Aparențele înșală: de ce crede mediul de afaceri că România se îndreaptă către o nouă criză

Florel Manu 01/11/2017 | 14:58 Ştiri
Aparențele înșală: de ce crede mediul de afaceri că România se îndreaptă către o nouă criză

„Afară e vopsit gardul, înăuntru-i leopardul”. Cam asta dau de înțeles reprezentanții mediului de business din România atunci când se vorbește despre progresele economice ale țării.

Nimeni nu neagă că România a avut creșteri economice spectaculoase, însă acestea sunt considerate nesătătoase. „Ca să fac o paralelă între un organism uman și economia României, pe dinafară pacientul arată bine. Este înalt, are mușchi pe el, se mișcă bine, economia crește, avem scădere a șomajului. La prima vedere, lucrurile arată bine. Dacă îl ducem pe acest pacient să facă niște analize, să vadă cât e colesterolul și alte componente din organism, care sunt evidențiate pe seturile de analize pe care le facem cu toții din când în când, vom constata că avem foarte multe elemente în setul de analize al României care sunt în parametrii pe care România îi avea în 2008, înainte de criză”, o spune Dragoș Roșca, președinte al Romanian Business Leaders.

Mai clar, economia este bazată pe consum și la fel ca în 2008 creditarea creșște, iar deficitele comerciale și fiscale se majorează. „Sunt elemente care se întâmplau și în 2008. De asemenea, în 2017, avem o datorie publică de două ori mai mare, o forță de muncă mai redusă și o scădere semnificativă a investițiilor publice”, adaugă Roșca.

Cu alte cuvinte și omul de afaceri Dragos Anastasiu, președinte al Camerei de Comerț Româno-Germane atrage atenția asupra elementelor care ne conduc către o nouă sincopă. „Suntem pe finalul anului 2017 și trăim, cumva, un paradox. În loc să facem o conferință de presă și să sărbătorim cel mai bun din an punct de vedere economic al României după criză și cea mai mică rată a șomajului de după Revoluție, iată că noi vă vom transmite o profundă și gravă îngrijorare. Suntem cu toții convinși că România nu și-a atins potențialul de creștere. Avem o creștere, anul acesta, de peste 6% și, probabil, ne îndreptăm spre 7%. Suntem convinși că putem avea 10% creștere în România dacă facem ce trebuie. Dar putem să retrăim momentele din 2009 — 2010, dacă nu facem ce trebuie”, completează Dragoș Anastasiu.

 


FOTO: Mediafax

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.