ANALIZĂ. Vânzările online din domeniul electro-IT sunt disputate între trei mari jucători

Florel Manu 26/09/2019 | 10:07 Digital
ANALIZĂ. Vânzările online din domeniul electro-IT sunt disputate între trei mari jucători

Numărul de magazine online din România a crescut din 2017 până la începutul acestui an de la 7.000 la 15.000, mai mult decât dublu. Retailul online de­vine o piață din ce în ce mai matură.

Acest articol a apărut în numărul 74 (23 septembrie – 6 octombrie 2019) al revistei NewMoney

Începuturile comerțului electronic din România au fost timide. În 1997, PC Net lansa Cybershop.ro, un magazin online care comercializa CD-uri cu muzică.

Un an mai târziu, eShop.ro era primul maga­zin online local care introducea, într-o variantă destul de rudimentară, un „coș de cumpărături“. Așa a început comerțul online în România, chiar dacă legăturile la internet nu erau la fel de per­formante ca acum. În 2000, autori­tățile au emis o ordonanță despre contractele la distanță, iar cumpărătorii au început să prindă curaj.

În ultimii doi ani, piața de e-commerce din România a luat avânt. Anul trecut, cifra de afaceri totală pe piața comerțului electronic a ajuns la 3,5 miliarde de euro, iar anul acesta se preconizează că va atinge 4,5 miliarde de euro. La nivel global, piața de e-commerce este estimată pentru anul viitor la 3.500 de miliarde de dolari.

Doina Vîlceanu este acționar majoritar, alături de soțul ei, Radu, în ContentSpeed, o companie locală speciali­zată în dezvoltarea de soluții software pentru industria de comerț electronic. Intrată din 2011 în afacere ca director de marketing, Doina Vîlceanu a văzut cum a început să se miște această piață, privită atunci cu mai puțină încredere.

„PE REPEDE ÎNAINTE“. Antreprenoarea caracterizează comer­țul online drept o piață care se mișcă „pe repede înainte“. Primul argument pe care îl aduce acestei afirmații este că, în doar doi ani, numărul de magazine online este mai mult decât dublu, iar numărul celor care vor să intre pe această piață este în continuă creștere. „Compania noastră pri­mește lunar circa 200-300 de soli­citări de la antreprenori care vor să des­chidă un magazin online“, mărturisește Doina Vîlceanu.

De unde această efervescență pentru a intra în zona de e-commerce? Răspunsul este simplu. Intrarea în online este acum relativ ușoară. Dacă, în urmă cu zece ani, pentru a deschide un magazin online era nevoie de 5.000 până la 10.000 de euro, acum acest lucru se poate face cu circa 800-1.000 de euro, potrivit calculelor Doinei Vîlceanu.

Și în acest caz, are un argument. Atunci erau mai puțini furnizori care sa realizeze magazine online, pentru ca nu exista nici cerere. Odata cu explozia comertului electronic, a crescut si numarul agentiilor care au oferte pentru toate nevoiele si bugetele. Interesul pentru zona de online este cu atât mai crescut, cu cât generația născută după 1990, care are o deschidere mai mare către evoluția tehnologică, este acum independentă financiar și preferă platformele online în detrimentul magazinelor clasice. Și asta nu e tot.

PARIUL PE ONLINE. Po­trivit Doinei Vîlceanu, tot în ultimii doi ani, mai multe companii care funcționează în offline au început să migreze către online. „Cea mai vizibilă mișcare din offline în online se vede în cazul farmaciilor“, detaliază Doina Vîlceanu. Și asta pentru că, spune antreprenoarea, legislația în domeniul farmaceutic permite de mai bine de un an ca farmaciile să poată vinde online medicamente care nu au nevoie de prescripție medicală. Dar migrația către online este vizibilă și în cazul marilor lanțuri de retail care în ultimii doi ani au început să inves­tească masiv și în zona de online.

Odată cu creșterea numărului de magazine online, antreprenorii care s-au axat pe zona de e-commerce nu au mai mers masiv către domenii precum fashion sau electro-IT, ci s-au orientat către nișe ca home & garden, petshop, produse eco sau bio.

Cei care vor să intre în afaceri online mai au la dispoziție o soluție de a-și vinde produsele. Pot încerca piața „prin pre­zența pe platforme marketplace“, adaugă Vîlceanu. Acele site-uri de e-commerce de unde utilizatorii pot achiziționa produse de la diferite companii. Cele mai populare platforme marketplace utilizate de ro­mâni sunt eMAG și Amazon. Pentru antrepre­norii care se listează pe astfel de platforme, costurile sunt mai mici decât dacă și-ar administra propriul magazin online.

O altă ligă de jucători din online o re­­pre­zintă cei care au căpătat experiență și se extind în afara țării. Cel mai vizibil exemplu este eMAG, care a început extinderea încă din 2012, în Bulgaria, iar acum operează și în Ungaria, Polonia, Cehia, Slo­vacia, Austria, Slovenia, Croația. Un alt exemplu, pe nișa de home & deco, este Vivre, retailer online specializat pe co­merțul de mobilă și decorațiuni.

„Am reușit să mergem cu businessul re­gional – în Ungaria, Bulgaria, Grecia, Croația, Polonia, Slovacia, Slovenia și Cehia –, țări care ne generează 60% din afacere“, spune Monica Cadogan, fondatorul afacerii Vivre.

La rândul ei, Doina Vîlceanu spune că zona de electro-IT nu mai este foarte atractivă pentru cei care vor să deschidă un magazin online, aici piața fiind tran­șată între jucători mari, ca eMAG, Altex sau Flanco. Cel mai recent studiu despre comerțul electronic de pe piața electro-IT din România, publicat pe 10 septembrie de consultanții KeysFin, arată că acest domeniu a crescut cu aproape 38% din 2014 până în 2018.

Potrivit studiului, aceste creșteri sunt influențate atât de campaniile de tip Black Friday, cât și de programele de tip „Rabla“ pentru electrice și electrocasnice.

Potrivit studiului KeysFin, zona de retail electro-IT este dominată de Dante International (eMAG), cu o cifră de afaceri de 903,2 milioane de euro, urmată de Altex Romania SRL, cu 774,1 milioane de euro, și de Flanco Retail SA, cu 236,5 mili­oane de euro.

Cifrele din online

Datele furnizate de GPeC și de ARMO (Asociația Ro­mână a Magazinelor Online) arată că piața românească de e-commerce va atinge și, probabil, va de­păși pragul de 5 miliarde de euro în 2020.

  • Piață. Potrivit estimărilor făcute de CEO-ul de la eMAG, Iulian Stanciu, totalul pieței de retail de anul trecut a ajuns la circa 45 de miliarde de euro. Din această sumă, 3,5 miliarde de euro au fost vânzările din mediul online, ceea ce reprezintă circa 8% din total.
  • Avans. Cheltuielile zilnice cu achizițiile din magazinele online au crescut de la 7,67 milioane de euro în 2017 la 9,8 milioane de euro în 2018.
  • TRANZACȚII. În 2018, valoarea medie a unei tran­zacții făcute de pe telefonul mobil a fost de 210 lei (circa 45 de euro), iar de pe desktop − de 243 de lei (circa 52 de euro).
  • Obiceiuri. 53% din utiliza­torii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar.
  • Top 5. Pe primul loc între principalele categorii cum­pă­rate online anul trecut se găsesc produsele electro-IT, urmate de cele fashion & beauty, bilete de avion și ser­vicii turistice, home & deco și cărți.

FOTO: Getty

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.