Aproape jumătate dintre antreprenorii români cu afaceri de familie ar pune compania pe primul plan, în cazul unui conflict

Cristina Dobreanu 17/03/2017 | 18:24 Ştiri
Aproape jumătate dintre antreprenorii români cu afaceri de familie ar pune compania pe primul plan, în cazul unui conflict

Întrebați ce ar face în situația în care resursele financiare nu ar fi suficiente pentru a acoperi în totalitate nevoile familiei și ale afacerii, 42% din antreprenori afirmă că ar pune afacerea pe primul plan, arată rezultatele studiului EY – „Barometrul afacerilor de familie din România”, ediția 2017.

Cei mai mulți însă (57%) ar ajusta atât nevoile familiei, cât și pe cele ale afacerii, în așa fel încât ambele să aibă parte de resurse pentru susținere și creștere.

Rezultatele studiului mai arată că 73% dintre afacerile de familie cu peste un milion de euro cifră de afaceri nu au încă implementate structuri de guvernanță familială și nici nu au în plan crearea unei astfel de structuri. Tendința este una pozitivă, în comparație cu prima ediție a studiului, 27% dintre respondenți intenționând să reglementeze astfel de structuri, față de doar 19% în 2015.

De asemenea, 85% dintre afacerile de familie cu peste 1 milion euro cifră de afaceri organizează întâlniri regulate pentru a discuta probleme de business, iar cele mai multe (80%) se întâlnesc mai des de trei ori pe an în acest scop.

Potrivit studiului, în următorii trei ani, afacerile de familie din România vor investi prioritar în capitalul uman, în extinderea pe noi piețe și în transformarea digitală.

Dacă la ediția din 2015 a barometrului nu se putea vorbi foarte mult despre tendințele din mediul digital, la ediția de anul acesta, 66% dintre afacerile de familie cu o cifră de afaceri mai mare de 1 milion euro au un angajat care are ca rol urmărirea acestor tendințe. 6% dintre firme intenționează să recruteze pentru această poziție, în timp ce doar 28% nu au încă un Chief Information Officer sau un echivalent,” spune Alexandru Lupea, Partener și Strategic Growth Markets Leader, EY România.

În ceea ce privește planificarea succesiunii, dacă la nivel global, Consiliul de Administrație este cel mai des responsabil pentru acest proiect (44%), urmat de proprietari și CEO, în România proprietarii sunt responsabili în 78% dintre cazuri, urmați de CEO (15%) și Consiliul de Administrație (5%).

„Pe de o parte, aproape trei sferturi dintre respondenţi nu au o structură de guvernanţă familială, iar, pe de altă parte, mai puţin de 10% dintre ei şi-au organizat afacerea printr-o structură de tip holding. Aceste realităţi nu fac decât să îmi confirme faptul că afacerile de familie din România sunt încă la etapa «căutărilor de sine», a pionieratului, unde lucrurile sunt mai puţin formalizate şi structurate, fără o viziune clară asupra viitorului. Acest lucru se va schimba cu siguranță în anii care urmează, când ne aşteptăm la coagularea unor afaceri de familie solide, cu potenţial de dezvoltare internaţională, care să pună România pe orbita afacerilor de familie la nivel mondial,” spune Gabriel Sincu (foto), director executiv și consultant în afaceri de familie, Departamentul de asistență fiscală, EY România.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.