Alexandru Diaconu: „Un antreprenor de 50 plus trebuie să țină aproape tineri care să aibă jumătate din vârsta lui”

Senica Micu 19/09/2019 | 15:16 Oameni
Alexandru Diaconu: „Un antreprenor de 50 plus trebuie să țină aproape tineri care să aibă jumătate din vârsta lui”

După aproape 18 ani de antreprenoriat, Alexandru Diaconu mizează astăzi pe două nișe: cosmeticele naturale și recol­tarea de celule stem.

Acest articol a apărut în numărul 73 (9 – 22 septembrie 2019) al revistei NewMoney

Primii bani i-a câștigat la 16 ani. Își dorea foarte mult „un anumit tip de walkman, un device scump la vremea aceea“, și a ajuns să lucreze pentru o companie străină care avea în România un contract de digitalizare a informațiilor. S-a angajat apoi la o agen­ție imobiliară, dar nu a rămas prea mult timp acolo, pentru că, mărturisește el, tânjea după altceva. Era pasionat de IT încă din adolescență, astfel că a decis să în­ceapă un business pe cont propriu în domeniu. Se întâmpla în 2001, împlinise 21 de ani și a avut încă de la început șansa de a interacționa cu multinaționale care-i soli­citau serviciile.

Povestea a durat până prin 2013, timp în care a dezvoltat tot felul de soluții de eficientizare a unor programe, inclusiv în zona de e-commerce. De altfel, intuind potenția­lul din retailul online, antreprenorul a ini­țiat în 2008 o nouă linie de business. „Aveam atunci în echipă o colegă foarte deșteaptă, care a venit cu ideea de a aduce în România brandul franțuzesc La Redoute, în pe­rioada aceea un business de două miliarde de euro la nivel internațio­nal“, povestește el. Doar că planul ambițios pe care Diaconu îl avea pentru România, care includea obligatoriu și par­tea de online, nu se potrivea cu modelul „învechit“ de business al francezilor – „vân­zările prin catalog“.

LABORATORUL VERDE. Deși a însemnat o investiție consistentă – lansarea brandului, cu tot procesul pentru a obține ex­clusivitatea pe România, a ajuns la aproxi­mativ 700.000 de euro –, Diaconu a re­nunțat la afacerea La Redoute după șapte ani, prin 2015. În schimb, în același an, antreprenorul a intrat pe un nou segment de bu­siness, cosmeticele naturale, adu­când în România brandul Bottega Verde, printr-o investiție inițială de aproape 200.000 de euro.

„Cosmeticele naturale au la bază ingrediente provenite din natură, multe 98%, dar trecute prin laborator. Desigur, nu sunt testate pe animale, nu au parabeni și multe altele dovedite că fac rău, însă, așa cum spuneam, sunt trecute printr-o pro­cedură de producție în laborator“, explică Diaconu.

Cu prețuri accesibile pentru consumatorii români și reduceri semnificative în anu­mite perioade ale anului, magazinul online Bottega Verde – unde sunt disponibile peste 1.500 de produse, de la parfumuri și creme până la cele pentru îngrijirea părului și make-up, pentru toate catego­riile de public – a ajuns în 2018 la venituri de un milion de euro, pentru anul acesta fiind estimată o creștere de 30%, până la 1,3 milioane de euro.

De altfel, estimarea se bazează și pe ritmul de dezvoltare al pieței – pe care mai sunt prezente branduri precum The Body Shop, Yves Rocher, Sabon sau L’Occitane –, cu creșteri medii anuale de 20%, o piață despre care se spune că nu poate fi cuantificată ca va­loa­re, în condițiile în care există și foarte multe firme mici care-și vând produsele pe rafturile marilor retaileri.

INTEGRAREA OBLIGATORIE. La nivel ge­neral, arată un studiu publicat de KeysFin în iunie 2019, afacerile din sectorul pro­ducției de cosmetice din România s-au dublat între 2013 și 2017, la peste 100 de milioane de euro, iar datele prelimi­nare din 2018 indică depășirea pragului de 120 de milioane de euro. Evoluția sem­nificativă a pieței trebuie pusă în legătură directă și cu importurile de produse cosmetice, care au crescut cu 9,7% față de anul 2017 și au fost cu 102% mai mari de­cât în 2010, ajungând la 525,5 milioane de euro în 2018.

Care sunt intențiile lui Alexandru Diaconu pe mai departe? Fără doar și poate, odată ce segmentul online este stabil și crește anual peste așteptările sale, urmă­torul pas este offline-ul.

„Ne dorim să fim activi în zona de offline. Împreună cu par­tenerii noștri din Italia, căutăm cea mai bună variantă. Comparativ cu piața din Italia, unde sunt circa 500 de magazine, de puncte fizice, în România nu suntem re­levanți. Vrem să ajungem cât mai repede la 5 spații, în București și în cele mai mari orașe din țară.

Investiția într-un spa­țiu diferă în funcție de mai mulți factori, cum ar fi tipul locației, suprafața, și poate fi undeva între 40.000 și 100.000 de euro. Noi credem într-un concept în care expe­riența dintre offline și online să fie perfect integrată“, detaliază antreprenorul, adău­gând că totul depinde de modul în care va reuși să dezvolte zona de omnichannel. Dacă totul va merge cum a plănuit, integrarea offline-online ar urma să ducă la creșterea de șase ori a businessului Bottega Verde în următorii patru ani.A

CELULE NOI. În paralel cu Bottega Verde, Diaconu este implicat într-un alt business de nișă, Baby Stem, aflat în zona de servicii de recoltare de celule stem. În prima sa fază, investiția – susținută de Alexandru Diaconu împreună cu alți trei asociați – a fost de aproximativ 250.000 de euro. La în­ceput, au colaborat cu banca Seracell din Germania, pentru ca în 2018 să încheie un parteneriat cu Cells4Life, cea mai mare bancă de celule stem din Marea Britanie.

Înființată în 2012, Baby Stem a avut nevoie de șase ani să ajungă la o cifră de afa­ceri de un milion de euro, prag atins de Bottega Verde în doar trei ani. Raportat la cosmeticele naturale, segmentul recoltă­rilor de celule stem este mai puțin dezvoltat la nivelul pieței locale, explică Diaconu creșterea mai lentă a acestui business.

Antreprenorul anticipează apariția unor noi jucători pe acest segment, dar, chiar și așa, consideră el, ritmul de creștere va fi mai puțin alert decât cel al altor servicii din zona medicală. „Este o piață puțin dez­voltată. Media europeană pentru rata de recoltare a celulelor stem este de 3-5%“, adaugă Diaconu.

În momentul de față, serviciile oferite de Baby Stem au prețuri între 1.700 și 2.200 de euro, cu o perioadă de 20 de ani de stocare a celulelor stem inclusă, în fiecare an fiind înregistrați circa 1.000 de clienți cu vârste cuprinse între 25 şi 40 de ani.

„Cred că, în următorii 10-20 de ani, medicina va avansa foarte mult și, în același timp, se va pune mare accent pe prevenție“, mai spu­ne Alexandru Diaconu, care, mai mult ca sigur, se va implica într-un nou proiect în zona medicală. Unul despre care astăzi nu poate oferi niciun amănunt.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.