Antreprenorii ”creativi” evită băncile. Principalele surse de finanțare: fondurile nerambursabile și banii de acasă

Alexandra Pele 26/10/2017 | 14:33 Ştiri
Antreprenorii ”creativi” evită băncile. Principalele surse de finanțare: fondurile nerambursabile și banii de acasă

Antreprenorii din industriile creative se feresc de bănci, preferând ca surse de finanțare fondurile europene sau programele guvernamentale nerambursabile, chiar dacă acestea sunt greu accesibile și implică multă birocrație, reiese din Barometrul Minților Creative, un studiu realizat de UniCredit Bank împreună cu Exact Cercetare și Consultanță. Pe locul doi în topul celor mai des folosite surse de dezvoltare a afacerii se află auto-finanțarea.

Procedurile greoaie de accesare a programelor publice de finanțare au fost cel mai important obstacol menționat de antreprenorii chestionați în ceea ce privește finanțarea afacerilor. De asemenea, 30% dintre ei spun că privesc cu neîncredere împrumuturile bancare, iar 26% că nu le pot obține deoarece nu au garanții.

Jumătate dintre participanții la studiu au precizat că vor să acceseze fonduri europene pentru devoltarea businessurilor. În ceea ce privește serviciile bancare, internet banking-ul este cel mai accesat produs.

Sorin Drăgulin, Retail Products & Segments Director Unicredit Bank, este de părere că pentru antreprenorii aflați la început de drum băncile trebuie să ofere servicii adecvate nevoilor acestora.

”Leasingul poate fi mai avantajos decât un credit”, spune el, în contextul în care prima de risc pentru un start-up poate duce costurile de finanțare la un nivel foarte ridicat.

”Dobânda este formată din costurile băncii și din prima de risc. La început, riscul este mult mai important. Poate fi 7%, la un ROBOR de 1,8%. Costul nu este adecvat”, explică Drăgulin, adăugând că, în opinia sa, antreprenorii au nevoie, în primă fază, de produse axate pe partea de tranzacționare.

UniCredit oferă un astfel de pachet. Beneficiile includ costuri zero de administrare și la transferurile în cadrul băncii, emiterea gratuită a unui card și acces gratuit la internet banking. Întrebat câte astfel de pachet există în portofoliu, Drăgulin a precizat că nu poate da o cifră, însă că succesul produsului a fost peste așteptări.

În ceea ce privește percepția antreprenorilor, studiul arată că 90% dintre ei consideră că actualul context economic nu le este prielnic. Cu toate acestea, 45% iau în considerare o extindere a afacerii, iar 65% plănuiesc să facă angajări în următorul an.

Studiul a fost realizat în perioada 26 septembrie – 5 octombrie 2017, în două etape: una calitativă și una cantitativă. Rezultatele se bazează pe răspunsurile a peste 70 de antreprenori cu funcții de conducere în întreprinderi mici și mijlocii din toate industriile creative conform codurilor CAEN din România. Mai exact: artă, teatru, evenimente culturale; publicitate și marketing; media; design/fashion; producție vizuală – foto, video; producție; comunicare și relații publice; IT; arhitectură și amenajări; cercetare și inovare și editură.

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.