Ancorat mai ales în activitatea de librării, fondatorul Librex, Ionuț Radu, și-a mutat atenția și către dezvoltarea componentei de editură

Senica Micu 19/10/2022 | 10:18 Oameni
Ancorat mai ales în activitatea de librării, fondatorul Librex, Ionuț Radu, și-a mutat atenția și către dezvoltarea componentei de editură

Librăria este modelul de business ce a stat la baza poveștii Librex, înființată acum 12 ani. Ritmul de creștere al afacerii a început să fie mai accelerat din anul 2015, când fondatorul Ionuț Radu a abandonat alte proiecte în care era implicat la momentul acela și a făcut din Librex o prioritate.

„Evoluția explozivă a fost motivată de pandemie, pe care am reușit să o transform din provocare în oportunitate. Am fost primul și foarte posibil singurul ope­rator economic care, timp de un an de zile (martie 2020 – martie 2021), a oferit tran­sport gratuit la orice comandă, din solidaritate pentru cititori“, spune antreprenorul.

Această decizie a adus, la finalul lui 2020, o creștere a încasărilor de 182% prin comparație cu 2019. Acum, Ionuț Radu își îndreaptă eforturile, în egală mă­sură, și către dezvoltarea componentei de editură. Și nu se va opri aici.

Antreprenorul a pornit singur la drum cu librăria online Librex.ro, în 2010, fără niciun alt asociat, iar investiția inițială a fost de 30.000 de euro. La momentul acela, Ionuț Radu avea 27 de ani. De ce a ales să aibă o afa­cere pe acest segment? „Cărțile au făcut parte din viața mea dintotdeauna și, mai mult, au con­tribuit decisiv la forma­rea mea profesională. Practic, fiecare job pe care l-am avut a fost guvernat de universul cărților. De aici și până la formarea Librex a fost doar un pas, iar cartea «Cum să li­vrezi fericire», a lui Tony Hsieh, m-a in­­fluențat poate cel mai mult – am realizat că îmi do­resc să livrez oamenilor fericire sub forma lecturii. Așa am ajuns la dorința creării unei platforme în care clienții să își poată găsi cărțile dorite“, povestește Ionuț Radu.

Potrivit spuselor sale, principalul motor de creștere al pieței (în ultimii ani) a fost schimbarea obiceiurilor de consum către online, e-commerce-ul fiind unul dintre domeniile cu o rată de creștere anuală de cel puțin 30%.

Creșteri

În primul an de pandemie (2020), Librex a ajunsese la afaceri de 973.000 de euro (cu 182% mai mult față de 2019), iar anul trecut a fost încheiat cu 1,5 milioane de euro. Mai mult, pentru anul în curs este anticipată o creștere de 20%. „Con­cluzionând, librăria funcționează cum ne dorim. Despre evoluția editurii nu sunt foarte multe lucruri de spus. Scumpirea hârtiei, creșterea prețurilor, scăderea veni­tului real al clienților, criza stocurilor de hârtie și carton, întârzierea tipăririi căr­ți­lor, toate acestea ne-au împins în direcția în care în­cepem să mizăm din ce în ce mai mult pe editură. Așadar, suntem în curs să lansăm 50 de cărți publicate în regie pro­prie până la finalul anului“, detaliază Ionuț Radu.

Mai concret, pe termen mediu și lung, fo­cusul va fi pe editură, cu investiții plani­ficate de aproximativ 500.000 de euro. Aici sunt incluse anumite proiecte speciale edi­toriale, între care Centenarul Încoro­nării (cărți scrise de regina Maria sau despre regina Maria și cărți despre regele Ferdinand I), Biblioteca de Artă Regală (cărți de­spre Arta Regală).

„La momentul actual, dacă ne uităm la vo­lume, librăria are o pondere dominantă de 70% din business, restul revenind editurii. Dacă ne uităm la profit, pe fondul scumpirilor și contextului economic în ge­neral, valorile celor două linii de business sunt similare, 50-50%“, adaugă Ionuț Radu. Totodată, sunt luate în calcul investiții de 5.000 de euro pentru schimbarea designului la site – „Ne dorim să îl facem mai user friendly“.

În linie cu contextul

Antreprenorul ia în calcul și deschiderea unor puncte fi­zice, însă contextul actual nu este cel mai predictibil. Drept urmare, va continua să se concentreze pe cele două linii de business curente – libăria online și editura.

Acesta caracterizează piața de carte ca fiind foarte dinamică, „cu mulți concurenți și modele de business similare“. „Lupta va continua să se ducă la nivel de diferențiere prin prețuri, servicii și, în mod deosebit, interacțiunea cu clienții. De asemenea, piața este într-un moment de evoluție ra­pidă din punct de vedere al formatului în care se consumă cărțile“, adaugă antreprenorul.

Altfel spus, determinați de criză și de scumpirea hârtiei, din dorința de a reduce costurile, dar și de a veni în întâmpinarea nevoilor clienților, editurile au început să diversifice oferta de cărți electronice (e-bookuri) și audiobookuri, tot mai multe tit­luri fiind disponibile în aceste formate. „Cu siguranță, în 2023 vom vedea un boom din punct de vedere al acestor formate.“

În acest sens, Librex urmează să își dezvolte oferta de cărți în format electronic, (e-book și audiobook), vizând cu predi­lecție categoriile de beletristică și dezvol­tare personală. Din datele companiei re­iese că 2022 este primul an în care categoria de beletristică se află în scădere sen­­si­­­bilă, de 5%, în timp ce categoria de dezvoltare personală, spiritualitate și educație financiară a crescut cu 6%. Categoria căr­ților pentru copii și-a menținut ritmul de creș­tere din ultimii doi ani, de 5%. Toto­dată, valoarea coșului mediu de cumpără­turi a crescut cu 10%, la 117 lei.

Etape

Cu investiții care au ajuns, de-a lungul tim­pului, la circa un milion de euro, Librex a avut și unele momente importante în dez­voltarea sa.

  • 2010. ­­Ionuț Radu fondează Librex cu o in­vestiție inițială de 30.000 de euro. Rămâne unic asociat până în prezent.
  • 2015. ­­Este înregistrată prima creștere spec­taculoasă a cifrei de afaceri de +114% prin comparație cu anul precedent.
  • 2016. ­­Se lansează editura Librex Publishing, cu focus pe promovarea autorilor români contemporani.
  • 2020. ­­Pe fondul pandemiei, Librex devine singurul agent economic care, timp de un an, elimină costul transportului la orice co­mandă, oriunde în țară.
  • 2021. ­­Ajunge la două milioane de cărți vândute și depășește pragul de un milion de euro venituri.
  • 2022. ­­Se relansează editura, ca parte a strategiei de dezvoltare pe termen lung.

Acest articol a apărut în numărul 149 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.