Cum încearcă Amazon să înlocuiască prietenii reali ai copilului dumneavoastră cu inteligența artificială

NewMoney 21/06/2018 | 10:31 Digital
Cum încearcă Amazon să înlocuiască prietenii reali ai copilului dumneavoastră cu inteligența artificială

Autor: Romulus Deac

„Alexaficarea” Amazon continuă. Și odată cu ea, Inteligența Artificială mai face încă un pas și în viața copiilor. Dar cât de mare și cu ce preț?

Acest articol a apărut în numărul 42 (11-24 iunie) al revistei NewMoney

„Echo e magic. Și mi-a și transformat copilul într-un netrebnic“, scria la un moment dat pe blogul său Hunter Walk, fost pro­duct manager la YouTube, reproșându-le celor de la Amazon că Alexa tolerează proas­tele năravuri, încurajându-i astfel pe copii să devină autoritari și nepoliticoși.

După ce l-a integrat în telefoane, mașini, frigidere, ceasuri, ba chiar și în aspiratoare, Amazon a lansat luna trecută Echo Dot Kids, o versiune pentru copii a omniprezentului său asistent personal, Alexa. Costă 79.99 dolari, e asemănător unui puc de hochei pe gheață și are aceleași dotări ca standardul Echo Dot – șapte microfoane pentru a prelua comenzile vocale și un difuzor pentru a reda muzică sau răs­pun­surile date de Alexa. Ce diferențiază cu adevărat Kids Edition este însă noul serviciu FreeTime, care vine preactivat și adaugă control parental, conținut dedicat pentru copii și o interacțiune cu Alexa adap­tată vârstei lor. Ceea ce înseamnă inclusiv o funcție care încurajează folosirea formulelor magice „te rog“ și „mulțumesc“. Numai că ex­perții de la răscrucea dintre pediatrie și Inteligența Artifi­cială (AI) aver­ti­zează la unison că există o grămadă de necunoscute legate de modul în care inte­­r­acțiunea cu inteligența artifi­cială – indiferent de „ambalajul“ său – ar pu­tea afecta min­tea unui copil și consideră că perverti­rea bunelor maniere ar trebui să fie cea mai mică dintre îngrijorările unui părinte.

PRECEDENTUL BARBIE. Când a lansat Hello Barbie, prima pă­pușă cu inteligență artificială, e greu de crezut că Mattel a anti­cipat furtuna care a urmat. „Păpușa Barbie vorbitoare a copilului dumneavoastră ar putea trage cu urechea la toate con­ver­sa­țiile particulare“, atenționa un articol New York Daily News. „Înspăimântător“, a fost reacția The Was­hington Post, în vreme ce The New York Times avertiza că „prietenia sintetică ar putea-o înlocui pe cea reală“. Uitându-te însă la ea, e greu să in­tuiești că Hello Barbie e nu doar male­fică, ci și una dintre cele mai avansate tehnologic jucării făcute vreodată. Sub ținuta sa trendy – un sacou metalic, tricou și jeans strâmți – se ascund o grămadă de componente electronice de vârf. Colierul ei stilat, de exemplu, ascunde un microfon și un difuzor, care îi permit să inițieze sau să întrețină discuții, să spună povești și glume sau să se joace. Pentru a-i dezlega limba, părinții trebuie să descarce o aplicație mobilă și să conec­teze păpușa la o rețea WiFi. Când copilul vorbește cu păpușa, aceasta înre­gis­trează conversația și o transmite către ser­verele ToyTalk, companie cu care Mattel a încheiat un par­teneriat pentru a o aduce la viață pe Hello Barbie. Un software de recunoaștere a vorbirii convertește conținutul audio în text, iar un alt software AI selectează câteva cu­vinte-cheie pentru a-i sugera păpușii un răspuns dintr-o bază de peste 8.000 de replici imaginate de o echipă de scriitori. Totul în mai puțin de o secundă!

Citiți și: De ce a început să aibă din nou succes Volvo, după ce a fost reconstruit de chinezi

Mai mult, Hello Barbie nu uită nimic și construiește în cloud o bază de date despre preferințele și obiceiurile copiilor, pentru a le folosi în conversațiile ulteri­oare. Și, atenție!, nu poate să păstreze un secret! O selecție de cuvinte-cheie extrase din discuțiile copiilor sunt canalizate în­spre o bază de trenduri, din care Mattel și ToyTalk află ce îi interesează pe micii lor clienți în fiecare moment. Date despre care cei de la Mattel spun că îi ajută să-și îmbu­nă­tățească permanent produsul, de exemplu prin adăugarea de noi replici în baza de răspunsuri. Vorbesc copiii despre ulti­mul film de animație al Disney? Cu sigu­ranță și Barbie va avea ceva de spus.

roboti inteligenta artificiala getty newmoney
FOTO: Guliver / Getty Images

 

De aici și până la un instrument pervers de marketing pare să nu mai rămână decât o linie tot mai estompată. Întrebată de Newsweek dacă informațiile stocate vor fi folosite și în alte scopuri, Michelle Chidoni, purtătorul de cuvânt al Mattel, a dat un răspuns prudent: „Nu le vom folosi pentru a influența deciziile în ceea ce pri­vește linia de produse Barbie“. Numai că răspunsul său nu spune nimic despre posi­bilitatea folosirii acestor date pentru alte linii de jucării, în condițiile în care, potrivit politicii de confidențialitate a ToyTalk, „terțe părți“ pot valorifica aceste date pentru „cercetare și dezvoltare“.

PRIETENIE SAU MONITORIZARE? E limpede că toate astea nu au sunat și nu sună prea bine pentru apărătorii drepturilor co­piilor. „Ar fi trebuit să-i spună Supraveghetoarea Barbie, nu Hello Barbie“, afirma la un moment dat Susan Linn, fondatoarea or­ganizației non-profit Campaign for a Commercial-Free Childhood. „Copiii care vorbesc cu Hello Barbie nu vorbesc doar cu o păpușă; ei vorbesc cu Mattel, o cor­po­rație pentru care ei sunt interesanți doar din punct de vedere financiar“, explica ea pentru Newsweek.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close