Avionul suspect care a survolat Ungaria, Serbia, România şi Bulgaria, abandonat în mod misterios

Elena Marinescu 09/06/2022 | 17:51 Ştiri
Avionul suspect care a survolat Ungaria, Serbia, România şi Bulgaria, abandonat în mod misterios

Un avion bimotor de mici dmensiuni de tip Beechcraft – care a survolat din Ungaria, Serbia şi România până în Bulgaria – a aterizat pe o pistă nefolosită a Aeroportului din Tărgovişte, situat în apropiere de satul Buhovţi, între Tărgovişte şi Şumen.

Este vorba despre un aeroport civil pe care nu au mai aterizat avioane cvile de zeci de ani, iar romi îl închiriază vara pentru a usca pe el ierburi şi flori de tei, potrivit site-ului bulgar OFFNews, citat de site-ul Novinite.

Anchetă de amploare la Sofia

Procuratura din Tărgovişte va desfăşura acţiuni în vederea clarificării unui dosar privind abandonarea avionului pe acest vechi aeroport din satul Buhovţi, a anunţat o purtătoare de cuvânt a Procuraturii de pe lângă Curtea de Apel din Varna, Ivana Mileva.

Documentele judiciare în baza căruia s-a deschis dosarul au la bază Articolul 341b al Codului Penal, care prevede că ”cine confiscă ilegal o aeronavă la sol sau în zbor ori o ambarcaţiune pe mare sau pe căi navigabile ale Republicii Bulgaria sau în ape internaţionale ori pe o platformă staţionară situată la litoralul continental sau preia contrlul asupra unor astfel de fonduri este pedepsit cu până la zece ani de închsoare”, potrivit site-ului.

O inspecţie urmează să aibă loc şi să se strângă date despre deplasarea aeronavei pe o rută internaţională, precizează Procuratura de pe lângă Curtea de Apel din varna.

Avionul a fost găsit joi, în timpul căutării unor locuri în care ar fi putut ateriza, în regiunea Tărgovişte, în legătură cu un caz anunţat de către Ministerul bulgar al Apărării în care, la 8 iunie, un avion de mici dmensiuni a intrat în spaţiul aerian bulgar.

Autorităţile bulgare au găsit avionul la scurt timp după aterizare. Aeronava avea încă motorul cald, fiind abandonată, fără echipaj.

Potrivit ministrului Apărării de la Sofia, nu exista nicio amenințare la adresa unei ţinte civile sau comerciale, dar există întrebarea câte persoane au fost la bordul acestui avion, unde s-au dus şi dacă au fost ajutați de la sol. Bulgarii vor să stabilească şi ruta aparatului, care a intrat în țară zburând la mică altitudine.

Anchetă în curs şi în Ungaria

Potrivit informaţiilor disponibile până în prezent, avionul a decolat din Ungaria şi a survolat Serbia şi România – fără un plan de zbor aprobat. Potrivit sursei citate de News.ro, o anchetă este în curs şi în Ungaria.

Citeşte şi: VIDEO. Două avioane militare au survolat oraşul Drobeta Turnu Severin la altitudine mică pentru a escorta o altă aeronavă

Avionul respectiv nu a decolat de pe Aeroportul Internaţional din Debrecen, ci din zona aeroportului, a declarat portalului Dehir.hu directorul aeroportului, Janos Vajda. Avionul a decolar de la Hajduszoboszlo, de pe un aeroport Aero Club, un operator de cluburi sportive, a declarat presei directorul clubului, Istvan Juhos. Potrivit lui Juhos, un avion care venea din Lituania, a aterizat la Hajduszoboszlo – fără permisiune.

Avionul a fost găsit abandonat, acoperit cu cartoane

Mai multe persoane au ieşit din avion, s-au plimbat în jurul acestuia şi probabil l-au realimentat din containere pe care le-au avut cu ele în cabină. Apoi au urcat la loc în avion. Poliţia a fost chemată să încerce să împiedice avionul să decoleze – însă a eşuat să-l oprească. Avionul a decolat la 10-15 minute după aterizare.

Opt minute mai târziu, avionul a fost interceptat de către Forţe aeriene ungare, cu avioane de tip Gripen. Avionul de mici dimensiuni, înregistrat în Lituania, nu a răspuns nici prin radio şi nici unor semnale vizuale. Avionul a intrat – cu transponderele oprite -, la ora 17.49, în spaţiul aerian al României.

La Tărgovişte, în Bulgaria, avionul a fost găsit abandonat, acoperit cu cartoane. Autoritățile de la Sofia au confirmat oficial abia joi dimineață că aeronava Beechcraft a aterizat în această țară.

Expert în aviaţie: Este un test NATO sau provocarea Rusiei

„În convenția de la Chicago la articolul 3 bis scrie că nu este recomandată descrierea focului asupra aeronavelor civile. La noi există niște proceduri la nivel NATO, la nivel european privind aeronave care devin infractoare la regimul de zbor. Şi pe timp de pace există aceste proceduri, nu numai în această situaţie de încordare în care ţările membre NATO au luat măsuri mai speciale.

Prima ipoteză este că partenerul nostru strategic sau NATO au verificat capacitatea de intervenție a forțelor destinate misiunilor de poliţie aeriană în spatiile aeriene ale țărilor respective. Aeronava Beechcraft este o aeronavă care se comportă foarte bine în zborul la joasă înălţime.

A doua ipoteză este că s-a dorit ca la un nivel în spaţiul aerian necontrolat adică la sub 3.000 de metri să se creeze o atmosferă şi o preocupare care să permită ca la peste 15.000 de metri o aeronavă specială să se deplaseze în Serbia.

Putea să fi fost o diversiune care să distragă forţele destinate controlării spaţiilor aeriene ale țărilor pe o anumită zonă, înălțime şi desfășurare de evenimente”, a explicat la Antena 3 Sorin Stoicescu, expert în aviaţie.