Apocalipsa, acum

Aproape jumătate dintre americanii care au intenția să voteze la alegerile de anul acesta cred că pande­mia actuală și criza economică reprezintă atât o invitație divină la credință, cât și un semn privind apropierea Judecății de Apoi, rezultă dintr-un sondaj comandat la începutul pandemiei de grupul evan­ghelic Joshua Fund, citat de The New York Times. Chiar dacă astfel de măsurători lipsesc în alte col­țuri ale lumii, nu este exclus ca sentimentul apropierii Apocalipsei să fie la fel de răspândit. Ce-i drept, după al Doilea Război Mondial, omenirea nu s-a mai confruntat cu cocktail de crize simultane (sanitară, economică, psihologică și, pe alocuri, politică și so­cială), așa cum se întâmplă acum.

PATRU CĂLĂREȚI. O privire (chiar și superficială) asupra textului biblic în care este descrisă Apoca­lipsa – ultima carte a Noului Testament – scoate la iveală câteva elemente care au devenit materia pri­mă a știrilor din ultimele trei luni. În text sunt descriși patru călăreți care aduc Apocalipsa înainte de Judecata de Apoi. Cei patru călăreți simbolizează, după unele interpretări, ciuma, războiul, foametea și moartea. Forțând interpretarea, toți acești călăreți au ajuns în Statele Unite. Circa un sfert din cei opt milioane de infectați cu noul coronavirus la nivel glo­bal provin din America, iar proporția e valabilă și pentru numărul de morți. (Desigur, metodologia de a raporta decedații cu comorbidități drept victime ale coronavirusului este discutabilă.) Rata șomajului a atins cel mai mare nivel după marea criză din 1929-1933, ceea ce creează deja situații sociale grave. Nu în ultimul rând, manifestații violente survenite după uciderea americanului de culoare George Floyd de către un ofițer de poliție au aruncat în flăcări 2.000 de orașe din toate cele 50 de state americane.

Este evident că, la nivel simbolic, tot ce e scris în carte se întâmplă zilele acestea. Și atunci cum să nu crezi că Apocalipsa e aproape sau că a doua venire a lui Iisus se va petrece în timpul vieții noastre?!

Apropo, și legat de apropierea acestui al doilea eveniment s-au făcut cercetări de piață. Circa 40% din americanii adulți cred că Iisus se va întoarce pe pământ – în mod sigur sau cu o oarecare probabilitate – până în 2050, conform unui studiu realizat de Pew Research Center, citat tot de The New York Times.

REVELAȚIA. Desigur, asemenea statistici și con­sta­tări pot naște zâmbete din colțul gurii, însă un lucru e cert: Apocalipsa, în sensul ei profund, a venit de-a­devăratelea. Termenul provine din greaca veche (apokalypsis) și poate fi tradus, într-un sens mai larg, prin „revelație“. Or, în ce alt moment din istoria recentă, omenirea a avut mai multe revelații decât azi?

Multe din regulile societății se rescriu. De exemplu, discriminarea rasială – o problemă cu rădăcini foarte vechi – intră într-o epocă nouă, fără precedent. Lucrurile sunt duse pe alocuri la extrem, însă acestea nu sunt decât vârfurile aisbergului. Cu toții am rămas consternați că platforma HBO Max a retras temporar difuzarea peliculei „Pe aripile vântului“, pe motiv că ar cultiva stereotipuri rasiste.

Ace­lași sentiment l-am trăit la auzul veștii că BBC și Netflix retrag difuzarea comediei „Little Britain“. Dincolo de toate acestea, discriminarea de rasă e o problemă care va trebui rezolvată în lumea civilizată mai repede și mai eficient decât era planul înainte de criza COVID-19.

Pe plan economic, lucrurile se află într-o transformare profundă, însă mai puțin vizibilă și spectacu­loasă decât cea din planul social. A consuma orice și oricât era pentru mulți dintre noi una dintre sur­sele fericirii până pe 15 martie. Mai în glumă, mai în serios, sloganul de dinaintea pandemiei era „consum, deci exist“. Între timp, am constatat că nimeni nu moare dacă nu consumă lucruri inutile. Parte din reducerea consumului e urmarea măsurilor de restricționare a circulației, însă nu mai este niciun dubiu că se va păstra ceva din aceste obiceiuri și după ce relaxarea se va extinde. Pe cale de conse­cință, modelul de business al unor întregi industrii e sub semnul întrebării. Iar retailul de produse nonalimentare (în special fashionul) e principalul vizat. Inditex, compania-mamă a brandurilor de haine Zara, Massimo Dutti sau Pull&Bear, va închide până la 1.200 de magazine pe plan global – măsurile de restructurare vor intra în vigoare de anul acesta – și va investi masiv în operațiunile online.

Companiile, la rândul lor, au început să supună unei analize foarte riguroase toate costurile, ceea ce va duce la scăderea serviciilor B2B care nu intră în sfera tehnologiei. Ce se va întâmpla cu din ce în ce mai mulți oameni care își pierd locurile de muncă? Evident, ei nu au cum să fie integral absorbiți de domeniile în creștere, precum online-ul și tehnologia, pentru că nu au calificarea necesară. Venitul universal poate fi o soluție, iar experimente în această zonă se fac deja de azi (vezi o analiză extinsă pe subiect la pagina 25).

Din această perspectivă, Apocalipsa nu trebuie să ne sperie, pentru că nu reprezintă nici pe departe sfârșitul.

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.