Asaltul Big Mac sau cum să seduci Generația Y

Mimi Noel 17/02/2017 | 14:03 Global
Asaltul Big Mac sau cum să seduci Generația Y

Un sondaj făcut în 2015 de McDonalds arăta că doar 20% dintre mileniali (tineri născuți între 1980 și 1995) au gustat vreodată un Big Mac, legendarul sandwich lansat în 1967 de Jim Delligatti. Este motivul pentru care lanț­­ul american a decis o mutare re­­vo­­lu­­țio­nară: a introdus două noi variante de Big Mac Mac Jr. și Grand Mac cu care speră să exploateze filonul nostalgic al acestei generații.

Când împlinești 50 de ani, începe să se cam vadă. McDonald’s nu face excepție. Rețeta secretă folosită la chifla cu susan și sosul care asezonează legendarul Big Mac nu mai pot ascunde faptul că cel mai mare lanț de restaurante fast-food din lume încă folosește chiftele conge­late. Astăzi, chiar și cei care frecven­tea­ză locațiile fast-food caută burgeri mai gus­­toși din carne proaspătă și cu topping-uri mai variate. Un sondaj intern reali­zat de McDonald’s anul trecut arăta că doar 20% dintre mileniali (sau Gene­ra­ția Y) au gustat vreodată un Big Mac. Motiv pentru care McDonald’s și-a dat seama că s-a copt momentul pentru o schimbare.

Pe 18 ianuarie, compania a scos în lu­­me, în ediție limitată, două noi sortimente de Big Mac – Mac Jr. și Grand Mac, care-i vor ține companie clasicului deja Big Mac. Ce diferă este doar mări­mea: Mac Jr. este un sandwich mediu, are o singură chiftea și mai puține calorii (460) comparativ cu sandwich-ul tur­cesc de la Panera Bread, spre exemplu. În schimb, Grand Mac este o monstruo­zi­tate de 860 de calorii și este de aștep­tat să fie comandat de cei îngrozitor de înfo­me­tați sau de cei care nu se jenează să arate cât pot mânca.

„Este o idee bună întrucât cei care vin să mănânce la McDonald’s spun me­­reu că vor mai multe opțiuni, mai ales în materie de dimensiuni ale por­ții­lor“, cre­­de Bonnie Riggs, analist al industriei. În condițiile în care este de așteptat ca tra­­ficul să rămână același, McDonald’s se vede nevoit să le sufle competitorilor cli­­enții pentru a-și asi­gu­ra creșterea. Ce încearcă McDonald’s să facă este să du­bleze cantitatea din une­le sortimente cla­­­­sice pe care le are în meniu în loc să în­­cerce să atragă oamenii în restaurante­­le sale cu produse sută la sută noi. „Dacă va funcționa, va avea un impact major asupra viitoarelor campanii pe care McDonald’s le va încerca pe viitor“, mai spu­­­­ne Riggs.

Spre deosebire de alte lanțuri, precum Taco Bell, care vindea Doritos Locos Taco de un miliard de dolari în 2012, în pri­mul an al lansării pe piață, McDo­nald’s a făcut eforturi mari pentru a atrage oamenii cu produsele sale nou-lansate. Bur­gerii aduc 20% din vânzările lanțului, dar au trecut decenii de când nu au mai adus nimic cu adevărat nou în acest sortiment. În 2013, compania și-a retras sandwich-ul Angus din meniu, pentru că oamenii nu erau deloc dis­puși să plă­tească cinci dolari pentru el, când puteau să cumpere cu aceiași bani o frip­tură de vită adevărată. La fel au fost re­­trase și sandwich-urile înveli­te în lipie, introduse tocmai pentru a atrage clienți mai tineri. Cel mai recent pariu câștigat de McDo­nald’s, pe lângă micul dejun întins pe toată ziua introdus în 2015, a fost să pre­lungească intervalul în care cei care vin să mănânce seara pot comanda un Egg McMuffin, un sandwich lansat în 1971.

„Când oamenii merg la un anumit restaurant fast-food, caută produsele pe ca­­re știu că le găsesc doar acolo“, ex­pli­că Riggs. Este valabil și pentru McDonald’s: când oamenii văd arcadele aurii, sali­­vează deja cu gândul la burgerii și cartofii prăjiți în care brandul american este specializat.

JUMĂTATE DE SECOL. Revitalizarea Big Mac-ului a durat un an de zile și s-a produs la doar câteva luni după moartea, la 98 de ani, a inventatorului său, în 1967, francizorul din Pennsylvania Jim Delligatti. Înainte să trimită noile instrucțiuni către cele 14.300 de restaurante din SUA, compania testează încă diverse dimensiuni ale porțiilor și aromelor, spune Mike Haracz, chef-ul care coordonează întrea­­ga schimbare. Pentru ca un Big Mac să aibă același gust în Maine și în New Mexico, compania-mamă s-a asigurat de-a lungul timpului ca toți francizații să pri­­mească prin poștă instrucțiuni precise în cazul fiecărui produs nou.

De data aceasta, McDonald’s a făcut un parteneriat cu compania Inkling pentru a dezvolta un tutorial video dispo­ni­bil și pe dispozitive mobile pentru bucă­tari, care au astfel acces la informații în timp real, spune Matt MacInnis, CEO al Inkling.

Chiar și așa, va fi dificil pentru McDo­nald’s să-i ademenească pe tineri schimbând ceva care nu s-a dovedit a fi pentru ei prea apetisant până acum. Milenialii preferă burgeri mai sănătoși, precum cei pe care îi găsesc la In-N-Out sau Shake Shack. McDonald’s abia acum testează carnea proaspătă. Anul trecut, a renunțat la aditivii și conservanții pe care îi punea în produsele oferite la mi­cul dejun și  în bucățile de carne de pui (Chicken Nug­gets). Nu este însă suficient pentru a-și asigura pe viitor clientela – miliarde de consumatori în toată lumea.

Din fericire pentru compania ameri­cană, Generația Y este sedusă de altce­­va: poveștile cu iz nostalgic. O campa­­nie pu­bli­citară recentă înfățișa copii din anii ’70 alături de copii din tim­purile noastre.

Dacă McDo­nald’s reu­șește să capitali­zeze acest filon nostalgic în noua campanie pe care se pre­gătește să o lanseze în februarie pentru noile sor­timente de Big Mac, poate că va reuși să-i convingă pe mileniali să încerce sandwich-ul sărat, megacaloric, dar iconic pe care-l devo­­rau cu nesaț părinții lor.

 


Articol preluat din BloombergBusinessweek

de Claire Suddath; adaptare de Mimi Noel

FOTO: Guliver / Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.