Antreprenorul Cristian Onețiu urmeză să extindă businessul său de succes, Life Care, în Statele Unite

Senica Micu 05/09/2019 | 08:38 Oameni
Antreprenorul Cristian Onețiu urmeză să extindă businessul său de succes, Life Care, în Statele Unite

Orice succes lasă în urmă un eșec. Altfel, nu se poate. Acesta a fost și traseul lui Cristian Onețiu, antreprenorul cunoscut mai ales pentru Life Care, businessul său de căpătâi, pe care se pre­gă­tește astăzi să-l extindă în America și în Turcia.

Acest articol a apărut în numărul 72 (26 august – 8 septembrie 2019) al revistei NewMoney

„Este esențial să ai tot timpul în vedere trei puncte: pasiune, scop și bani“, spu­ne din start Cristian Onețiu (42 de ani), ca răspuns la o întrebare repetată și în căr­țile motivaționale: „Ce anume îi deose­bește pe oamenii de succes de cei­lalți?“. După ce a trecut prin patru falimente pe la mijlocul anilor 2000, pe vremea când nu împlinise încă 30 de ani, antrepreno­rul și-a resetat valorile și credințele și a luat-o de la capăt. Apariția în piața locală de produse bio a companiei de vânzări directe Life Care, în anul 2005, la Timi­șoara, pe care o deține împreună cu fra­tele său Dănuț, venea, practic, după ce bifase, punct cu punct, o listă lungă de greșeli, transformate mai apoi în lecții. Ajuns acum în faza de maturitate a antreprenoriatului, Onețiu proiectează noi linii de dezvoltare pentru următorii ani, cu accent pe piețele externe. Și nu sunt singurele sale planuri. De unde a pornit totul?

Profilul de antreprenor al lui Cristian Onețiu a început să prindă contur încă din ado­lescență. Avea 17 ani și, spune el, sim­țea o nevoie acută de independență finan­ciară – „trebuia să strâng bani pentru facultate“. Și a început să facă „bișniță“, la fel ca mulți alți „viitorii antreprenori“ ai acelor vremuri.

„Trebuia să rămân la Reșița, să urmez facultatea de ingineri acolo. Și nu am vrut acolo. Pe de o parte, pentru că toți prietenii mei erau la facultate în Timișoara, pe de alta, pentru că simțeam cum mă strânge orașul. Îmi doream să învăț lucruri noi. Și am văzut cum ceilalți puteau face bani repede, în câ­teva luni, nu ani, atunci când am descope­rit industria aceasta de direct sales (vân­zări directe, n.r). Și am vândut tot felul de produse, mi-am dezvoltat mult abilitatea de comunicare“, detaliază el.

ALEGEREA POTRIVITĂ. Despre Life Care, business ajuns la doar doi ani de la intrarea pe piață la o cifră de afaceri de un mi­lion de euro, subliniază că a fost încă de la început „alegerea potri­vită“ și o „ancoră“ pentru afacerile care au urmat. Din câte spune Onețiu, Life Care este cea mai mare companie românească de vânzări directe – model de business care presupune crearea unei rețele de vân­zători ale căror venituri cresc pe măsură ce aceștia con­ving noi membri să intre în circuit. Amway și Zepter au fost primele branduri care au introdus acest sistem în România, la începutul anilor ’90.

„Life Care, pentru care estimez afaceri de peste zece milioane de euro în 2019, a fost motorul care a generat toate celelalte businessuri ale noastre. Trebuie să por­nești cu una care să meargă și să îți permiți să pierzi cu altele. De exemplu, BIOlogistic, o altă companie pe segmentul de produse sănătoase, bio, pe partea de distribuție, a în­ceput cu datorii, și la Life Care, și la bancă. Era cocoșată de credite. Acum este un business de trei milioane de euro, care își deschide porțile și spre Ungaria“, con­tinuă Cristian Onețiu.

Antreprenorul a lansat primul său ma­gazin cu produse bio încă din 2007. Și l-a închis după numai un an, cu o pierdere de peste 100.000 de euro. „Aduceam marfă săptămânal din Austria, certificată ecologic, totul era transparent, cu toate infor­ma­țiile la vedere. Intrau oamenii, se uitau și ziceau: «30 de lei un kilogram de roșii? Sunteți nebuni? Doamne ferește!». Și, încet, încet, am început să mergem cu produsele pe la marile lanțuri internaționale. Nu a fost ușor, pentru că nu exista o cultură în sen­sul acesta, iar oamenii nu făceau dife­rența între produse“, povestește Onețiu.

Între timp, arată datele unui studiu pu­bli­cat la finalul anului trecut de BioMania.ro, peste 50% din români au început să con­sume produse bio, fiind de părere că acestea contribuie la sănătatea lor și a fa­miliei lor. Iar printre produsele alimentare care au fost înlocuite de cele bio în coșul românilor se numără fructele și legumele (85,5%), dulciurile, snacks-urile și sucurile (76,6%), cerealele (55%), pastele și sosurile (40%).

EXTINDERE INTERNAȚIONALĂ. Prezent în peste 20 de țări europene, Life Care își pregătește în momentul de față extinderea pe două noi piețe: Statele Unite și Turcia. „Ca antreprenor român, nu pornești în America de la zero. Pornești de la 100 de metri sub nivelul mării. E semiîntuneric și ai în jur o grămadă de rechini care îți dau târcoale. Te uiți în sus unde e lumina, dar nu știi cum să ajungi acolo. Americanii știu foarte bine să își vândă serviciile“, spune antreprenorul, punctând totodată câteva dintre obstacolele întâlnite peste Ocean – „legea este cu totul alta, procesomania co­mercială și individuală, la ordinea zilei, iar furnizorii de servicii – marketing, IT, legal, HR – inexistenți“.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.