Are 32 de ani și a pariat totul pe turism

Senica Micu 01/03/2019 | 12:21 Oameni
Are 32 de ani și a pariat totul pe turism

După mai bine de un deceniu pe piața locală a turismului, Hello Holidays își diversifică strategia de business. Rezultatul așteptat: o creștere cu 40% a cifrei de afaceri.

Acest articol a apărut în numărul 59 (18 februarie – 3 martie 2019) al revistei NewMoney 

Nu împlinise 14 ani când a vizitat pentru prima oară un târg de turism, organizat în Constanța. Cel mai mult au fascinat-o atunci standurile turcești, unde se țineau petreceri „spectaculoase“, așa cum adolescenta Mădălina Balaiban nu mai vă­zuse. Acela a fost momentul în care a știut că tu­rismul înseamnă pentru ea „dra­­goste pe viață“ și că nimic nu o va face să se răz­gân­­dească. „Îmi plăcea atmosfera de târg, simțeam bucuria care pulsa acolo“, măr­tu­risește ea.

Pentru că primele lecții de antreprenoriat le-a învățat chiar în familie (părinții au o companie de transport în Râmnicu Vâlcea, orașul său natal), schițarea unui plan de business, încă de când se afla pe băncile facultății, a venit cumva natural. Avea 20 de ani, era studentă la Turism, și a pus ba­­zele propriei agenții de turism, rede­numită între timp Hello Holidays. Primul pas important: a început să vândă va­canțe către Grecia și Turcia, cu transport cu autocarul.

CREȘTERI PAR AVION. 12 ani mai târziu, se pregătește pentru un alt mare pas, des­pre care spune că, împreună cu alte mă­suri pe care le va lua în 2019, îi va aduce o creștere de 40% a afacerii. „Anul acesta, am luat locuri pe zborurile charter pentru Turcia și Grecia“, adaugă ea. În cazul trans­portului terestru, lucrează cu propriile autocare, după ce în 2013 a înființat Hello Holidays Transport, ca o completare la businessul existent. Și în cazul avioanelor, an­treprenoarea ia locuri în garanție, așa cum fac toți cei care au agenții de turism.

Modelul de business aplicat de Mădă­lina Balaiban – turism și transport, în ace­lași timp – e practicat și de alți jucători din turismul local, cum ar fi Dragoș Anastasiu, proprietarul grupului Eurolines, unul dintre cei mai mari operatori ai pie­ței. Ca o paranteză, acesta a anunțat la finalul anului trecut că va dezvolta un nou brand de agenții de turism, TravelBrands, urmând să ajungă în următorii doi ani la 40 de unități. Pentru că loc de creștere mai există în piață.

„La nivel de ansamblu, turismul românesc este pe un trend pozitiv. Profitabilitatea sectorului este estimată să ajungă la peste 200 de milioane de lei în acest an (2018, n.r.), un nivel dublu față de acum șapte ani“, scriau analiștii de la KeysFin într-un raport dedicat acestui sector, pu­blicat anul trecut.

Pe de altă parte, o analiză din 2018 a organizației internaționale World Travel & Tourism Council plasează România pe locul 66 în lume din punctul de vedere al valorii contribuției directe absolute a tu­ris­mului la PIB (3 miliarde de dolari), la mare distanță de media Uniunii Europene, de 23,8 miliarde de dolari, sau de cea înregistrată la nivel global, de 21,5 miliarde de dolari.

Privind însă acest indicator din punctul de vedere al ponderii sale în PIB (1,4%), potrivit KeysFin, dife­rențele se atenuează semnificativ, atin­gând aproape jumătate din media de 3,9% din UE și de 3,1% la nivel global.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.
d