Alianțele secrete din Orientul Mijlociu

Mimi Noel 03/03/2017 | 18:31 Global
Alianțele secrete din Orientul Mijlociu

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Dacă pacea rămâne un obiectiv îndepărtat în Orien­­tul Mijlociu, războiul este un teren cât se poa­­te de fertil pentru business, dincolo de ostilități.

În cei 30 de ani de când lucrează în serviciile de in­­formații israeliene, Shmuel Bar (62 de ani) a ajuns să înțeleagă în profunzime hermeneutica te­­ro­­rismului. Preluând tehnicile de analiză literară ale criticilor Bibliei sau ale erudiților care in­­ter­­pre­­tează Coranul, Bar reușește să identifice acele fraze cu caracter reli­gios și limbajul distinctiv la care recurg atentatorii sinucigași în înregistrările video. „Pentru victorie este nevoie de răbdare“ es­­te una din­­tre afirmațiile recurente din decla­­ra­­ții­­le de mar­­­­tiriu ale recruților Hamas (organizație palesti­­nia­­nă islamistă consi­de­rată teroristă, n.r.). În timp ce adepții Al-Qaeda pre­feră, de pildă, in­­vo­­cări de tipul „Allah, numără-i, ucide-i și nu-l cru­­ța pe niciunul dintre ei“.

BIG DATA vs. TERORISM. Bar a părăsit serviciul gu­­­­vernamental în 2003 într-un context în care tero­­ris­­mul internațional prolifera. A sesizat o oportunitate de business. A fondat compania IntuView, un soi de versiune israeliană a Palantir Technologies, compania de software din Palo Alto care oferă analize de Big Data și colaborează cu serviciile america­­ne de securitate, CIA, NSA, FBI (fondată tot în 2003). Genul de business care sapă după informații adânc și mai ales în zonele întunecate ale internetului.

Folosind resursele extrem de calificate recrutate din hub-ul tehnologic de la Herzliya (oraș din nordul Tel Aviv-ului), Bar și-a folosit expertiza de analist lingvistic pentru a contribui la dezvoltarea unor algoritmi customizați capabili să trieze nesfârșitul flux de mesaje din rețelele sociale în care se stre­­coa­­ră și amenințările teroriste. A vândut acest serviciu poliției, poliției de frontieră și în general co­­mu­­nității de informații din Europa și SUA.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.