezvolta divizia de IA. „Epoca internetului mobil a luat sfârșit“, spu­ne Li într-un interviu din 10 martie. „Intențio­năm să investim puternic în IA, cred că de acest gen de tehnologie vor be­­neficia foarte mulți oameni și va transforma industrii întregi“, a adăugat aceas­­ta.

În ianuarie, compania și-a luat director operațional pe Qi Lu, fost director executiv la Microsoft, pentru a remodela între­gul business în jurul acestor noi tehnologii – deep learning, realitate augmen­tată, recunoaștere de imagini.

Echipa de 1.300 de cercetători specia­li­­zați în IA îm­prăș­tiată în mai multe labora­toare de cer­cetare din China și SUA se va mări cu alte câ­teva sute anul acesta.

În mai 2014, când centrul din Sunnyvale a fost inaugurat, Andrew Ng, absolvent de Stanford, coordonatorul activită­ții științifice, a decis să înceapă cerce­tarea cu recunoaș­terea vocală. Până la jumătatea lui 2015, o echipă de 50 de per­­soane a conceput un software capabil să descifreze o mare parte din engleza vorbită. În loc să descompună fra­zele în cuvinte, programul analizează calupuri mari de limbaj și apoi extra­po­lează mo­de­le. Pentru că ține cont de context pentru idenfiticarea sensului, sistemul poate transcrie vorbirea mai pre­cis comparativ cu motoarele de traducere care se ba­zează pe dicționa­rele fone­ti­ce, explică Ng.

Shiqi Zhao, directorul departamentului de procesare a limbilor naturale din ca­drul Baidu, își amintește că dispunea de două milioane de perechi de cuvinte en­gleză-mandarină cu care jongla când fă­cea traduceri online. Baidu dispune de 100 de milioane de perechi de cuvinte. Este însă puțin față de Alphabet, care jon­glează cu 500 de milioane de perechi, potrivit revistei Science.

TRADUCERI COLECTIVE. Pentru a recupera di­­fe­­ren­­ța, Baidu a recurs la o tactică de tip vechi: să pună cât mai mulți oameni să lucreze. Compania lucrează cu foarte mulți translatori și organizează în mod regulat maratoane de traduceri cum a fost cel din decembrie. Clienții primesc premii sub formă de telefoane inteligente sau purificatoare de apă. Informațiile culese măresc performanța motorului de traducere al Baidu, dar și dezvoltarea teh­­nologiei „Deep Speech“, care duce re­cu­noașterea vocală la un alt nivel.

TalkType, o aplicație care con­­ver­­­tește vorbirea în text creată de echipa de la Sunnyvale, a fost lansată în versiunea co­mer­cială în 2016.

Portofoliul Baidu îi permite să aibă acces la cea mai mare și mai detaliată bază de date despre consum, pro­dusă vreo­dată în China, ceea ce ar trebui, cel puțin teoretic, să îi confere un avans în materie de dezvoltare de produse și ser­vicii echipate cu IA. Cu ajutorul Nuomi și Waimai, compania știe ce se mă­nâncă și ce se bea într-o gospodărie din China, în timp ce Ctrip.com, a do­­ua agenție de turism online din lume, dă informații cu privire la destinațiile preferate de călă­torie. „Este greșit să consideri IA un produs, de fapt IA potențează produse“, explică analistul Chi Tshang din cadrul HSBC Holding.

Noile produse echipate cu IA nu contribuie prea mult la rezultatele financiare ale Baidu. Deocamdată. Dar expertiza, pe care compania și-o formează în zo­­na teh­no­logiilor de IA, o poate propulsa în seg­men­­te de produse și servicii unde este deja prezentă sau o poate ajuta să intre în unele noi. „Este momentul în care se fac pariurile“, apreciază Zhang Ya-Qin, pre­­șe­dintele Baidu, companie cu o capitalizare de 60 de miliarde de dolari.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Schimbare de paradigmă” color=”juicy_pink”][vc_column_text]IA va lua locul Big Data devenind noua vedetă a tehnologiei. Potrivit Forbes, 62% dintre companii vor folosi tehnologii IA până în 2018.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • ESTIMĂRI. IA atrage un număr-record de fonduri de risc care finanțează cercetarea tehnologică. Forrester Research anticipează o creștere de peste 300% a investițiilor în IA în 2017, comparativ cu 2016. Piața tehnologiilor IA va crește de la 8 miliarde de dolari (2016) la peste 47 de miliarde de dolari până în 2020, potrivit IDC.
  • CONCEPTE. „Înțelegerea contextuală“ este una dintre zonele care vor atrage noi investiții.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


Articol preluat din BloombergBusinessweek

adaptare de Mimi Noel; cu contribuția lui David Ramli și Alex Webb

FOTO: Robin Li, CEO Baidu Sursa foto: Guliver / Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.