Avionul F-35, arma secretă a aviației SUA ori o greșeală de un trilion de dolari?

NewMoney 09/05/2017 | 13:28 Global
Avionul F-35, arma secretă a aviației SUA ori o greșeală de un trilion de dolari?

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Trump a criticat costul avionului american de război al viitorului, dar ceea ce nu recunoaște e că acesta ar putea fi atacat cibernetic, lăsând soldații expuși.

Un avion F-35B Lightning II cu botul ascuțit turează zgmotos motorul pe pista de la baza aeriană a Marinei, Patuxent River, din sudul statului Maryland. Dintr-odată, avionul se pune în mișcare și nu sprin­tează nici 100 de metri până să decoleze brusc, înălțân­­du-se pe cerul senin de sfârșit de iarnă de deasupra Golfului Chesapeake. După o vreme, se întoarce în v­­it­­eză, încetinește până planează deasupra pistei ca un elicopter, apoi aterizează vertical pe ciment, cu un ricoșeu ușor.

Un pilot de test al Marinei SUA se află la panoul de comandă. Dacă ar face parte din Forțele Aeriene sau Navale, ar folosi o versiune a mult aș­­tep­­tatului nou avion de luptă al armatei care nu are această capacitate de a decola și ateriza atât de ra­­pid – deși ar avea alte funcții specifice. Acesta este mo­­tivul pentru care generalul-locotenent al forțelor aeriene Christopher Bogdan, care supra­­veghează achiziția aeronavei F-35, a adus trei machete de plastic ale avionului de luptă la o întâlnire din decembrie 2016 cu Donald Trump, la reședința lui din Florida.

Citiți și: Culisele unui război: Navalnîi contra Putin

Bogdan lucrează cu Lockheed Martin Corporation, producătorul avionului și cel mai mare contractor al Ministerului Apărării, din 2012. Cu nouă zile înainte de întâlnirea lor, Trump declarase pe Twitter că programul lui Bogdan „a scăpat de sub control“, așa că generalul cu trei stele se aștepta să fie pus la punct. Nu a anticipat însă entuziasmul lui Trump de a-i demonstra propriile cunoștințe des­­pre aviație, vor­bin­du-i cu mândrie despre Boeingul lui 757.

Bogdan i-a explicat sistemul de senzori avansat și tehnologia antidetectare ale modelului F-35. Trump l-a ascultat politicos, dar a doua zi intra din nou pe Twitter, pentru a se plânge de „costul și supracostu­­rile uriașe“ ale avionului. Spre surprinderea constan­­tă a lui Bogdan, în zilele dinaintea inaugurării, Trump l-a sunat de două ori pe general la biroul aces­­­­tuia dintr-o anexă austeră a Pentagonului. Do­­rea să discute despre afirmațiile pe care le auzise des­­pre F-35, acuzat că nu se ridică la înălțimea avi­­oa­­nelor de luptă curente. Bogdan s-a grăbit să-l îl asigure că erau „mituri“ sau „informații vechi“, ca­­re nu meritau a fi crezute.

Citiți și: Drumul scăpării: poveste din coridorul morții

Pe 30 ianuarie, în a zecea zi a președinției lui, Trump a schimbat complet tonul. Și-a asumat reducerea cu 600 de milioane de dolari a prețului celui mai recent lot de 90 de avioane de luptă și le-a spus reporterilor că F-35 e „un avion minunat“.

În realitate, datorită negocierilor lui Bogdan cu Lockheed, prețurile aveau să scadă cu sau fără in­­ter­­venția lui Trump. Iar avionul, indiferent de redu­­ceri, tot urmează să devină cea mai costisitoare achi­­­­ziție militară din istoria Statelor Unite. Mulțu­­mi­­rea de sine a lui Trump are ca scop distragerea aten­­ției de la problema mai importantă a avionului de luptă: performanțele sale. În timp ce poziția oficială a Pentagonului este că, după ani de dificultăți, F-35 atinge așteptări înalte, scepticii – atât din afara, cât și din interiorul armatei – afirmă că se dovedește a fi o greșeală care durează de douăzeci de ani și cos­­tă un trilion de dolari.

Avionul 3 în 1. Ambiția de a crea versiunea aeronavei F-35 pe ca­­re am urmărit-o pe pista de la Patuxent River – una care poate realiza decolări rapide și aterizări verticale – a condus la inițierea dezvoltării avionului de luptă în anii ’80. Agenția pentru cer­cetări avansate de apărare (Darpa), departamentul pentru tehnologie al Pentagonului, a început să lucreze, la cererea marinei, la o versiune îmbunătățită a lui Harrier, un avi­­on cu aterizare verticală conceput de britanici și predispus la prăbușire. Conform unei istorii a avionului F-35 oferite de Pentagon, Darpa a căutat discret ajutor de la o filială pentru cercetare și dezvol­­ta­­re a Lockheed Martin, cunoscută ca Skunk Works. Până la începutul anilor ’90, colabora­rea Darpa-Skunk Works produsese concepte preliminare, iar marina a început să pună presiune pe Congres pentru a obține finan­țare. Forțele Ae­­ri­­ene și Navale au insistat că și ele aveau nevoie de avioane supersonice ne­detectabile care să în­locuiască modelele învechite de pe vremea Războiului Rece. În ur­­ma acestor revendicări s-a născut un consens conform căruia singurul mod de a-și putea permite avi­­oane de luptă de ulti­mă generație este de a construi un model de ba­­ză care să poată fi adaptat pentru fiecare sector al armatei.

FOTO: Guliver / Getty Images

 

În 2001, Pentagonul a declarat Lockheed câștigătorul unei com­­pe­­tiții împotriva companiei Boeing pentru oportunitatea de a construi F-35. La acea dată, contractul avea o valoare estimată la 200 de miliarde de dolari pe parcursul a două decenii. Pe lângă avionul cu ate­­­­rizare verticală F-35B pentru marină, Lockheed a fost de acord să producă F-35A pentru Forțele Aeriene, cu decolare și aterizare convenționale, și F-35C pentru Forțele Navale, conceput pentru transportatoarele de aeronave, cu aripi mai mari, pliabile și tren de aterizare mai rezistent.

Proporția caracteristicilor comune celor trei versiuni de F-35 s-a dovedit a nu fi de 70%, cum se anticipase, ci de numai 25%, astfel că econo­miile sperate nu s-au materia­­lizat niciodată. A rezultat un ciclu de reproiectări conti­­nu­­e, care au condus la supracosturi de miliarde de dolari și la întârzieri de ani de zile.

Începând din 2007, Pentagonul a acceptat livrarea a zeci de avioane, chiar dacă Lockheed continua să facă schimbări de design și să corecteze deficiențe. Armata „nu a respectat o regulă veche – tes­tează înainte să cumperi“, spune Michael Sullivan, din cadrul departamentului de audit al Congresului.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close