Tânăra care gestionează softurile de rezervare ale celor mai faimoase hoteluri din România
Va reuși o tânără de 35 de ani să schimbe industria hotelieră din România în următorii ani? Dincolo de exercițiul retoric, Juvo Hospitality a trecut deja granițele și a atras atenția mai multor investitori internaționali.
Acest articol a apărut în numărul 58 (4– 17 februarie 2019) al revistei NewMoney
În business este ca în sport: dacă nu perseverezi, nu vei reuși niciodată să construiești ceva măreț. E o analogie care a urmărit-o pe Amalia Ștefan încă din primul an de facultate, când, nou-venită în București, a decis că trebuie să-și găsească un job, dar și că nu va rămâne la infinit blocată în postura de angajat.
Primul său loc de muncă a fost într-o agenție de turism, experiența acumulată acolo oferindu-i o nouă perspectivă asupra traseului profesional pe care își dorea să îl urmeze. A continuat cu o multinațională din Cehia (Invia), cu portalul Booking.com, dar și cu cel mai mare retailer din .ro, eMAG. Și de fiecare dată a combinat două dintre marile sale pasiuni, turismul și tehnologia. Astfel a ajuns să identifice o nevoie a industriei ospitalității, pe care a concretizat-o prin Juvo Hospitality, un software de gestiune hotelieră dezvoltat împreună cu grupul american Vertical Booking, printr-o investiție inițială de aproximativ 500.000 de euro.
NEVOIA DIN PIAȚĂ. Juvo („ajutor“, în limba latină) îi ajută pe hotelierii din România nu doar să își promoveze afacerea la nivel global, dar și să își automatizeze gestiunea operaţiunilor interne. Mai mult, aceștia au acces instant la statusul rezervărilor și le pot oferi clienților din întreaga lume servicii personalizate și informații în timp real.
„Eu nu am fost hotelier, în schimb am văzut multe sisteme de gestiune care mi s-au părut foarte încurcate. Mi-am dat seama că piața are nevoie de un soft care să fie atât de ușor, încât oricine să-l înțeleagă din prima zi. Și l-am construit pe înțelesul tuturor. Acolo poți să facturezi, să scoți chitanțe, să introduci rezervări etc.“, detaliază Amalia Ștefan.
Fostă sportivă de performanță, de mai multe ori vicecampioană europeană la arte marțiale, Amalia Ștefan aplică astăzi în propriul business toate lecțiile învățate în cei 14 ani de sport. „Sportul te disciplinează. Ai momente când ești la pământ și trebuie să te ridici. La fel se întâmplă în business. Sunt contracte pe care le negociezi două-trei luni și nu îți ies, dar se reîntorc peste șase luni. Important e să perseverezi. Cred că perseverența este superputerea mea“, spune antreprenoarea
În România, Juvo are în momentul de față peste 20 de clienți, cu un volum al afacerilor de aproximativ 600.000 de euro. „Din acest volum, comisionul nostru este de 4%. Iar la nivel internațional, cifra de afaceri pe tot grupul este de circa două milioane de euro“, spune antreprenoarea. Firma din România este asociată cu Travel Book din Marea Britanie, o companie aflată de 22 de ani în piață, de la care a preluat partea de CRS (Central Reservation System), o soluție software pentru gestionarea legăturilor cu parteneri precum Xpedia sau Booking.com. Cu alte cuvinte, totul poate fi făcut dintr-un singur loc, cu un singur click. Astfel, pot fi urmărite foarte ușor rapoartele, cât s-a vândut pe fiecare partener în parte, fără să mai fie nevoie de agende și notițe suplimentare. Practic, totul funcționează ca la carte, dar în online.
POTENȚIAL DE BUSINESS. În faza sa actuală, softul Juvo este folosit mai ales în străinătate – fiind disponibil deja în țări precum Tanzania, Germania sau Anglia. Pe plan local, dacă e să ne raportăm la numărul unităților de cazare înregistrate – peste 7.000 de hoteluri care au de la 50 de camere în sus –, potențialul de dezvoltare este semnificativ. Cel puțin teoretic. Practic, schimbarea percepției rămâne o mare problemă, foarte mulți dintre hotelieri preferând să lucreze în continuare după metode tradiționale.
„Piața românească a primit greu acest soft. Sunt persoane care lucrează în hotelărie de 30-40 de ani, obișnuite cu acel «cearșaf» de rezervări, o foaie mare cât biroul, pe care sunt notate cu creionul camerele, rezervările pentru fiecare lună etc.“, mai spune Amalia Ștefan. Chiar și așa, printre numele cunoscute din România care au ales să lucreze cu acest soft se află hoteluri precum Phoenicia, Lido (redeschis zilele trecute) sau Ambasador. În ceea ce privește tarifele pe care le plătesc hotelierii pentru un astfel de sistem de gestiune, în cazul unui hotel de 50 de camere, acestea pornesc de la 49 de euro pentru un abonament pe o lună, în timp ce pentru unul de 200 de camere abonamentul lunar poate ajunge la 300 de euro.
În termeni de concurență, pe piața românească mai există în momentul de față o singură companie locală ce oferă servicii similare integrate într-o singură platformă – Pynbooking –, restul fiind multinaționale.
Un studiu KeysFin publicat anul trecut arată că sectorul IT&C românesc, unul dintre cele mai dinamice segmente ale economiei, tinde să devină ringul marilor jucători internaționali. „Concurența acerbă a dus inovația românească în sectorul software la un standard competitiv la nivel internațional. Este de remarcat numărul mare de startup-uri, semn că tinerii IT-iști continuă să aibă încredere că pot reuși pe cont propriu în acest domeniu“, spuneau experții Startbyte, o firmă locală de IT, citați în studiul KeysFin.
Strategic, pentru 2019, în afară de România, Amalia Ștefan spune că se concentrează pe Africa de Nord, „unde chiar este o piață“. „Tunisia, Maroc, Egipt sunt țări deschise către tehnologie, își dau seama că pot atrage mult volum, dar au nevoie de online. Avem cereri de la ei. De asemenea, ne dorim să ne dezvoltăm și în Grecia“, explică antreprenoarea. Și tot ca parte a strategiei de dezvoltare, sunt gândite acum niște workshop-uri pentru potențialii clienți, care să integreze toate informațiile pe care aceștia le vor atunci când aleg să lucreze cu Juvo Hospitality. Ajutorul de care au nevoie e acolo.
Amalia Ștefan, scurt CV
Până la 35 de ani, Amalia Ștefan a avut mai multe joburi care au legătură cu turismul și cu tehnologia.
- 15 ani. Absolventă a Facultății de Geografie, fondatoarea Juvo Hospitality are o experiență profesională de peste 15 ani, inclusiv pe partea de consultanță în turism, atât în țară, cât și în străinătate.
- RESURSA UMANĂ. În plan local, echipa Juvo Hospitality numără 12 persoane, în timp ce la nivel de grup, în Marea Britanie, înseamnă peste 40 de persoane.
- CARIERĂ ONLINE. De-a lungul timpului, a lucrat pentru companii precum Invia.cz (2009), cea mai mare agenție online de turism din Cehia, și Booking.com (2015). În .ro a lucrat o scurtă perioadă și pentru cel mai mare retailer online de la noi, eMAG.
- LECȚII PE TATAMI. Pentru că a practicat sport de performanță (arte marțiale) în copilărie și în adolescență, antreprenoarea susține deseori clase speciale pentru grupele de copii, la care este înscrisă și fiica ei de 9 ani, Nicole.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney